Tirfor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
stijn90/2.5 NA/1986

Tirfor

Bericht door stijn90/2.5 NA/1986 »

Hallo allemaal,

Ik heb een tirfor cadeau gekregen (+ 100 meter prima, nieuwe staalkabel) met een max. capaciteit van 1.500 kg. Ik heb middels een search al wat kunnen lezen over de na- en voordelen van zo'n apparaat.
Ik heb een 90 die (volgens kenteken) 1560 kg weegt en heb altijd wel wat zooi achterin liggen. Is het nu onveilig om mijn 90 uit de modder te trekken want de 1.500 kg is hijsvermogen en je sleept je auto maar je hijst hem niet...... of zit dit toch anders in elkaar. Graag jullie mening; kan ik hiermee uit de voeten (bij incidenteel gebruik) of is dit een gevaarlijk apparaat voor mijn 90?
Stijn
Anton

Re: Tirfor

Bericht door Anton »

Een tirfor is een fantastisch apparaat om je eigen auto in geval van nood te bergen.
Bedenk wel dat zo'n tierfor enorm veel gewicht aan je auto toevoegt(al gauw 60 kilo. Met 100m kabel. Wat haken en een skatsblok.)
En deze extra belasting kan ervoor zorgen dat je juist blijft steken.
Natuurlijk geeft die tirfor je de nodige zekerheid, die in onherbergzaam gebied, en zeker in je eentje belangrijk is.

In de meeste gevallen is een 1600 kg tirfot meer dan genoeg, zeker als je de auto stationair met de wielen laat meebewegen.
Een optie is natuurlijk een of meerder skatsblokken te gebruiken waarmee je de krachten verdubbeld.
Bij overbelasting breken de breekpallen in de bedieningshandel. Vervang deze nooit voor spijkers of bouten, want dan wordt het een levensgevaarlijk apparaat. Zorg dus dat je voldoende reserve breekpallen bij je hebt (onder de dop in de handel.)
100 meter kabel lijkt me voldoende, zeker als je over een volle lengte weinig ankerpunten hebt. Maar praktischer is het om een veel kortere lengte te gebruiken. Bijvoorbeeld 12 meter. De rest kun je verlengen met extra losse kabels.
Dit scheelt je veel doorvoeren van de kabel door de tirfor.
Gebruik allen voor tirfor geschikte kabel. Deze heeft een afwijkende diameter, en is doordrengt met een speciale olie (en een binnen kabel ofzoiets....)
andere kabels passen niet of niet goed.
Sla de kabel en haak nooit zomaar om een boom, maar gebruik een speciaal boomlint. Beter voor de boom en beter voor je kabel. (slagen en zo)
en als laatst: Gebruik handschoenen als je met een tirfor werkt (losse staal kabels!)
Serious IIa

Re: Tirfor

Bericht door Serious IIa »

Let wel op wat betreft de belasting! Om alleen je 90 leeg te slepen is nog wel te doen, maar als je hem ook nog gaat bepakken of tot aan je bumpers in de modder staat zou ik even twee keer nadenken omdat het dan niet ondenkbaar is dat het voortgetrokken gewicht verdubbeld (mede vanwege de zuigende werking van de modder) en zul je toch echt een zwaardere moeten hebben (3000 a 4000 kg....) Niet voor niets werken de gemiddelde leiren ook met zo'n soort belasting!!!

Zolang alleen de breekpen breekt valt het allemaal wel mee maar als er iets losschiet/breekt dan is het levensgevaarlijK!!!!

Verder ga je met een tirfor absoluut spierballen kweken

Groetjes Bowy
Aad Koene

Re: Tirfor

Bericht door Aad Koene »

De trekkracht (belastbaarheid) kun met 1 of 2 snatchblokken verdubbellen of zelfs verviervoudigen.
Hierdoor heb je meer kabel nodig en minder spierballen.

