Ontluchtingsvragen
Ontluchtingsvragen
Hoi,
Een deze dagen wil ik me koppelingcilinders weer monteren.
Ik weet dat je dan moet ontluchten maar hoe werk dat precies?
Als ik het goed gehoort heb moet je bij de slave cilinder een slang op de nippel doen, dan slang in potje met vloeistof en dan pompen tot er geen bellentjes meer komen. Als dat zo is moertje weer dicht draaien en klaar?
Klopt dit, of zit ik er helemaal naast, wie vult me aan?
De 2e vraag gaat ook over ontluchten maar daar heb ik nog niks van gehoort of gelezen. Als ik straks mijn brandstoffilters heb vervangen moet het systeem ontlucht worden, hoe gaat dat?
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
die droomt over een lopend dieseltje en daarom vast wat vragen steld
Een deze dagen wil ik me koppelingcilinders weer monteren.
Ik weet dat je dan moet ontluchten maar hoe werk dat precies?
Als ik het goed gehoort heb moet je bij de slave cilinder een slang op de nippel doen, dan slang in potje met vloeistof en dan pompen tot er geen bellentjes meer komen. Als dat zo is moertje weer dicht draaien en klaar?
Klopt dit, of zit ik er helemaal naast, wie vult me aan?
De 2e vraag gaat ook over ontluchten maar daar heb ik nog niks van gehoort of gelezen. Als ik straks mijn brandstoffilters heb vervangen moet het systeem ontlucht worden, hoe gaat dat?
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
die droomt over een lopend dieseltje en daarom vast wat vragen steld
Re: Ontluchtingsvragen
Hoi Martijn,
Bij mijn 2,25l diesel heb ik ook pas de brandstoffilter vervangen. Ook heb ik meteen de verstuivers geinspecteerd en de lekleidingen vervangen.
Nadat alle onderdelen weer goed vast zaten heb ik met het brandstofhandpompje gepompt totdat deze enige weerstand had. Toen heb ik de wagen gestart door deze ongeveer 10 sec. met vol gas proberen te starten. Als je merkt dat hij aanslaat wel meteen het gas loslaten. Beter een keertje vaker afslaan als meteen vol in de toeren.
Heel in het begin heb ik dit ook gehad. Ik reed op de autoweg met maar 1 tank onder de auto en de keuzekraan schijnbaar in de verkeerde stand.
De wagen sloeg dus af. Hierna de keuzekraan in de andere richting gezet en geprobeerd te starten. Na 2 keer 10 sec starten sloeg de auto weer aan.
En nog steeds vraag ik mijn af hoe dit kan zonder te ontluchten.
Groeten,
Dave Frencken
Bij mijn 2,25l diesel heb ik ook pas de brandstoffilter vervangen. Ook heb ik meteen de verstuivers geinspecteerd en de lekleidingen vervangen.
Nadat alle onderdelen weer goed vast zaten heb ik met het brandstofhandpompje gepompt totdat deze enige weerstand had. Toen heb ik de wagen gestart door deze ongeveer 10 sec. met vol gas proberen te starten. Als je merkt dat hij aanslaat wel meteen het gas loslaten. Beter een keertje vaker afslaan als meteen vol in de toeren.
Heel in het begin heb ik dit ook gehad. Ik reed op de autoweg met maar 1 tank onder de auto en de keuzekraan schijnbaar in de verkeerde stand.
De wagen sloeg dus af. Hierna de keuzekraan in de andere richting gezet en geprobeerd te starten. Na 2 keer 10 sec starten sloeg de auto weer aan.
En nog steeds vraag ik mijn af hoe dit kan zonder te ontluchten.
Groeten,
Dave Frencken
Re: Ontluchtingsvragen
De orginele manier van ontluchten beschrijf je zelf al goed hoewel ik meestal ontlucht met twee personen. Bij elke slag die je maakt moet de tweede persoon op het einde van jouw slag het ontluchtingsnippel even dicht draaien (schreeuwen!). Rustig het pedaal op laten komen. Op het moment dat je weer het pedaal intrapt, draait ie het nippel weer los enz.
Er is echter een veel makkelijkere manier om te ontluchten.
