Eindelijk!!!, maaarrr %@#$!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dave

Eindelijk!!!, maaarrr %@#$!

Bericht door Dave »

Eindelijk heb ik mijn (meerjaarenproject) kaapstanderlier gemonteerd. Op mijn stageplaats een plaat laten snijden en op mijn andere arbeidsplaats beugels eraan gelast. Vandaag het geheel gemonteerd.
Er is echter een kleine tegenslag. Die rotte gare heel erg vastzittende niet los te krijgen krukasbout. Heeft iemand enig iedee hoe men deze bout los kan krijgen????

Groeten,

Dave Frencken
The_dude

Re: Eindelijk!!!, maaarrr %@#$!

Bericht door The_dude »

Is losstoken of doordrenken met imal(paar uur/dagen goed nathouden) geen optie?

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Anton90

Re: Eindelijk!!!, maaarrr %@#$!

Bericht door Anton90 »

Grote beitel en zware hamer............ gewoon omtikken.
Werkt altijd.

Anton
Serious IIa

Re: Eindelijk!!!, maaarrr %@#$!

Bericht door Serious IIa »

Sleutel of tang er op zetten en startmotor even laten rondraaien (een tikje) gaat ie altijd los!! Tip van RB

Groetjes Bowy
Maarten B

Re: Eindelijk!!!, maaarrr %@#$!

Bericht door Maarten B »



Ehm,.. ik durf het bijna niet te zeggen,....... maar draai je wel de goede kant op??
De krukasbout heeft nl linksom schroefdraad als ik mij goed herinner ipv het 'normale' rechtsomdraad.

Hoe dan ook, succes met de bout..

Greetz, Maarten
Dave

Re: Eindelijk!!!, maaarrr %@#$!

Bericht door Dave »

Hmmm. Als dat laatste waar is draai ik de hele tijd de verkeerde kant op. Toen ik de lier kocht zat er een bout bij met gewoon rechtse schroefdraad.
Op de bout die nu op zit, zitten 2 sleuven. Deze zouden zijn om de motor handmatig te kunnen starten. Hierbij moet men de krukas rechtsom draaien. De bout moet in deze richting dus ook vast gedraaid worden.
Het losdraajen moet dus bijna zeker linksom gebeuren.

De methodes van Martijn en Bowy heb ik geprobeerd (allen het heetstoken nog niet) helaas zonder resultaat. Ik ga proberen om een stevige buis aan de moer te lassen en dan proberen te starten. De buis moet dan tegengehouden worden door het differentieel. (Dit lijkt me stevig genoeg.)
Als het op deze manier niet gaat, dan...zien we wel weer verder.

Iniedergeval bedankt voor de tips en hopelijk krijg ik de moer los. (En dan te bedenken dat ik laatst onder een landrover lag waar de moer gewoon los zat.)

Groeten,

Dave Frencken
Aad Koene

Re: Eindelijk!!!, maaarrr %@#$!

Bericht door Aad Koene »

Dave,

omdat de krukas bouten nog wel eens los willen trillen worden ze vaak met Locktite vastgezet.
Om dit los te krijgen moet je hem laten "schrikken"
Dit gaat meestal erg goed door er een moersleutel op te zetten en de motor een paar keer te starten.
Hierdoor tikt hij met kracht tegen het cardan aan waardoor hij los schiet.
zorg dat er niemand in de buurt staat, als de sleutel er af schiet is het een waar projectiel.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Serious IIa

Re: Eindelijk!!!, maaarrr %@#$!

Bericht door Serious IIa »

Ik had er een hele grote moordenaar op gezet, en dan vasthouden tegen de chassisbalk (wel de goede zijde) , en dan iemand anders laten starten.... Gaat ie altijd los!!

Groetjes Bowy en succes!
Huub Pennings

Re: Eindelijk!!!, maaarrr %@#$!

Bericht door Huub Pennings »

Even langs een garagebedrijf en een grote slagmoersleutel erop.
bas

Re: Eindelijk!!!, maaarrr %@#$!

Bericht door bas »

als je dit serieus wilt proberen,zet dan wel de massakabel van je lastrafo aan het stuk pijp!!!
je last anders "over" de hoofdlagers van je motor,en die zijn hier ernstig niet blij mee!!!!!
de boel loopt geheid een keer vast,want de lagers zijn hun voorspanning kwijt,of zitten zelfs vastgeplakt aan de krukas!
Plaats reactie