Succes met lieren (eerst een keertje droog oefenen),

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Disco

Re: Tirfor

Bericht door Disco »

Goeie tip Aad(wel wat laat)
Ging je nog mee zwemmen zondag?????

Groeten Theo Kaufmann/Disco
Aad Koene

Re: Tirfor

Bericht door Aad Koene »

Nee Theo,

geen tijd, bovendien hoort dit niet op het Prikbord.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Ton

Re: Tirfor

Bericht door Ton »

Waar kan ik nieuwe breekpennen bestellen

Ton
Paul Kampeerrover

Re: Tirfor

Bericht door Paul Kampeerrover »

Ik werk vaak met tirfors. Er zijn overigens verschillende uitvoeringen voor verschillende toepassingen.
Tirfors zijn veilig en handig in het gebruik. Of je nu aan de voor- achter- of zijkant van de auto gaat sjorren.
Een breekpen heb ik nog nooit gebroken. Wel gebruik ik altijd een snatchblok.

De toepassingen zijn overigens mn tbv kabelbanen, bomen vellen, etc.

P.s. Aad, leuk weer eens wat vn je te lezen hier!!

Groet, Paul
Scratch

Re: Tirfor

Bericht door Scratch »

:-) Aad , zal nu wel uitgezwommen zijn, na 6 en een half jaar

Kijk even of er nog reserve breek pennen in de Tirfor zelf zitten. Ik had op de mijne een dopje op de invoer hendel, hier zaten extra breek pennen in.
Ik trok er altijd mijn 110 er mee uit de modder, ging prima. Vorig jaar verkocht om dat elektrische lieren makkelijker is (voor je rug)

--> mod_embed_images_loadimage('72e0ec20f2ad88fd9467b67720ef4ff1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3Dy7iwp0%26amp%3Boutx%3D538%26amp%3Bquality%3D70', 'http://newimages.fotopic.net/?iid=y7iwp0&outx=538&quality=70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3Dy7iwp0%26amp%3Boutx%3D538%26amp%3Bquality%3D70', '', 13537818, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vroeger !!

gr Eric

laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('3dba1cdee3d39c13eff520f8ab967a6e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 13537818, 600, 600, 'Loading image ...', false);
plaetje

Re: Tirfor

Bericht door plaetje »

ik heb al eens een landrover een helling van ongeveer 70graden opgetrokken (enkele draad) en het ging goed.
Als de auto rollend is geen probleem, als je dus vooruit ergens bent ingereden dan kun je hem gemakelijk achteruit er weer uit krijgen. Je moet alleen de tijd nemen ( de draad strak zetten dan even wachten ) alles moet dan goed gaan zitten, en vervolgens slag voor slag kijken wat de auto en het ankerpunt doet. Het beste is het te doen met twee personen (een achter het stuur)

het is maar een tip

limburgrover
Frans Bonnes

Re: Tirfor

Bericht door Frans Bonnes »

Waarom komen nu opeens al die oude berichten weer te voorschijn?
Het wordt zo wel erg ingewikkeld.

Is het niet mogelijk om berichten (bijvoorbeeld ouder dan 1 jaar) op slot te doen?
Zodat er niet meer op gereageerd kan worden.

fb
Paul Kampeerrover

Re: Tirfor

Bericht door Paul Kampeerrover »

Verhip, ik had niet eens door dat het zo'n oud bericht was!!
Marc-my-Words

Re: Tirfor

Bericht door Marc-my-Words »

Ach, het is toch best nuttig om de oude technieken weer eens op te poetsen.

Vlgs deze advertentie: [www.gitrax.be] heeft een kloon met een hijsvermogen van 1600 kg een sjor-limiet van 2400 kg dus zal het nog heel vaak goed gaan zonder de tussenkomst van een blok. Een blok geeft een verdubbeling - in ieder geval theoretisch - dus dan zit je al helemaal goed. (Bedenk daarbij dat de max lierkracht van een lier met een kabeldrum ook alleen maar geldt voor de eerste laag netjes opgerolde kabel.)

Marc
Plaats reactie