Het verhaal en vragen van/over een kapot gelopen 2.25 dieselblok
Het verhaal en vragen van/over een kapot gelopen 2.25 dieselblok
Een goedendag allemaal.
Een klap en geratel bij een snelheid van 100 km/h op de snelweg betekende het einde van m'n 3x gelagerde 2.25 dieselblokje in de Blue-Box.
Inspectie van de "edele delen" van het blok na het verwijderen van de carterpan bevestigt m'n vermoede van een vastloper gevolgd door een gebroken krukas. Of zou het toch ook andersom kunnen zijn, eerst de gebroken krukas en daarna de zuiger die zich met volle vaart in de cilinderwand ramt?
Mijn nieuwsgierige aart blijft aan me trekken en ik ben op zoek naar de oorzaak. Olie en water voldoende en van goede kwaliteit/versheid. Distributieketting Ok, al krijgt de kettingspanner geen schoonheidsprijs meer. De kans dat de ketting een tand versprongen zou zijn met dit als gevolg is lijkt me niet reëel. Soms bande het lampje van de oliedruk maar alleen op het moment dat ik op de afslag van de snelweg stond en de motor door en door warm was en terug ging naar stationaire toerental. Even een beetje handgas erop was dan de oplossing en ik heb van mede dieselaars begrepen dat dit niet abnormaal is. De cilinderkop heb ik er nog niet afgehaald omdat dit voor vandaag op het programma staat.
Ok de vragen:
Gebeurd dit vaker?
wie heeft er nog suggesties over de oorzaak?
en.........
Wie heeft er ervaring en zin om mij te helpen opknappen van een (3x gelagerd) 2.25 dieselblokje welke ik een keer van een van onze mederprikkers heb overgenomen?
Ik wil dat blok graag nakijken voordat ik hem inbouw en mogelijk voorzien van nieuwe lagers en/of zuiger(veren). Mogelijk zet ik mijn eigen oude kop erop omdat ik weet dat deze olieverbruik-vrij was.
Of
Wie weet nog heeft een 5x gelagerd blok (met of zonder auto eraan vast) in de aanbieding?
Wat voor een blok kan je er zonder al te veel aanpassingen anders in gooien?
Kortom wie heeft er tips of suggesties die me kunnen helpen?
Groet Hendrik.
Utrecht/Vianen
Een klap en geratel bij een snelheid van 100 km/h op de snelweg betekende het einde van m'n 3x gelagerde 2.25 dieselblokje in de Blue-Box.
Inspectie van de "edele delen" van het blok na het verwijderen van de carterpan bevestigt m'n vermoede van een vastloper gevolgd door een gebroken krukas. Of zou het toch ook andersom kunnen zijn, eerst de gebroken krukas en daarna de zuiger die zich met volle vaart in de cilinderwand ramt?
Mijn nieuwsgierige aart blijft aan me trekken en ik ben op zoek naar de oorzaak. Olie en water voldoende en van goede kwaliteit/versheid. Distributieketting Ok, al krijgt de kettingspanner geen schoonheidsprijs meer. De kans dat de ketting een tand versprongen zou zijn met dit als gevolg is lijkt me niet reëel. Soms bande het lampje van de oliedruk maar alleen op het moment dat ik op de afslag van de snelweg stond en de motor door en door warm was en terug ging naar stationaire toerental. Even een beetje handgas erop was dan de oplossing en ik heb van mede dieselaars begrepen dat dit niet abnormaal is. De cilinderkop heb ik er nog niet afgehaald omdat dit voor vandaag op het programma staat.
Ok de vragen:
Gebeurd dit vaker?
wie heeft er nog suggesties over de oorzaak?
en.........
Wie heeft er ervaring en zin om mij te helpen opknappen van een (3x gelagerd) 2.25 dieselblokje welke ik een keer van een van onze mederprikkers heb overgenomen?
Ik wil dat blok graag nakijken voordat ik hem inbouw en mogelijk voorzien van nieuwe lagers en/of zuiger(veren). Mogelijk zet ik mijn eigen oude kop erop omdat ik weet dat deze olieverbruik-vrij was.
