koppelingsvloeistofreservoirdop

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Roel

koppelingsvloeistofreservoirdop

Bericht door Roel »

Hoi,
na de dynamo ben ik weer bij het volgende probleem aangekomen:
ik krijg de dop van het koppelingsvloeistofreservoir met geen
mogelijkheid los! (Er is vrij weinig ruimte bij mijn SIII 109D, ex-mil zodat
ik hem niet goed vast kan pakken en er geen tang op kan zetten).
Heeft iemand een goede truc?
Of moet ik de hele zijkant eraf schroeven (veel werk) zodat ik er een grote tang
op kan zetten?
Alvast bedankt,

Roel
Disco

Re: koppelingsvloeistofreservoirdop

Bericht door Disco »

Op de oude koppelingscillindervloeistofreservoir(als dit niet 3 X woordwaarde heeft) zit een alluminiumdop op de bovenhoek schroevendraaier zetten(in een hoek zodat je hem open slaat), hamer d'r op schiet hij los
is misschien een loppe manier dop kan het best hebben.
voor het bijvullen gebruikte ik een hele grote spuit(uiteraard zonder naald,punt er in en langzaam leeg douwen

groeten Theo Kaufmann/Disco
Roel

Re: koppelingsvloeistofreservoirdop

Bericht door Roel »

Theo,

er is gewoonweg geen plaats om een schroevendraaier onder die
dop te krijgen ... (laat staan een hamer). Dan zal eerst de zijkant
eraf moeten :-(

Roel
Disco

Re: koppelingsvloeistofreservoirdop

Bericht door Disco »

niet onder de dop je zet de schroevendraaier echt op de dop(moeilijk uit te leggen)
je heb eenplattebovenkant en een zijkant(hier zit de schroefdraad onder)
op die hoek zet je een schroven draaier(deze is dan dus horizotaal en waarschijnlijk ergens boven je motorblok) zet de schroevendraaier zo dat wanneer je er een klap op geef de dop los draait.

Roel je staat niet in het Smoelenboek ik weet dan ook niet waar je vandaan komt misschien woont er wel en prikker bij jouw in de buurt die je eventueel kan helpen

Groeten Theo Kaufmann/Disco
Aad Koene

Re: koppelingsvloeistofreservoirdop

Bericht door Aad Koene »

Roel,

een waterpomptang in de grootste stand zetten, erom heen klemmen en een paar keer heen en weer bewegen.
Daarna wil die er meestal wel afdraaien.
Door het kristalliseren van remvloeistof groeit de dop meestal vast.
Door het heen en weer bewegen vallen de kristallen er tussenuit en gaat de dop wel los.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Serious IIa

Re: koppelingsvloeistofreservoirdop

Bericht door Serious IIa »

Hee Aad,

Het probleem is geloof ik dat hij er niet bij kan........

Maar wat jij zegt is wel de oplossing!

Groetjes Bowy

(soms wil het ook lukken vanuit je spatbord (even mudshield weghalen......)
Roel

Re: koppelingsvloeistofreservoirdop

Bericht door Roel »

> Roel je staat niet in het Smoelenboek ik weet dan ook niet
> waar je vandaan komt misschien woont er wel en prikker bij
> jouw in de buurt die je eventueel kan helpen

Sorry, dat ik er nog niet in sta. Ik heb nog geen foto ingescanned ...
Zodra ik een foto heb, zal ik me inschrijven.
Ik woon in Eindhoven.
Roel

Re: koppelingsvloeistofreservoirdop

Bericht door Roel »

Inderdaad, ik kan er eigenlijk niet goed bij.
Ook niet met een waterpomptang (dat had ik het eerst geprobeerd).
Misschien moet ik het morgen wat minder voorzichtig aanpakken (ben
altijd bang dat ik iets anders beschadig en er lopen enkele dunne
leidinkjes in de buurt).
Bedankt voor jullie reacties, ik zal morgen wat meer geweld gebruiken.

Roel
Aad Koene

Re: koppelingsvloeistofreservoirdop

Bericht door Aad Koene »

Hey Bowy,

Mudshields al gemonteerd??

Even over die koppelingscilinder: het gaat net maar je kunt er echt bij.
In het ergste geval even de blikschaar in het spatbord (van binnen naar buiten) en je kunt er heeeeeeeeeelllll erg makkelijk bij.
Daarna plaatje eronder vastpoppen en klaar is Kees.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Serious IIa

Mudshields...

Bericht door Serious IIa »

Mudshields helaas nog niet gemonteerd Net of hij niet past....... heel vaag zit er verschil tussen series II en III spatborden??

Groetjes BOwy
Aad Koene

Re: Mudshields...

Bericht door Aad Koene »

Bowy,

ze komen van een Series III af.
Vandaag zelf ook gemerkt dat er verschillende Mudshields in omloop zijn.
Het "probleem" zit hem in de opstaande rand aan de binnenzijde van het spatbord waar de bovenplaat en de buitenschaal bij elkaar komen.
Het is op te lossen door de ronde hoek op die plaats in te knippen met een plaatschaar waardoor de Mudshields weer iets naar buiten kunnen en wel passen.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Serious IIa

Re: Mudshields...

Bericht door Serious IIa »

oke, stukje van de mudshield af en dan past ie dus wel..... Ga van de week nog eens even proberen, morgen ook maar eens een APK afspraak maken dus heb nog een paar kleinigheidjes te doen

nummerplaatverlichting, stuurspeling, handrem, spiegels...... en verder hoor ik wel bij de (af) keur.........

Groetjes BOwy
Aad Koene

Re: Mudshields...

Bericht door Aad Koene »

Succes!!

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Victor Rutten

Re: koppelingsvloeistofreservoirdop

Bericht door Victor Rutten »

Als je nadat je de dop los hebt, deze insmeert met zogenaamd ATE vet (ook wel remcilindervet) verkrijgbaar bij de betere automaterialen zaak.

Gaat de dop niet meer vastzitten.

Groet, Victor
110

Re: koppelingsvloeistofreservoirdop, vervangen voor dop remvloei

Bericht door 110 »

Vervang die alu dop voor een dop van een remvloeistof reservoir (plastic uitvoering) en je bent van die vastzittende doppen af.

Succes
Plaats reactie