Rook-probleem gereviseerde motor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Martin B

Rook-probleem gereviseerde motor

Bericht door Martin B »

De motor van mijn SIII 2.25 ltr diesel (1978) is vervangen door een gereviseerde. Loopt prima, maar bij het afremmen op de motor (bijv. heuvelafwaarts) en bij het weer optrekken na even gestopt te zijn (bijv. stoplichten) komt er blauwe rook uit de uitlaat. Verbrande olie dus. Maar hoe kan er nu olie in de cilinders komen en hoe is dit probleem te verhelpen?

Martin
johan - LaRo Graveyard

Re: Rook-probleem gereviseerde motor

Bericht door johan - LaRo Graveyard »

Waarschijnlijk zijn het de klepseals (rubberen ringetjes waar de klepstangen doorheen lopen). Heeft de nieuwe motor een tijd stil ges5taan voordat jij hem hebt ingebouwd, bijv. bij de revisie boer? Dan zou het heel goed kunnen (is bij mij het geval geweest) dat de klepseals (rubbertjes) zijn uitgedroogd en dus niet meer werken. Waarschijnlijk krijg je ook een rookpluim bij het starten als je hem een poos niet hebt gebruikt.

Wat er aan te doen is? Nieuwe klepseals ... ik weet uit mijn hoofd neit of je daarvoro de kop eraf moet halen of dat dat bij een diesel kan met de kop nog op de motor.
Michel

Bericht door Michel »

Hoi Martin,
Bij mijn LR90 uit '88 diesel is precies hetzelfde het geval. Dus ik ben ook toe aan nieuwe klepseals. Alleen al om te leren zou ik deze graag zelf vervangen. Misschien dat er iemand meeleest die goeie tips heeft. Ik heb ook al de postings doorgebladerd, maar ik kom er niet echt uit. Dus als je je er aan gaat wagen hou me op de hoogte. Misschien dat er een medeprikker wil helpen??

groeten van Michel
LR90
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Johan, Martin en Michel,

voordat jullie klepseals gaan vervangen zou ik eerst eens kijken naar de afstelling van de vacuumklep in de luchtinlaat.
Als deze niet voldoende sluit kan er een vacuum ontstaan die de olie door de klepseals zuigt.

Mocht je dan toch de seals moeten vervangen kan dit zonder de kop te demonteren.
Echter zou het niet onverstandig zijn om de kop wel te demonteren zodat je ook de kleppen opnieuw kan inslijpen en eventueel kan schoonmaken.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Jan F.

Bericht door Jan F. »

Gereviseerde motor toch?? zo dit niet nodig zijn. Overigens verbruikt een gereviseerde motor altijd in het begin olie, omdat zuigerveren nog niet ingelopen zijn.

Groet, Jan F.
johan - LaRo Graveyard

Bericht door johan - LaRo Graveyard »

Het geval wil vaak (heb ik zelf ook meegemaakt met mijn 6 cilinder) dat na revisie motoren nogal eens lang stilstaan vorodat ze ingebouwd worden en gebruikt. De klepseal (=rubber) staat dan een tijd droog waardoor het rubber hard en bros wordt. Door het gebruik van een motor komt er olie bij zodat uitdrogen neit het geval is.

grtz. johan
Martin B

Bericht door Martin B »

Bedankt Aad,

je had het bij het rechte eind. De vacuumklep sloot inderdaad niet goed af bij stationair draaiende motor. Bijgesteld en de blauwe rook is (bijna) weg.

Martin
Plaats reactie