Wie heeft er ervaring met het verwerken van plexiglas?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Serious IIa

Wie heeft er ervaring met het verwerken van plexiglas?

Bericht door Serious IIa »

Hoi,

Ik heb een hardtop met nogal een groot gat erin. (100x60 cm) en wil dat eigenlijk dichten met een plaat plexiglas. Iemand goede suggesties/ervaringen met het vastzetten hiervan? (wil 4mm gebruiken) maar moet ik dit kitten, poppen, schroeven? of iets anders?

Cheers Bowy
Guido B.

Re: Wie heeft er ervaring met het verwerken van plexiglas?

Bericht door Guido B. »

Plexiglas gaat bartsen als je het schroeft of vastzet met popnagels. Zeker als het erg koud is.

Kitten is dan wellicht een beter oplossing, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Je kunt het eventueel vervormen door heet te maken met een verfstripper ofzo.

Zagen mag ook geen probleem zijn (fijne tandjes en rustig aan)..

Succes
Guido
vincent

Bericht door vincent »

He Bowy,

Je kunt plexiglas heel goed schroeven...poppen zou ik niet doe zoals guido als zegt kan het hierdoor gaan barsten. Denk wel eraan dat je de gaatjes in het plexiglas ongeveer 1 mm groter boort dan de schroeven en dat je teflon of andere kunststof ringetjes gebruikt onder de schroef. gewoon langs de rand afkitten en dan schroeven maar.

Groetjes Vincent
The Green NoMud//Volvo 760 GLE

Bericht door The Green NoMud//Volvo 760 GLE »

Bowy, leg me eens uit wat dat voor een gat is geweest.
Een sunroof ofzo??

Plexiglas is geen lekker verwerkbaar goedje.
Als je het gebruikt moet je alles voorboren op heel veel plekken, ca om de 3 cm, en vergeet niet heel ruim te boren zodat de bout meer dan 2 mm speling heeft rondom
Boren is lastig want de boor vreet zich in het plexiglas en dan.....breeekkk!
Wat Guido zegt is waar, alleen maar een ijzerzaagblaadje gebruiken.
Decoupeerzaag werkt ook indien je er een hebt met variabel toerental, ne dan heel rustig aan doen.

Vertel een wat duidelijker wat er dicht moet, en hoe dicht dan, permanent? lekvrij?
in dat geval zijn er toch andere opossingen.

Groet, Jan
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Bowy,

Als je acryl bedoelt kun je dit beter niet doen, dit is erg breekbaar en daarom ook lastig te verwerken.
Lexan is veel beter te bewerken, en is bij verwarming ook goed te vervormen. Wij gebruiken dit materiaal om schakelkasten aanrakingsveilig te maken. Thuis heb ik altijd een plaat liggen als nood raam voor de terraria (op 1 na, want dat zijn een Land Rover ramen). Het is wel erg duur, een goedkoper en volgens mij beter alternatief is een plaat aluminium.

Dennis B.
Victor Rutten

Bericht door Victor Rutten »

Bij boren en zagen eerst een strook schilderstape erop plakken, splintert het minder.

Eventueel eerst ritsen met een scherp mes en dan breken.
Voor boren spiritus gebruiken als koelmiddel en een heel langzaam toerental.

Succes, Victor
Wouter

Bericht door Wouter »

Je kunt het ook vastkitten met sikaflex, dat is een erg goed plakkende kit.

Wouter
Mike

Bericht door Mike »

Ah! Kunststof! 3 jaar kunststof en metaal lijmen op de mts vliegtuigbouw gehad..

Lexan is inderdaad goed, maar ook polycarbonaat, wat ook vaak gebruikt wordt voor motor helmen. Deze twee materialen zijn minder hard, en slagvaster (steenslag e.d.), dus is het voor wat jij er ongetwijfeld mee gaat doen veel meer geschikt. Let wel, het is wel duurder als PMMA (Poly Metyl Meta Acrylaat, ofwel plexiglas), maar heeft duidelijk de voorkeur in mijn ogen.

Je moet inderdaad wat ruimer boren en ook teflon/nylon ringen gebruiken. Ook moet je inderdaad vrij dicht op elkaar de schroeven zetten.. Als je wilt kan ik wat literatuur opzoeken voor je, maar ik moet dan echt goed hard zoeken..
Arie

Bericht door Arie »

Hoi Bowy,

Slagvast Lexaan, het beste.(zeker met offroad rijden).
Eventueel onderling te verlijmen met chloroform.
Vastzetten met RVSschroeven.

Ben structureel ook bezig mijn ruitjes rondom hiermee te vervangen.

Groetjes,
Arie

ZONDER SIII88enz, die staat nu al een stief poosje in Ede voor de APK.
Nog .................mee bezig !!!!!
Serious IIa

Re: Veel ideeen, nu nog beslissen.....

