Accu's lightweight

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
The_dude

Accu's lightweight

Bericht door The_dude »

Wie heeft er advies voor accu's in mijn lightweight.
Heb er 2 nodig van 12V en het liefst van varta.
Maar ik heb geen idee welke capaciteit genoeg/redelijk is.
Ik heb liever te ruim dan net aan.
Wat is bv de maximale die erin kunnen m.b.t de dynamo want ik kan me indenken dat die op een gegeven moment ook niet meer bij kan laden?
Kortom welke zal ik nemen :+

Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]
die bijna accu's nodig heeft
AadG

Re: Accu's lightweight

Bericht door AadG »

ik heb er twee keer 65Ah in zitten.
Start als een t..t, ook `s winters
The_dude

Bericht door The_dude »

Volgens de echelon boeken is de laadstroom van de dynamo 60A.
Wil dat zeggen dat je accu max 60A kan zijn?

Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]
Evert Jan

Bericht door Evert Jan »

Je kan je accu bak opmeten en dan binnen die maat gaan zoeken naar accu's. Neem dan voordelige accu's met een zo hoog mogelijke Ah. Dat heeft niets met de laadcapaciteit van je dynamo te maken. Je kunt dan wel vaker starten. Om de accu's van leeg weer helemaal vol te krijgen heb je dan wel meer tijd nodig. Het voordeel is wel dat je veel meer moeite hebt moeten doen om ze helemaal leeg te krijgen.

Evert Jan
AadG

Bericht door AadG »

helemaal mee eens
The_Dude

Bericht door The_Dude »

Ok bedankt voor het advies.
Maar ik ga niet voor een voordelig onbekend merk.
Ben er inmiddels achter dat ik daar vaak spijt van krijg, geloof niet zo meer in goedkope alternatieven, heb liever betrouwbaarheid.
Dus liever iets meer betalen en wat hogere kwaliteit.
Ik ga morgen meten en weten
Oh ja op www.varta.nl komt eruit voor een laro 88 raden ze 70A aan.
Nou ja ik zie het wel weer.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Evert Jan

Bericht door Evert Jan »

Door een leverancier die ik voor mijn werk wel eens spreek is me aangeraden in het geval van accu's niet teveel waarde te hechten aan mooie merken. Vaak is de duurste verbetering aan een accu de mooie merksticker zeggen ze.

Evert Jan
The_Dude

Bericht door The_Dude »

Door mijn slechte ervaringen met goedkoop spul heb ik geen vertrouwen meer in de goedkope merken. Ik ben van mening dat de lat van een varta accu hoger ligt dan een goedkoop merk. Tenslotte is een hema-dopje ook niet te vergelijken met een gedore dopje. Terwijl het wel om hetzelfde artikel gaat .....

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Martijn, je hebt gelijk.

Zoals je weet heb ik mijn series 3 al 15 jaar, de accu's die ik ondertussen gehad heb gingen geen van allen langer dan 4 jaar mee, de accu die afgelopen winter eindelijk de geest gaf is 8 jaar oud geworden, en was een Varta. Je begrijpt wel wat voor een accu ik er nu weer in heb zitten.
Omdat de accu van mijn S3 diesel (12v) nogal groot is, kon ik geen Varta uit de Blue dynamic serie voor krijgen, voor de kleinere accu's (zoals jij die nodig hebt) zou ik het zeker aanraden.
Ik heb er een in onze Audi 80 gehad, deze zat er al 7 jaar in, totdat hij 15 cm korter werd ( de Audi).

Dennis B.
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Hoi Martijn,

Ik denk dat ze bij Varta bedoelen een gewone 12V 88 en niet een militaire 24V met een dynamo die extra vermogen levert om de radio te voeden in de auto.
Ik geloof dat er bij mij 2x 48Ah in zit maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Tot nog toe werkt dat prima ook met lang voorgloeien. Heb er in de Vakantie regelmatig een 24V DC/220V AC (300VA) omvormer opgehad om accu's en andere dingen te voeden zonder dat de motor aan staat.

Groet,
Martin
Frank Geerts

Bericht door Frank Geerts »

Martijn,

Voor mijn militaire 24 volt diesel gebruik ik nu 2x 74 amp accu's.Met veel " geweld" kunnen ze net in de bak.
De standaard 48 amp was in de winter echt te weinig. De grote 90 amps dynamo kan dit goed aan.

Frank Geerts
www.frankgeerts.nl
The_dude

Bericht door The_dude »

Hoi Frank,

Hoe kom jij aan de informatie dat de dynamo 90amp levert?
Volgens mijn echelon boeken (88" 2.25D) levert die 60 amp
Ben net terug van de garage(accu-boer) en die stemde gelijk in met varta omdat die daar zelf al jaren vertrouwen in heeft.
Welke serie of type het word weet ik nog niet, maar het word rond de 70 amp en liever meer dan minder. Als dat past teminste.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Volgens mij klopt die 90 A wel...... dat is ook de waarde die ik dacht dat de dynamo levert. Maar dit betekend natuurlijk niet dat je accu 90 A als laadstoom voor zijn kiezen krijgt. De laadstroom is volgens mij een vaste waarde of je er nu 20 of 100 Ah accu's in zet ...... alleen zullen 100 Ah meer tijd nodig hebben om te laden. Maar dat is logisch.

Martin
Jan F.

Bericht door Jan F. »

Klopt!!! Heb vandaag nog accu's ingebouwd waarbij ik de leverancier om de merk stickers vroeg. Antwoord was; "welk merk wil je erop hebben?" Bleek dat alle merkstickers aanwezig waren.

Groet, Jan F. met 2x Optima YellowTop in Lightweight, kost een paar centen, maar dan heb je echt accu's.
Jan F.

Bericht door Jan F. »

90 Amp bij een FFR klopt wel. Denk eraan dat je de laadstroom ook kunt instellen door de draad op de spanningsregelaar van med.naar high te plaatsen. dit wordt dan 28.5V ipv 27.5V. Vooral zeer handig bij montage van de Optima accu's die geladen mogen worden met max. 15,5V per accu(dus 31V!!!!).

Groet, JanF.
Sirmartin

Bericht door Sirmartin »

Ah...... handig om te weten... Mocht ik het ooit nodig hebben...... heb alleen geen zin om die regelaar open te schroeven...... tenzij deze defect is.

Groet,
Martin
The_Dude

Bericht door The_Dude »

Heb de regelaar al eens open gehad.
Steld kwa techniek niet heel veel voor :+

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
The_Dude

Bericht door The_Dude »

En hoeveel kost 1 2x Optima YellowTop?
Wat kan die/levert die?

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Stelt ook niet veel voor..... heb nog een nieuwe resrve liggen. Maar werkt bij mij prima dus zie het nut niet om deze open te maken.

Martin
Plaats reactie