ontluchten remmen
ontluchten remmen
noodkreet na dat we twee nieuwe remcilinders voor geplaatst hebben ( zaten vast van ouderdom ) zijn we begonnen met het ontluchten 1 uur 2 uur pompen etc etc. maar het eind resultaat na ca 3 uur ontluchten is nog steeds dat de eerste remslag niks oplevert pas bij de tweede begin je druk te voelen. voor dat we de cilinders gingen vervangen remde hij uitstekend alleen een beetje scheef.
Wie heeft nog een idee om dit probleem opte lossen alle ideen zijn welkom.
109 uit 1980 ex dev.
BVD maarten
Wie heeft nog een idee om dit probleem opte lossen alle ideen zijn welkom.
109 uit 1980 ex dev.
BVD maarten
Re: ontluchten remmen
Hoi Maarten,
Mischien ten overvloede, heb je ná het vervangen van de cylinders ook je remmen opnieuw afgesteld? Om de remtrommel terug te plaatsen dient immers de remschoenen geheel ÃÂn te worden getrokken.Gisteren sprak ik iemand die dit aan de hand heeft gehad.
succes,
Jos/Jinx109
Mischien ten overvloede, heb je ná het vervangen van de cylinders ook je remmen opnieuw afgesteld? Om de remtrommel terug te plaatsen dient immers de remschoenen geheel ÃÂn te worden getrokken.Gisteren sprak ik iemand die dit aan de hand heeft gehad.
succes,
Jos/Jinx109
Hoi Maarten,
Als je bij de tweede slag van het pedaal wel een "hard" pedaal krijgt, is het systeem ontlucht, het probleem is zoals Jos al noemde de afstelling van je remschoenen, als deze te ver van de trommels staan moet je teveel vloeistof verplaatsen, dit red je niet in een slag.
Gewoon even je remmen opstellen.
Groeten, Victor
Als je bij de tweede slag van het pedaal wel een "hard" pedaal krijgt, is het systeem ontlucht, het probleem is zoals Jos al noemde de afstelling van je remschoenen, als deze te ver van de trommels staan moet je teveel vloeistof verplaatsen, dit red je niet in een slag.
Gewoon even je remmen opstellen.
Groeten, Victor
Je moet met drie man je remmen ontluchten.
Voor heb je per wiel twee remcilinders,daarom met je de remtrommel eraf halen en 1e man moet pompen totdat de twee zuigers zoveer mogelijk naar buiten komen uit de cilinders voet stilhouden en tweede man nippel opendraaien en derde man zuigers terug duwen , dan tweede man nippel dichtdraaien.
Per kant blijven herhalen totdat al de lucht eruit is.
Groetjes Maurits
Voor heb je per wiel twee remcilinders,daarom met je de remtrommel eraf halen en 1e man moet pompen totdat de twee zuigers zoveer mogelijk naar buiten komen uit de cilinders voet stilhouden en tweede man nippel opendraaien en derde man zuigers terug duwen , dan tweede man nippel dichtdraaien.
Per kant blijven herhalen totdat al de lucht eruit is.
Groetjes Maurits
Re: 4e man??
En ik doe het gewoon alleen, dus geen tweede geen derde en geen vierde en binnen 10 minuten alle vier de wielen. dan heb ik nog tijd voor koffie en vlaai (geen koek). Hoe lees maar eens de eerdere prickersbordenantwoordenpagina's daar staat in hoe ik het doe.
jo fo
jo fo
heey, bedankt voor jullie reacties ik heb men remmen ontlucht ging er nu dus vanuit dat na de 2 de keer remmen een hard pendaal voldoende was !!
en jaaaaaa het werkte !!!! blokerende remmen bij noodstop ( goed dus!!)
ik kan weer opgelucht adem halen :>
groetjes maarten
Als je nog een keer gaat ontluchten is het gebruik van een Eezi Bleed kit ook wel erg handig (b.v. te koop bij Brezan). Heb je geen helper nodig en het werkt perfect. Zoals hierboven ook ergens geschreven het afstellen van de remschoenen maakt erg veel verschil in pedaal travel. Stel de schoenen zo af dat ze net een beetje aanlopen en stel ze na een dag of zo nog een keertje na. Je hebt hebt dan in principe een hard pedaal bij de eerste keer intrappen. (tenzij er dus nog meer gebreken zijn) Groeten, Marco.