Bedanlkt voor alle tips!! Ben nu aan het nadenken wat ik beste kan gaan doen.....

Plexiglas
Polycarbonaat
Alu plaat

De bedoeling is het "glas" als dakraam te gebruiken in mijn hardtop (de voorste meter van een hardtop heb ik, maar er zit een gat in van 100 x 60, lang verhaal hoe dit gekomen is.... ook niet belangrijk!) Ik wil dit dicht maken en dacht 2 vliegen in 1 klap te slaan door meteen een dakraam te creeeren. De achterwand wil ik van watervastmultiplex maken (met een raam erin (ook van plexiglas oid).

Ben nu over het dak erg aan het twijfelen of ik er wel een raam in moet laten zitten en niet gewoon een plaat alu erover heen moet poppen..... Moet in ieder geval waterdicht worden (en goedkoop)

Heb nu wat ideeen maar nog meer tips ed zijn altijd welkom!!
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Bowy,

wat dacht je van de simpele oplossing:
Dik transparant plastic folie en ducktape voor de bevestiging.

veel vliegen in één klap:
- goedkoop
- transparant
- waterdicht
- onbreekbaar
- verwijderbaar

Succes met de moeilijke keuze,

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
jo.

Bericht door jo. »

ik zou het vast maken met een raam rubber die ze bij de scheepvaart gebruiken. Die heb je in vele maten en diktes werktsnel en is waterdicht. Trouwens in caravans gebruiken ze ook van die rubbers. Als je geen adres weet kun je nog altijd naar het rubberhuis in Maastricht bellen die hebben veel.

jo fo
Serious IIa

Hee Aad, dit is volgens mij iets te kort door de bocht ???
Serious IIa

Hee Jo,

Jij bedoelt een stuk rubber raam zoals in tentdoek/softtop wordt gebruik Volgens mij is een stuk Lexaan dan praktischer (klappert niet en makkelijker te monteren) of begrijp ik het niet helemaal goed??
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Nee joh,

Jo bedoelt dat je het lexaan met rubber in het alu dak monteert.
Je weet wel die rubbers met een pees, waar ook de zijruiten in een hardtop mee vast zitten.

Dennis B.
Arie

Bericht door Arie »

'k eb nog wel een Velux kiep kantel dakraam voor je !!! Is dat nix ??.

Er bestaat ook melk-wit perspex hoor !. Toch nog een beetje licht boven je hoofd.

Suck6.

Arie
SIII88enz *(die nog steeds in Ede staat !!!!! )
larrie 110

Bericht door larrie 110 »

Aaah, Sikaflex !

Sikaflex is een prima spulletje, wordt ook gebruikt door carroseriebouwers om naden te dichten....plakt enorm, je krijgt het NIET van je vingers en heeft als bijkomend voordeel dat het behoorlijk flexibel blijft.

Bij mij Unimog had ik alle naden 'gesikaflext' en die heeft het bij mij 6 jaar droog gehouden binnen..

Erwin
jan

Bericht door jan »

je kan natuurlijk ook een strip raamrubber halen, gecombineerd met kit geeft dat ook een strak resultaat
jan
jo.

Bericht door jo. »

Nee gewoon raamrubbers waar je een glasplaat en andere plaaten in kan zetten. Dan hoef je niet te boren en schroeven en plakken, en is goed ie verwijderen.

Jo fo
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Volgens mij bedoelen wij toch hetzelfde, alleen gebruiken wij een andere benaming, Jo.

Dennis B.
Serious IIa

Oplossing

Oplossing:

Naar aanleiding van een idee van een vriend van mij net eens even op de sloop wezen kijken en een Renault Espace gevonden met groot sunroof ( kan nog open ook) en kunstof (geen electrolitische corrosie met mijn alu dus! ) dak. Dus ga zo even terug met decoupeerzaag en ga het even uitzagen met stuk kunstof erom heen. Vastpoppen dichkitten en klaar is bowy voor 25,- eurie's

Allemaal zuper bedankt voor het meedenken! Binnenkort zeker hier foto's van het resultaat....

Cheers Bow
Steven

Re: Oplossing

Bericht door Steven »

wat ben je toch een mcGyver..........
Noud 88

Bericht door Noud 88 »

B(owy) A Baracus!!!

If no one can help you, you allways may call:

The A-team........
Steven

Bericht door Steven »

I love it when a plan comes together...........
Ad

Bericht door Ad »

A(ad)-team dus.
Jan F.

Bericht door Jan F. »

Verse sika kun je oplossen met b.v. remmenreiniger. Als het is uitgehard is het alleen nog maar mechanisch te verwijderen (schuren/snijden/krabben)

Groet, Jan F.
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Hoor ik mijn naam roepen??

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Plaats reactie