Of
Wie weet nog heeft een 5x gelagerd blok (met of zonder auto eraan vast) in de aanbieding?
Wat voor een blok kan je er zonder al te veel aanpassingen anders in gooien?
Kortom wie heeft er tips of suggesties die me kunnen helpen?
Groet Hendrik.
Utrecht/Vianen
Re: Het verhaal en vragen van/over een kapot gelopen 2.25 diesel
Hendrik,
Jammer te horen dat de motor van Blue Box het begeven heeft.
Even jou brandende vragen langs:
- nee, het is niet gebruikelijk dat 2,25 ltr blokken vastlopers krijgen. De blokken zijn dusdanig ruim bemeten dat ze nogal wat kunnen hebben.
- vastlopers worden veroorzaakt door een slechte smering en/of koeling waardoor ongelijke uitzetting ontstaat (kan te maken hebben met een regelmatig brandend oliedruklampje)
- er kan ook een zuiger gescheurd zijn waardoor eea is ontstaan
- als je het blok gaat reviseren laat dan de krukas nameten op rechtheid en eventuele slijtage
- vervang alles waar je aan twijfelt
- blok is te vervangen door een 5 bearing en door een DAF motor, alle andere blokken hebben aanpassingen nodig
Succes met de operatie.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Jammer te horen dat de motor van Blue Box het begeven heeft.
Even jou brandende vragen langs:
- nee, het is niet gebruikelijk dat 2,25 ltr blokken vastlopers krijgen. De blokken zijn dusdanig ruim bemeten dat ze nogal wat kunnen hebben.
- vastlopers worden veroorzaakt door een slechte smering en/of koeling waardoor ongelijke uitzetting ontstaat (kan te maken hebben met een regelmatig brandend oliedruklampje)
- er kan ook een zuiger gescheurd zijn waardoor eea is ontstaan
- als je het blok gaat reviseren laat dan de krukas nameten op rechtheid en eventuele slijtage
- vervang alles waar je aan twijfelt
- blok is te vervangen door een 5 bearing en door een DAF motor, alle andere blokken hebben aanpassingen nodig
Succes met de operatie.
Aad Koene,
ik kom er deze ochtend achter dat mijn 2.25L diesel een gescheurde zuiger
heeft. het begon met een gigantantische carter druk en de daarbijbehorende
olielekkage. Donderdag avond compressie gemeten, dit ging goed tot de achterste
cilinder die slechts 20 Bar geeft. Nu heeft Aad Koene het over een gescheurde
zuiger, als bij mij dus. alleen de oorzaak blijft mij onduidelijk, zelf sleutel ik al
25 jaar aan de meest uiteenlopende motoren maar dit heb ik nog nooit gezien.
Wat is de oorzaak van een gescheurde zuiger. Een ding weet ik zeker in de
recente geschiedenis is dit blok absoluut niet oververhit geweest.
ron
heeft. het begon met een gigantantische carter druk en de daarbijbehorende
olielekkage. Donderdag avond compressie gemeten, dit ging goed tot de achterste
cilinder die slechts 20 Bar geeft. Nu heeft Aad Koene het over een gescheurde
zuiger, als bij mij dus. alleen de oorzaak blijft mij onduidelijk, zelf sleutel ik al
25 jaar aan de meest uiteenlopende motoren maar dit heb ik nog nooit gezien.
Wat is de oorzaak van een gescheurde zuiger. Een ding weet ik zeker in de
recente geschiedenis is dit blok absoluut niet oververhit geweest.
ron
Een gebroken of kromme krukas bij een 2.25 D is geen zeldzaamheid, vandaar dat later (en met het oog op de toekomst) het 5-bearing blok op de markt kwam.
Het vorige blok uit mijn S3 diesel is ook zo aan zijn einde gekomen, gelukkig was dit nog bij de vorige (rijke) eigenaar die er gelijk een nieuwe 5-bearing in heeft laten zetten (16 jaar geleden 11.000 gulden).
