Olie-filter vervangen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
The_Dude

Olie-filter vervangen

Bericht door The_Dude »

Hoi,

Is het veel moeite om een oliefilter te vervangen van een 2.25 diesel.
Heb ik daar nog speciaal gereedschap voor nodig?
Wat is de beste manier voor de montage en montage.
Moet er in het filter zelf ook gelijk olie?

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
AadG

Re: Olie-filter vervangen

Bericht door AadG »

olie aftappen en je filter er dan gewoon er af schroeven.
Oude o-ring uit het huis peuteren en nieuwe erin zetten.
Filter erop schuiven en klaar.
Let wel even op de o ring dat je die weer goed in het huis zet.
Laroma

Bericht door Laroma »

En filter vullen met olie voor dat je het monteren.(i.v.m.oliepomp voor de zekerheid)

Groetjes Maurits.
Sirmartin

Bericht door Sirmartin »

Volgens mij hoeft dat niet, je filter vullen...(los van dat het bijna niet mogenlijk is zonder een zooi te maken en maar 10% van het filter te kunnen vullen)..... gewoon nieuwe filter er op en rubber ring niet vergeten te verwijderen en te plaatsen.... geeft anders zo'n rommel. Filter zit zo schuin dat je er nauwlijks olie in krijgt. Gewoon motor vullen met 6,8 liter 20W50 even draaien en weer peilen en aftoppen.

Martin

*Heeft net blauwe platen binnen en ze zitten er al op..... nog warm van de pers :-)
RDW vondt het goed......

Military Land Rover half-ton SIII diesel FFR 1977 “El Toro”
[people.zeelandnet.nl]
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Klopt Martin,

De oliepomp van een 2.25 is in tegenstelling tot de V8 wel zelfaanzuigend.

Dennis B.
Sirmartin

Bericht door Sirmartin »

Zit dan bij een V8 het olie filter onder een andere hoek? zodat het wel gevult kan worden als je het plaatst?

Martin
Peter Tönissen

Bericht door Peter Tönissen »

15W40 bevalt mij prima. 20W50 kan natuurlijk ook maar is vrij dik, zeker voor straks in de winter.
Als je een 2.25 diesel hebt MET oliekoeler moet er 8.1 liter in.
Schrik niet als bij het eerste starten het groene "enge" oliedruklampje wat langer blijft branden als normaal. Da's normaal omdat het filterhuis zich eerst moet vullen.

sukses
Peter
SIII 109
Peter Tönissen

Hoi martijn,

Gezien je vragen wordt het volgens mij wel tijd om even een werkplaatshandboek te versieren voor je LaRo. Is overal gratis van het internet te downloaden. Omdat je een militaire versie hebt is het zeker aan te raden om naast het orginele handboek ook de militaire versie te downloaden (Echelon 1, 2 en 3. Er bestaat ook een Echelon 5 maar daar kan ik maar niet aankomen! Ik hou mezelf aanbevolen hiervoor) omdat er verschillen zijn in beschrijvingen. Dit komt door alle conversies vanuit defensie gesteld.
Overigs ik heb niks tegen vragen stellen........het is alleen maar een tip!

sukses,
Peter
SIII 109
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Bij de V8 steken zij meestal naar de voorkant, bij een 101 naar de zijkant.
Dus bij beiden wordt het ook een bende als je het filter eerst vult (dit zijn trouwens wel inschroeffilters), maar alle kleine beetjes helpen. Het is ook gebruikelijk om bij de V8 eerst alleen de olie te vervangen, dan de motor even te laten lopen, en daarna pas het oliefilter. Anders bestaat de kans dat de uitwendig gemonteerde oliepomp lucht aanzuigt, en geen druk kan opbouwen, de enige remedie is dan de pomp verpakken met vaseline, waarna hij wel aanzuigt.
De 2.25 blokken hebben een tandwielpomp die in het carter, deze hangt onder het olienivo, en kennen dit probleem dus niet.

Dennis B.
The_Dude

Bericht door The_Dude »

Ben in het bezit van bijna alle boeken maar die liggen niet thuis dus kan ze ook niet inzien. Het stellen van een publieke heeft altijd als voordeel dat ervaring van andere gedeeld word. Een boek in theoretisch en het prikbord is wat meer door ervzaring van anderen.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Ah ja.... bedankt voor de verhelderende info

Groet,
Martin
Ad Rietman

Bericht door Ad Rietman »

Echelon 1 heb ik tot nu toe nergens op internet kunnen vinden. Enig idee?
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Echelon 1 Heb ik bij Vis in Nunspeet besteld voor 23 euro meen ik. Ik heb helaas geen digitale copie. Is wel handig want daar staat het algemeen onderhoud in en ook het ontluchten van het brandstofgedeelte.

Groet,
Martin
Sirmartin

Bericht door Sirmartin »

Met 20W50 lekt ie minder..... ik gooi er gewoon 20W50 minerale olie in. Bevalt mij weer prima... ook de trip naar spanje van 5100 km in de hitte. Volgens mij wordt ook aangeraden om er 20W50 ipv 15W40 in te doen. Ik heb ene olie koeler en toch is er niet meer dan 7 liter ingegaan.......

Groet,
Martin
Peter Tönissen

Vreemd van de "slechts 7 liter".......Bij mij gaat er precies 8.1 liter in, net als in de militaire handboek beschrijving. Het peil staat dan net onder de Max. streepje (na kort lopen van de motor).
Zit je peilstok goed? Andere peilstok?
P.S. Ik heb een ex-militair.

groeten,
Peter
SIII 109
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Ik heb ook een ex-militair lightweight. Tja ik moet binnekort weer olie wisselen, zal er nog beter op letten. Pijlstok is ook goed.

Groet,
Martin
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik heb hem ingescand, en er een PDF-file van gemaakt (veel te groot om te mailen).

Dennis B.
martin swarte

1e echelon

Bericht door martin swarte »

Wie heeft een plek waar Dennis zijn PDF file van het 1e echelon handboek naar kan uploaden? Ik zou GRAAG een copie willen downloaden!

Martin
Aad Koene

Re: 1e echelon

Bericht door Aad Koene »

Martin,

1e Echelon komt komend najaar op de Prikkers CD-Rom dus als je tot die tijd kunt wachten?
Zo niet dan even reageren (evt per e-mail) dan zoeken we een oplossing.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
The_Dude

Re: 1e echelon

Bericht door The_Dude »

Mag bij mij wel worden geupload.
Neem maar contact op met mij dan zorg ik dat die online komt.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Plaats reactie