startmotor vraag

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Anton (foxhunter)

startmotor vraag

Bericht door Anton (foxhunter) »

Na flink wat sleutel werk was het vandaag zover dat we de 200tdi voor het eerst konden starten.
na een paar keer de sleutel omgedraaid te hebben komt er weinig reactie. Het kabelschoentje van de bendix is los gekomen, Kleinig heid dus. (op wat sleutel werk na om er bij te komen.)
Weer proberen, en na een paar misstarts slaat de motor aan.
Pruttels goed, dus distributie en pomp staat mooi op tijd.
Alleen blijft de startmotor iedere keer als ik start gieren, het lijkt erop dat het wieltje niet goed in de tandjes grijpt van het vliegwiel. Wat zou het kunnen wezen.
er is voldoende stroom, en een goede aarde.
kan het tandwieltje versleten zijn, of zijn de tanden van mijn vliegwiel misschien beschadigd. (Ik hoop toch niet dat de motor er nog is uit moet van het jaar (4X)

Anton
Martin Merts

Re: startmotor vraag

Bericht door Martin Merts »

Anton,
Kan het niet zo zijn dat de startmotor blijft mee draaien en daardoor zo blijft gieren. Mijn schoonvader had dat pas, het koste hem 2 startmotoren in 1 maand, er bleek sluiting in het contactslot te zitten, waardoor de startmotor bleef meedraaien.

Martin Merts
LR s2a 88" 1965 'Pumba'
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Anton,

op het moment dat je de sleutel uit de startstand loslaat moet de bendix terugspringen waardoor de startmotor niet verder mee kan draaien.
Dat de bendix niet terugkomt kan een aantal oorzaken hebben:
- kortsluiting waardoor de elektromagneet blijft werken
- roest of beschadiging op de schuifas van de bendix
- te slappe veer
- verschil in tanddikte tussen de bendix en de starterkrans
- roest op de starterkrans

In het ergste geval zou je de startmotor moeten demonteren en los testdraaien, hierdoor heb je ook zicht op de starterkrans.

Succes,

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Peter Tönissen

Bericht door Peter Tönissen »

Ik heb nog een sterker verhaal wat dit betreft....

Ik startte de motor die meteen aansloeg. Toen hoorde ik een gierend geluid. Oeps da's niet goed dacht ik. De motor uit.........maar het gieren ging door. Dat was dus de startmotor die hard bleef ronddraaien tewijl de bendix teruggetrokken was (dus niet op de starterkrans zat anders was de motor weer gestart) ..........
Logisch gezien is dit onmogelijk (dacht ik) omdat; als de bendix terugslaat, het hoofdcontakt verbroken wordt. Rara
Gelukkig is dit eenmalig geweest en nu maanden lang geen last meer van gehad, maar ik vraag mezelf nog steeds af hoe dit heeft kunnen gebeuren!

groeten,
Peter
SIII 109 "Jeltsin"
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Peter,

dit kan veroorzaakt zijn door vuil in het contactje van de startmotor.
Een hele enkele keer kan statische elektriciteit hier een handje bij helpen.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Anton (foxhunter)

Bericht door Anton (foxhunter) »

Okee, diverse oplossingen.
Maar het gieren is niet nadat de motot aangeslagen is, maar juist voordat deze aanslaat. De bendix komt ook goed terug.
Tijdens het gieren zie je poelies, V-snaren wel bewegen, maar niet ronddraaien.
bij een snelle sleutelbeweging pakt de startmotor wel in het vliegwiel en slaat de motor zo aan.
Daarom dacht ik aan een slechte starterkrans op het vliegwiel of zo.
Erg veel sleutel werk om alleen even te controleren, dus ik dacht vraag is rond.
Ondertussen is mijn krukas keering, die echt onbeschadigd was, toch olie gaan lekken, dus motor en bak moeten toch gescheiden worden.

Daarmee rijst het volgend probleem, Bak laten zakken, of motor hijsen, de laatste is wel meer werk, maar als de start motor toch stuk is ook makkelijker.

Ik geef het nog steeds niet op, maar twijvel wel of ik ooit nog aan het rijden kom met die auto.

Anton
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Hee Anton,

Ik hoop echt voor je dat hij nou eindelijk gaat rijden. Volgend weekend ander 200 tdi project misschien nog wat tijd over om meteen door te gaan met de jouwe

Cheers Bowy
Plaats reactie