Zonnepanelen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gert-Jan

Zonnepanelen

Bericht door Gert-Jan »

Hoi,

Ben net terug uit Griekenland en heb moeten concluderen dat ik een aantal "luxe" zaakjes mis. ÿén ervan is stroomvoorziening voor opladen accu, evt lampje en koelbox (een must met kleine kids) en evt voor de omvormer 12V/220V. Heeft er iemand ervaring met het zonnepanelen en waar deze (uiteraard) goedkoop te krijgen zijn en hoe je ook al weer berekend hoeveel vermogen je nodig hebt.

groet,

Gert-Jan, LR110 TREKtor
Mike

Re: Zonnepanelen

Bericht door Mike »

Voor zonnepanelen kun je kijken op www.conrad.nl.. Veel elecronica speeltjes voor groot en klein.

Groetjes,

Mike
Pim

Bericht door Pim »

Vergeet de koelbox en neem een compressorkoelkast/box. Niet goedkoop maar waneer je er één hebt wil je niet meer zonder. Een koelbox vreet stroom. In de meeste gevallen is een 100 Watt zonnepaneel met een flinke accu ruim voldoende. Vergeet niet een regelaar te plaatsen. Ik heb nu 220W aan zonnepanelen op het dak met (nog) een kleine accu van ca. 50A/u. Hiermee kan de koelkast continu draaien zonder dat de motor loopt. Het overgebleven vlees van de trip naar Billing zit nog in de vriezer geloof ik :-).

Kijk verder eens op het forum van [www.campersite.nl]
Berry Weijers

Bericht door Berry Weijers »

Pim schreef:
> Het overgebleven vlees van de trip naar Billing
> zit nog in de vriezer geloof ik :-).

Over?

Ik zie genoeg 101's op je site [www.101fc.nl] die mee hadden kunnen helpen.

Of drinken die Engelsen meer dan dat ze eten ;-)

Groeten,

Berry Weijers
beheerder [Landrover.startpagina.nl]
Mike

Bericht door Mike »

Ja..

(Half Iers, Engeland geboren..)
Pim

Bericht door Pim »

>Over?

>Ik zie genoeg 101's op je site www.101fc.nl/ die mee hadden kunnen helpen.

>Of drinken die Engelsen meer dan dat ze eten

Vooral de kratjes Leffe en Westmalle die we voor één van onze Engelse vrienden hadden meegenomen...
Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan »

Pim,

Ik neem aan dat je bedoeld 220 Watt/dag? Heb jij flexibele panelen aangeschaft of die in hardglas met een aluframe? Vraag ivm het offroad rijden en of die dingen tegen een "stootje" kunnen.

groetjes,

Gert-jan
Pim

Bericht door Pim »

Nee 220W continu vermogen, dus in theorie 18 A bij 12 V. Maar je hebt natuurlijk nooit de optimale lichtinval en verlies in de kabels en regelaar. Verder geven zonnepanelen minder stroom wanneer ze warm worden en dat worden ze zeker in de zon.

Die ik heb zitten in een alu frame met gehard glas. Ze zijn behoorlijk stevig maar je moet wel rekening houden met takken etc. Foto's op [www.101fc.nl] op de laatste 'conversion' pagina.

Op mijn 90 zit er ook één. Dit is een platte, niet flexibel. Ik heb hem op een alu plaat gelijmd en in het voorste schuine gedeelte van het roofrack gemonteerd. Dit zit wat veiliger dan bij mijn 101. Foto op www.101fc.nl - events - south africa - part5 - één na laatste foto.
Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan »

Hoi Pim,

Ziet er briljant uit! Die trip in africa moet ik ook nog eens maken, lijkt me geweldig. Heb je nog tips waar zonnepanelen "goedkoop" te krijgen zijn?

groet,

Gert-jan
Plaats reactie