Vast een snuggere vraag....

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ron 2.8teedee

Vast een snuggere vraag....

Bericht door Ron 2.8teedee »

Vraag is of iemand kaas heeft gegeten van een electronische ontsteking van Piranha?
Zit op mijn V8 met carbs, maar grote twijfel of het werkt.....
Ron 2.8teedee

Re: Vast een snuggere vraag....

....dit is deel II van "Vast een snuggere vraag..."
arthur verhalle

Bericht door arthur verhalle »

Begrijp ik het goed dat deze vraag aansluit op het bobine probleem?

Arthur
Ron 2.8teedee

Yep,

Ik dacht dat er in eerste instantie punten in zaten ivm de leeftijd van de RR, maar deze heeft dus een electronische ontsteking met een externe transistor. Kastje heeft namelijk drie draden maar welke draad moet waar heen? Draden zijn door ouderdom ongeveer dezelfde kleur dus vandaar de vraag of iemand zo'n ding kent. Ik weet dat het bij oudere motoren nog wel eens voor komt maar verder????

Bobine geeft dus niks geen vonk, beide polen geven spanning af......
Ron 2.8teedee

Diagram gevonden! Weet nu in ieder geval waar welke draad heen moet.....Weer een stapje verder.....
fred101

Bericht door fred101 »

Veel electronische ontstekingen kunnen niet tegen vonken zonder bougie. Daar kunnen ze door sneuvelen.

Je bobine kun je redelijk simpel testen. Aan de hoogspanninguitgang een bougiekabel met bougie. De bougie moet aarde maken. Dan de massa op de bobine en dan eventjes de plus op de pluspool houden (even aantikken) als je hem weer loslaat moet er een vonk overspringen. Beter is het de hoogspanning van de bougiepunt naar een verstelbaar massapunt (bout) te laten springen (dus aardlip eraf halen) dan kun je zien hoe ver hij haalt. De afstand kun je op het net wel vinden ik dacht max 7 mm ofzo.

De ontsteking kun je ook testen. Alles aansluite alleen bobine eraf laten. Nu moet bij rondtornen van de ontsteking er spanning staan over de plus en massa uitgang welke steeds even wegvalt (is niets meer dan een electronische schakelaar. ipv rondtornen kun je ook steeds even met de hand de puntjes open en dicht doen of bij een hallsensor er steeds een stukje metaal tussen uit trekken.

Gelukkig zijn ontstekingsproblemen een stuk eenvoudiger als carb's.

Fred101
Plaats reactie