Spoel eerst de leidingen en de cylinders even goed door het nieuwe remolie (dot4) op de bovenstaande manier. De oude prut is er dan goed uit.
Laat het reservoir leegstaan. Vul nu je systeem via je ontluchtingsnippel die je uiteraard los hebt gedraaid. Soms moet je je pedaal iets indrukken.
Het systeem vul je met een SCHONE grote oliespuit. Zo'n ding waar je bijvoorbeeld ook je hulpbak of diffs mee vult. Nogmaals; een schone, liefst nieuwe spuit die je hierna ook alleen maar gebruikt voor het vullen van remolie. Remolie en andere olie verdragen elkaar niet en is dus levensgevaarlijk (slecht remmen) om dit hiermee te vervuilen.
Zuig een flinke hoeveelheid remolie op met de spuit, want je moet echt genoeg hebben in deze spuit. Sluit het aan op je ontluchtingsnippel met een goed passend slangetje (aquariumzaken) en dan maar drukken. Dit gaat behoorlijk zwaar! (kijk uit dat ie niet losspringt en die zooi in je ogen krijgt!!!!) Laat iemand kijken of je reservoir niet overstroomd. Tot nu toe heb ik meteen een "bellenvrij" resultaat hiermee gehad (ook voor je remmensysteem!). Heb je eventueel toch nog lucht. Laat het pedaal dan in ingedrukte stand een nachtje staan. De laatste minibellen verdwijnen dan ook.
Een alternatieve andere manier die ook erg goed werkt staat op de site van de LRCH onder de rebriek techniek (de fietsbandmethode). Hierbij is alleen vergeten te vermelden dat je de fietsband goed moet ontdoen van enig talkpoeder aan de binnenkant.
Ontluchten van het brandstofsysteem is mij nog nooit gelukt met dat verrekte kleine handpompje. Ik start hem gewoon goed door en een andere draait de ontluchtingsnippels op de goede volgorde steeds open totdat er diesel uitspuit.
Moet je wel een goede accu hebben, maar kan niet zoveel kwaad.
sukses,
Peter
SIII 109
Er is echter een veel makkelijkere manier om te ontluchten.
Spoel eerst de leidingen en de cylinders even goed door het nieuwe remolie (dot4) op de bovenstaande manier. De oude prut is er dan goed uit.
Laat het reservoir leegstaan. Vul nu je systeem via je ontluchtingsnippel die je uiteraard los hebt gedraaid. Soms moet je je pedaal iets indrukken.
Het systeem vul je met een SCHONE grote oliespuit. Zo'n ding waar je bijvoorbeeld ook je hulpbak of diffs mee vult. Nogmaals; een schone, liefst nieuwe spuit die je hierna ook alleen maar gebruikt voor het vullen van remolie. Remolie en andere olie verdragen elkaar niet en is dus levensgevaarlijk (slecht remmen) om dit hiermee te vervuilen.
Zuig een flinke hoeveelheid remolie op met de spuit, want je moet echt genoeg hebben in deze spuit. Sluit het aan op je ontluchtingsnippel met een goed passend slangetje (aquariumzaken) en dan maar drukken. Dit gaat behoorlijk zwaar! (kijk uit dat ie niet losspringt en die zooi in je ogen krijgt!!!!) Laat iemand kijken of je reservoir niet overstroomd. Tot nu toe heb ik meteen een "bellenvrij" resultaat hiermee gehad (ook voor je remmensysteem!). Heb je eventueel toch nog lucht. Laat het pedaal dan in ingedrukte stand een nachtje staan. De laatste minibellen verdwijnen dan ook.
Een alternatieve andere manier die ook erg goed werkt staat op de site van de LRCH onder de rebriek techniek (de fietsbandmethode). Hierbij is alleen vergeten te vermelden dat je de fietsband goed moet ontdoen van enig talkpoeder aan de binnenkant.
Ontluchten van het brandstofsysteem is mij nog nooit gelukt met dat verrekte kleine handpompje. Ik start hem gewoon goed door en een andere draait de ontluchtingsnippels op de goede volgorde steeds open totdat er diesel uitspuit.
