Stuurkolom vervangen; ervaringen met 't Werkezeltje

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bob Nonnekens

Stuurkolom vervangen; ervaringen met 't Werkezeltje

Bericht door Bob Nonnekens »

Hoi medeprikkers,

De afgelopen maand hebben jullie mogelijk meegekregen dat ons Werkezeltje stuur(kolom)problemen had. Dat resulteerde in een vastgeslagen stuur terwijl ik een bochtje rechtsaf ging. Alles gelukkig goed afgelopen maar ik moet er niet aan denken dat me dat gebeurde bij 90 km/u terwijl ik probeer in te voegen op een snelweg???

Inmiddels heb ik afgelopen weekend een nieuwe stuurkolom ingebouwd (samen met Erik Stuyvenberg, thanx!) en heb ik nu even gelegenheid mijn ervaringen ter leering ende vermaeck te delen.

Allereerst; waarom is het zo ver gekomen en hoe herken je de symptomen?
Bij de afleveringsbeurt (ik heb de wagen pas 4 maanden) zou gewerkt worden aan het zware sturen. Dat bleek redelijk gelukt maar helemaal soepel heeft hij nooit gestuurd. Wel was de speling in het stuur (de vrije slag en de axiale speling in de lengterichting van de stuurkolom) netjes weggesteld (stelschroef aan het stuurhuis resp. shims onderaan het stuurhuis). Waarschijnlijk heeft het bovenste stuurlager (RTC324) al bij de vorige eigenaar flink op zijn donder gekregen en zijn deeltjes van de buitenste lagerschaal al afgebrokkeld en naar beneden gezakt. Ook de kogeltjes in dit lager hebben lager in de lagerschaal een nieuw loopvlak ingesleten (ten koste van zowel de stuurkolom als de buitenbuis). De afgebroken deeltjes hebben de twee lagers in het stuurhuis aangetast (chroomlaag kapot).
Bij mijn inmiddels beruchte bochtje rechtsaf begaf de buitenste lagerschaal het finaal en liet de restanten onderin de kolom vallen waardoor het wormwiel geblokkeerd werd. Toen ik de wagen voorzichtig achteruit reed zijn deze resten door het gehobbel in de berm weer losgeraakt en kon het stuur weer draaien met veel gekraak, dode punten in de omwentelingen van het stuurwiel en met behoorlijke radiale speling (zijwaarts). Ergo, met de autoambulance naar huis (leve de wegenwacht!).

Het uitbouwen:
Ik heb hier maar 1 groot probleem ervaren (ook bekend van andere klussen); gebrek aan ruimte!!! Om de stuurkolom uit te bouwen moet de zgn. Pitmanarm losgehaald worden van de stuurhuisas. En daar heb je een trekker voor nodig die in de 4 cm past tussen de kopse kant van die as en het uitlaatspruitstuk van een 2,25 ltr benzinemotor. Dit is een stuk speciaalgereedschap (LR OE nr. 600000) dat ik gelukkig van een medeprikker mocht lenen (Peter Tönissen bedankt!). Helaas paste ook deze trekker niet in de beperkte ruimte en moest ik in afwijking van het werkplaatshandboek (Haynes én LR) eerst de stuurhuissteunen van de chassisbalk loshalen zodat ik het stuurhuis kon kantelen waardoor de trekker ruimte kreeg.
Verder was het uitbouwen (afgezien van vastzittende bouten/moeren) een rechttoe-rechtaan klus.

Het inbouwen:
Ik had het mezelf wat moeilijk gemaakt door het Werkezeltje hoog op blokken te hebben staan (alle velgen zijn inmiddels gestraald en gespoten). Verder was het even puzzelen om te zien welke bouten en moeren op welke plek hoorden en welke niet gebruikt worden omdat ik de oude stuurkolom kon weggooien. Montage was relatief simpel. Volgens de handboeken moeten de bouten waarmee de stuurhuissteun aan de chassisbalk vastzit vanaf de motorzijde naar de wielzijde worden gestoken. Bij de voorste bout zat weer de uitlaat in de weg dus daar maar de bout van buiten naar binnen gestoken. Moet kunnen dacht ik.
Verder is het even opletten bij de montage van het scharnierpunt van de carburateurbediening (zie parts calalogue pagina 1O 08). Deze moet zo ver worden rondgedraaid dat het veertje dat daarin zit zorgt voor voldoende spanning zodat de gasbediening weer tegen de stationairstelschroef aankomt.
Voor het uitlijnen van de stuurinrichting is het zaak de wielen rechtuit te zetten. Daartoe heb ik een hoeklijn van 2 m aan de wielnaven bevestigd zodat ik de wielen (symmetrisch) rechtuit kon zetten. Verder is het zaak om de wormmoer in het stuurhuis precies in het midden te zetten voordat de pitmanarm over de spiebanen wordt geschoven. Dit middelpunt is een kwestie van het maximaal aantal omwentelingen van het stuurwiel te tellen en het stuur de helft ervan terug te draaien. Daarna kan het stuur ook netjes horizontaal op de stuurkolom gemonteerd worden.

Let er tot slot bij de montage van het contact-/stuurslot op dat de blokkeerpen ook daadwerkelijk in de sleuf van de kolom valt. Ook opletten dat het nokje aan de knipperlichthendel netjes in de sleuf van de stuurkolom valt.

Als je naar aanleiding van bovenstaande nog vragen hebt, mail me even of plaats een priksel!

Groetjes,

Bob Nonnekens

(?t Werkezeltje, SIII 88? Stawag)
Aad Koene

Re: Stuurkolom vervangen; ervaringen met 't Werkezeltje

Bericht door Aad Koene »

Bob,

gefeliciteerd met deze verrijking van je technische kennis.

Zo zie je maar: het gevaar zin in een klein kogeltje (of een handje vol).

Als het goed is moet het Werkezeltje nu zo licht als een veertje sturen.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Bob Nonnekens

Ja, beslist want hij staat nog op blokken ;^) !!!!

Groetjes,

Bob Nonnekens
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Bob,

houden zo, dan blijft hij licht sturen en kost het weinig aan brandstof.

Aad Koene,
Bob Nonnekens

Liever niet,

ik wil ook nog wat lol hebben met dat ding! Ik ben nu op zoek naar een bedrijf dat de bandjes (BFG Trac Edge 7.50x16) om de velgen wil leggen. De reguliere bandenfitters zijn hier niet happig op. Levert ze niets op en het is zulk zwaar werk dat hun machines en personeel er veel moeite mee heeft.
Ik zal morgen Auto Rega eens bellen, die moeten dit toch bijna dagelijks bij de hand hebben.

Verder alles goed met jou en Tinkerbell en je 86"?

Groetjes,

Bob
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Bob,

vanwege de kracht die nodig is om de banden om een velg heen te krijgen zijn de bandenautomaten van veel bandenboeren te licht.
Ik zou het eens proberen bij een bedrijf voor vrachtwagenbanden, die hebben veel zwaardere apparatuur.

Wat Tink betreft gaat het op een paar nukken na goed en de 86 wacht geduldig op zijn beurt.

Aad Koene,
Plaats reactie