Aquarium slang van ongeveer 5 meter voor een paar kwartjes.
nippel van remcilinder op kieren zetten en pompen maar.
uiteinde in opvang pot of zogewenst in reservoir terug.
doorpompen tot je geen lucht meer ziet.
nippel dicht
volgende cilinders....
remmen stellen (bij trommels)
kwartiertje werk.
Anton
nippel van remcilinder op kieren zetten en pompen maar.
uiteinde in opvang pot of zogewenst in reservoir terug.
doorpompen tot je geen lucht meer ziet.
nippel dicht
volgende cilinders....
remmen stellen (bij trommels)
kwartiertje werk.
Anton
Afstellen remmen: snap ik nog niet???
Als ik bovenstaande zo lees heb ik dit volgens mij ook. ik heb geen lucht in het systeem meer maar moet soms wel 2x pompen voor ik druk heb.
ik snap alleen niet helemaal hoe je dit nou moet afstellen.
Hoe gaat dit in mijn geval in z'n werk, als de lucht er al uit is?
ik snap alleen niet helemaal hoe je dit nou moet afstellen.
Hoe gaat dit in mijn geval in z'n werk, als de lucht er al uit is?
Re: Afstellen remmen: snap ik nog niet???
Als je de echolons ondehoudsboeken ergens download, daar staat precies de procedure in.
Het komt hierop neer, zet de auto op bokken, draai het wiel rond en luister of je de remschoenen hoort aanlopen, nee, draai dan de afstel schroef een paar klikjes aan totdat je het wiel niet meer rondt kunt draaien, daarna een of twee klikjes terug en door naar het volgende wiel (als je nu draait hoor je de schoenen ligt aanlopen).
HIermee stel je de afstand tussen de remschoenen en de trommels, als deze te groot is moet je eerst zoveel remolie in de remcilinders pompen voordat ze aangrijpen dat je dat niet met een pedaalslag redt.
Dit is uiteraard afhankelijk van de afstelling van alle wielen tesamen.
Groet, Victor
P.S. echolons boeken voor de 109 ambulance staan op mijn site (http://www.series3.nl)
Het komt hierop neer, zet de auto op bokken, draai het wiel rond en luister of je de remschoenen hoort aanlopen, nee, draai dan de afstel schroef een paar klikjes aan totdat je het wiel niet meer rondt kunt draaien, daarna een of twee klikjes terug en door naar het volgende wiel (als je nu draait hoor je de schoenen ligt aanlopen).
HIermee stel je de afstand tussen de remschoenen en de trommels, als deze te groot is moet je eerst zoveel remolie in de remcilinders pompen voordat ze aangrijpen dat je dat niet met een pedaalslag redt.
Dit is uiteraard afhankelijk van de afstelling van alle wielen tesamen.
Groet, Victor
P.S. echolons boeken voor de 109 ambulance staan op mijn site (http://www.series3.nl)
Re: Afstellen remmen: snap ik nog niet???
In tegenstelling tot schijfremmen, horen trommelremmen niet te slepen (ook niet een beetje), een kritische RDW keurmeester keurt hierop af.
Een te lange pedaalslag kan ook veroorzaakt worden door remschoenen die niet evenwijdig lopen t.o.v. de remtrommel, hier zitten bij de 11" trommels met twee cylinders stelschroeven voor op de remankerplaat.
Dennis B.
Een te lange pedaalslag kan ook veroorzaakt worden door remschoenen die niet evenwijdig lopen t.o.v. de remtrommel, hier zitten bij de 11" trommels met twee cylinders stelschroeven voor op de remankerplaat.
Dennis B.