Moet je wel een goede accu hebben, maar kan niet zoveel kwaad.
sukses,
Peter
SIII 109
Re: Ontluchtingsvragen
Beetje omslachtig misschien Peter!
Makkelijke manier die bij mij altijd werkt.
Neem 5 meter auqarium slang, doe die op de nippel. Zet de nippel op kier stand zodat je weerstand voelt bij het intrappen van rem of koppeling.
Bij verversen: laat de uiteinde van de slang in een potje lopen.
Bij ontluchten: Doe de uiteinde in het reservoir.
Laat iemand het reservoir in de gatenhouden, en eventueel bijvullen.
Door de slang heen zie je vanzelf wanneer alle lucht eruit is.
Groetjes Anton
Makkelijke manier die bij mij altijd werkt.
Neem 5 meter auqarium slang, doe die op de nippel. Zet de nippel op kier stand zodat je weerstand voelt bij het intrappen van rem of koppeling.
Bij verversen: laat de uiteinde van de slang in een potje lopen.
Bij ontluchten: Doe de uiteinde in het reservoir.
Laat iemand het reservoir in de gatenhouden, en eventueel bijvullen.
Door de slang heen zie je vanzelf wanneer alle lucht eruit is.
Groetjes Anton
Re: Ontluchtingsvragen
Omslachtig???? Nee hoor 10 minuten werk.
Ik vindt de leidingen al lang zat, daar ga ik niet nog eens 5 meter aan toevoegen.
Terugvoeren van oude remolie naar het reservoir zie ik al helemaal niet zitten omdat je altijd rotzooi meeneemt die ik liever kwijt ben dan hergebruik. Hoe meer remolie bloot staat aan lucht des te meer water neemt het op, risico van "vapour-lock".
Maar ja, ieder zijn eigen manier natuurlijk. Als je maar gelukkig bent
groetjes,
Peter
SIII 109
Ik vindt de leidingen al lang zat, daar ga ik niet nog eens 5 meter aan toevoegen.
Terugvoeren van oude remolie naar het reservoir zie ik al helemaal niet zitten omdat je altijd rotzooi meeneemt die ik liever kwijt ben dan hergebruik. Hoe meer remolie bloot staat aan lucht des te meer water neemt het op, risico van "vapour-lock".
Maar ja, ieder zijn eigen manier natuurlijk. Als je maar gelukkig bent

groetjes,
Peter
SIII 109
Re: Ontluchtingsvragen
Dot 4 ? volgens de boeken en de prikbord guru's moet er dot 3 in omdat er anders iets aangetast word. Me leiding is nieuw dus die hoeven niet schoongemaakt te worden.
De koppeling ontluchter gaat wel lukken.
Maar snap het idee van de brandstof nog niet helemaal.
Want je heb het brandstoffilter, bezinkselkolf, en brandstofpomp, en volgens mij hebben die allemaal een moer die open gedraait kan worden.
Wat moet ik nou open draaien en wanneer?
Groet,
martijn
De koppeling ontluchter gaat wel lukken.
Maar snap het idee van de brandstof nog niet helemaal.
Want je heb het brandstoffilter, bezinkselkolf, en brandstofpomp, en volgens mij hebben die allemaal een moer die open gedraait kan worden.
Wat moet ik nou open draaien en wanneer?
Groet,
martijn
Re: Ontluchtingsvragen
1) je tapt het grof filter af
2) draai de moer van het fijnfilter iets los, en pomp dan met het handpompje tot je brandstof ziet spuiten bij elke slag, hou de handpomp in de bovenste slag vast en draai met de andere hand (steeksleutel) de moer weer vast van het fijnfilter.
3) draai op de brandstofpomp het eertse moetje los (gezien aan de zijde van het linkerspatbord) pomp tot je brandstof hebt ( goede straal ) hou het pompje weer vast in de bovenste stand en draai het moertje weer vast, daarna dezelfde handeling met het moertje ernaast. En de diesel is ontlucht !!!
Zie handboek Landrover of 1-TH Defensie.
2) draai de moer van het fijnfilter iets los, en pomp dan met het handpompje tot je brandstof ziet spuiten bij elke slag, hou de handpomp in de bovenste slag vast en draai met de andere hand (steeksleutel) de moer weer vast van het fijnfilter.