Dennis B.
Het vorige blok uit mijn S3 diesel is ook zo aan zijn einde gekomen, gelukkig was dit nog bij de vorige (rijke) eigenaar die er gelijk een nieuwe 5-bearing in heeft laten zetten (16 jaar geleden 11.000 gulden).
Dennis B.
Ron,
Zuigers kunnen om diverse redenen scheuren en veroorzaken inderdaad overdruk in het carter en gebrek aan vermogen.
Scheuren van zuigers kan worden veroorzaakt door:
- Brandpennetjes uit de wervelkamer, meestal slaan ze in de zuiger en hebben geen gevolgen, soms gaat dit fout
- Stukken van de wervelkamer, als de wervelkamer loskomt kan die niet tussen de zuiger in de kop in en wordt verpletterd door de aanstormende zuiger, meestal niet zonder schade
- Gebroken zuigerveren, waardoor de zuiger niet meer recht op en neer gaat
- Kromme drijfstang, waardoor de zuiger te ver naar beneden kan en kantelt
- Gebroken drijfstang, waardoor de zuiger onderin blijft staan en vervolgens door de drijfstang kapotgeslagen wordt
- Kromme krukas, waardoor de zuiger te hoog en/of te laag kan komen
- Versleten schaallagers, waardoor de krukas te veel speling krijgt en gaat liggen hobbelen
Verder uiteraard door oververhitting en vastlopers.
Wat de werkelijk oorzaak is geweest kun je vaak pas achteraf aan de hand van de schade reconstrueren, tot die tijd is het vaak gissen.
Succes met de reparatie.
Aad Koene,
Zuigers kunnen om diverse redenen scheuren en veroorzaken inderdaad overdruk in het carter en gebrek aan vermogen.
Scheuren van zuigers kan worden veroorzaakt door:
- Brandpennetjes uit de wervelkamer, meestal slaan ze in de zuiger en hebben geen gevolgen, soms gaat dit fout
- Stukken van de wervelkamer, als de wervelkamer loskomt kan die niet tussen de zuiger in de kop in en wordt verpletterd door de aanstormende zuiger, meestal niet zonder schade
- Gebroken zuigerveren, waardoor de zuiger niet meer recht op en neer gaat
- Kromme drijfstang, waardoor de zuiger te ver naar beneden kan en kantelt
- Gebroken drijfstang, waardoor de zuiger onderin blijft staan en vervolgens door de drijfstang kapotgeslagen wordt
- Kromme krukas, waardoor de zuiger te hoog en/of te laag kan komen
- Versleten schaallagers, waardoor de krukas te veel speling krijgt en gaat liggen hobbelen
Verder uiteraard door oververhitting en vastlopers.
Wat de werkelijk oorzaak is geweest kun je vaak pas achteraf aan de hand van de schade reconstrueren, tot die tijd is het vaak gissen.
Succes met de reparatie.
Aad Koene,
Op de marktplaats staan nog 2 Daf (British Leyland/Peugeot) 2,5 liter blokken te koop, waarvan er 1 staat in Aad Koene's Zoetermeer, de motor zit nog in de auto, dus je kunt 'm 'beluisteren'.
Sterkte, Edward (die binnenkort een daf 2,5 liter (British Lelyland) motor in z'n 109 heeft zitten).
Sterkte, Edward (die binnenkort een daf 2,5 liter (British Lelyland) motor in z'n 109 heeft zitten).
Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn 2.25 vervangen voor een 2.5 diesel uit de daf 400?
Zonder verdere aanpassingen?
Zonder verdere aanpassingen?
Ja, Hendrik,
dat klopt.
Aad Koene,
dat klopt.
Aad Koene,
Je hebt toch wel geld gevraagd en gekregen voor het 'topless' staan op de cover van de LRCH magazine?
Kan je daar mooi een 2,5 blok van kopen.
Groeten en sterkte.
Kan je daar mooi een 2,5 blok van kopen.
Groeten en sterkte.