ontluchten brandstofsysteem
ontluchten brandstofsysteem
Mijn ouwe 109 diesel pruttelt nogal wat. Laatst een lange rit gemaakt voornamelijk op de snelweg en geen probleem. Op de korte stukje houdt-ie af en toe in en om het nog erger te maken: slaat af tijdens het rijden. Als ik daarna start doet ie het weer. Zelf denk ik aan een verstopt filter, mogelijk veroorzaakt door troep in de dieseltanks. De auto heeft lang stilgestaan en er is na die tijd gewoon diesel bijgegooid. Achteraf hadden de tanks natuurlijk moeten worden schoongemaakt. Ik heb al even gekeken bij vorige problemen op dit gebied, maar weet eigenlijk niet hoe dit nu aan te pakken. Allereerst uiteraard de dieseltanks legen, en dan? Weet iemand ook een manier om de diesel weer te filteren (mocht het vervuild zijn)? Of zou het probleem eerder vocht zijn?
Alvast bedankt voor de reacties.
Andre
Alvast bedankt voor de reacties.
Andre
Re: ontluchten brandstofsysteem
Andre,
in het brandstofleidingensysteen (daar is hij weer: 2x woordwaarde + bonus) zijn twee filters opgenomen.
De één zit onderaan de rechter chassisbalk, de ander in de motorruimte tegen de bulkhead.
Beiden hebben een kraantje aan de onderzijde waar vuil en water afgetapt kan worden.
Voorzichtig proberen open te draaien anders breken de plastic kraantjes en ben je verder van huis.
Als er geen vuil of water uitkomt zouden de filters nog niet vervuild kunnen zijn.
Het kan ook zijn dat één van de leidingen lucht mezuigd wat zich in de diesel pomp verzameld.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
in het brandstofleidingensysteen (daar is hij weer: 2x woordwaarde + bonus) zijn twee filters opgenomen.
De één zit onderaan de rechter chassisbalk, de ander in de motorruimte tegen de bulkhead.
Beiden hebben een kraantje aan de onderzijde waar vuil en water afgetapt kan worden.
Voorzichtig proberen open te draaien anders breken de plastic kraantjes en ben je verder van huis.
Als er geen vuil of water uitkomt zouden de filters nog niet vervuild kunnen zijn.
Het kan ook zijn dat één van de leidingen lucht mezuigd wat zich in de diesel pomp verzameld.
Aad Koene,
Bedankt voor je reactie.
Is daar ook een bepaalde volgorde voor? Of maakt dat niet uit.
Andre
Is daar ook een bepaalde volgorde voor? Of maakt dat niet uit.
Andre
Andre,
De voorkeur gaat uit om van de brandstoftank naar de dieselpomp te werken.
Hierdoor kan vuil en water niet terug het leidingsysteem in.
Dit geldt uiteraard ook voor het ontluchten.
Aad Koene,
De voorkeur gaat uit om van de brandstoftank naar de dieselpomp te werken.
Hierdoor kan vuil en water niet terug het leidingsysteem in.
Dit geldt uiteraard ook voor het ontluchten.
Aad Koene,
Aad loop je auto nu goed (heb je geen problemen met je brandstof) Ik heb niet meer mee gekregen dat het opgelost is.
jo fo
jo fo
Jo,
de brandstofaanvoerleiding is volledig vervangen van de tank tot aan het eerste filter.
Hiermee is 99% van het probleem opgelost.
Als Tinkerbell gestart wordt schijnt er hier of daar nog een luchtbelletje mee te komen waardoor ze soms kucht met het starten en de eerste 100 meter niet soepel loopt.
Daarna is het weg.
Een ander probleem, wat er misschien mee te maken heeft, is dat ik de tank maar voor de helft leeg kan rijden.
Daarna zuigt ze lucht aan als zou de tank leeg zijn.
Als ik dan ga tanken kan er hooguit 35 liter in (de tank is 72 liter qua inhoud), een beetje lastig dus.
Aad Koene,
de brandstofaanvoerleiding is volledig vervangen van de tank tot aan het eerste filter.
Hiermee is 99% van het probleem opgelost.
Als Tinkerbell gestart wordt schijnt er hier of daar nog een luchtbelletje mee te komen waardoor ze soms kucht met het starten en de eerste 100 meter niet soepel loopt.
Daarna is het weg.
Een ander probleem, wat er misschien mee te maken heeft, is dat ik de tank maar voor de helft leeg kan rijden.
Daarna zuigt ze lucht aan als zou de tank leeg zijn.
Als ik dan ga tanken kan er hooguit 35 liter in (de tank is 72 liter qua inhoud), een beetje lastig dus.
Aad Koene,
Dan heb je een probleem in de tank (dat weet je al). De uitgang van de tank is dan te hoog en als je dan lang scheef hangt kan je zonder brandstof zitten (een 20tl jerriekan meenemen) is lastig zoek bij bol- en zo voorts een andere tank of maak de aansluiting anders.
jo
jo
Jo,
de tank en sensor zijn nieuw en hebben het altijd goed gedaan.
Het is mij dus een raadsel.
De 20 ltr Jerrycan staat zowiezo altijd gevuld in Tinkerbell.
Vroeg of laat kom ik de oorzaak wel tegen.
Aad Koene,
de tank en sensor zijn nieuw en hebben het altijd goed gedaan.
Het is mij dus een raadsel.
De 20 ltr Jerrycan staat zowiezo altijd gevuld in Tinkerbell.
Vroeg of laat kom ik de oorzaak wel tegen.
Aad Koene,