3) draai op de brandstofpomp het eertse moetje los (gezien aan de zijde van het linkerspatbord) pomp tot je brandstof hebt ( goede straal ) hou het pompje weer vast in de bovenste stand en draai het moertje weer vast, daarna dezelfde handeling met het moertje ernaast. En de diesel is ontlucht !!!
Zie handboek Landrover of 1-TH Defensie.
Re: Ontluchtingsvragen
Dot 4 is de opvolger van Dot 3. Aangezien onze werkplaatshandboeken inmiddels verouderd zijn is het logisch dat er gesproken wordt van Dot 3. Dot 4 is een aanmerkelijke verbetering ten opzichte van Dot 3 (is overigs nauwelijks meer te krijgen). Inmiddels is er Dot 5 en Dot 5A te krijgen al dan niet op synthetische basis. Deze laatste zijn niet geschikt voor ons "oude systemen" De rubbers lossen er van op.
Van Dot 5A weet ik het niet zeker want volgens mij is dit weer wel mogelijk. Toch maar beter niet gebruiken voor de zekerheid.
Ik rij al jaren rond met Dot 4 van Gomma, nooit een probleem gehad met opgeloste rubbers (alleen bij de aanschaf van "Jeltsin" heb ik alle rubbers vervangen).
Officieel moet je overigs elk jaar of na elke 30000 kilometers de boel verversen vanwege opname van water.
groeten,
Peter
SIII 109
Van Dot 5A weet ik het niet zeker want volgens mij is dit weer wel mogelijk. Toch maar beter niet gebruiken voor de zekerheid.
Ik rij al jaren rond met Dot 4 van Gomma, nooit een probleem gehad met opgeloste rubbers (alleen bij de aanschaf van "Jeltsin" heb ik alle rubbers vervangen).
Officieel moet je overigs elk jaar of na elke 30000 kilometers de boel verversen vanwege opname van water.
groeten,
Peter
SIII 109
Re: Ontluchtingsvragen
Peter,
DOT 4 is wel degelijk agressiefer als DOT 3, hetgeen word veroorzaakt door de dopes die het natte kookpunt tot 168 grC moeten verhogen. De ervaring is dat DOT 4 problemen geeft bij enkele merken immitatie rem/koppelings cylinders.
Bij Lucas Girling cylinders geeft het i.d.d. geen problemen, helaas weet/herkent niet iedereen welke cylinders op zijn/haar wagen zitten, waardoor DOT 3 de veiligere keuze is. DOT 3 is overigens nog prima verkrijgbaar (hier in NH althans).
Dennis B.
DOT 4 is wel degelijk agressiefer als DOT 3, hetgeen word veroorzaakt door de dopes die het natte kookpunt tot 168 grC moeten verhogen. De ervaring is dat DOT 4 problemen geeft bij enkele merken immitatie rem/koppelings cylinders.
Bij Lucas Girling cylinders geeft het i.d.d. geen problemen, helaas weet/herkent niet iedereen welke cylinders op zijn/haar wagen zitten, waardoor DOT 3 de veiligere keuze is. DOT 3 is overigens nog prima verkrijgbaar (hier in NH althans).
Dennis B.
Re: Ontluchtingsvragen
Kon het hier ook gewoon kopen.
Zelfs bij de brezan en dat zegt al heel wat.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Zelfs bij de brezan en dat zegt al heel wat.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Re: Ontluchtingsvragen
Zo doe ik het ook altijd, scheelt weer starten op niks af.
Soms slaat hij kort daarna weer af, dan nogmaals alleen het filter ontluchten.
Dennis B.
Soms slaat hij kort daarna weer af, dan nogmaals alleen het filter ontluchten.
Dennis B.
Re: Ontluchtingsvragen
Fietsband methode rules!!! lukte mij zelfs bij de ouders van Karin (jorrit) voor de deur na het rijden op de hei bij Ermelo..........
Groetjes Bowy
ps benodigdheden,
1 fietsband, fietspomp, stukje slang, tajrep en eventueel opvangpotje.....
Groetjes Bowy
ps benodigdheden,
1 fietsband, fietspomp, stukje slang, tajrep en eventueel opvangpotje.....