Elektrische ventilator serieIII
Elektrische ventilator serieIII
Kan iemand mij adviezeren over het plaatsen van een elektrische ventilator op een serie III. Doordat ik over het algemeen vrij korte stukken rijd met de Laro, komt deze s'winters nagenoeg niet op temparatuur.
Re: Elektrische ventilator serieIII
Tja adviseren is een groot woord, kan je wel vertellen hoe het bij mij zit. Heb de fan van een citroën Bx genomen deze heeft aan de onderzijde twee pootjes en aan de bovenzijde een oogje voor een bout. De twee pootjes staan gewoon op de eerste dwarsligger in twee plaatdoorvoerrubbertjes voor kabels of slangen. Aan de bovenzijde een hoeklijntje van links naar rechts en daar bout je de fan op vast.
De fan wordt geregeld door de tempswtich van een nissan sunny, deze heeft de juiste schakel temp 87/84 en heeft ook nog eens eenvoudige schroefdraad waardoor je geen moeilijke bout hoeft te zoeken. Nu een klein stukje pijp nemen daar een gat in boren moer erop lassen, switch erin, slang na de thermostaat doorsnijden en pupke ertussen ff electrisch aansluiten en klaar.
Neem wel lekkere dikke elektriciteits kabel want zo'n fan gebruikt redelijk stroom. Voor de veiligheid een zekeringetje.
Veel plezier,
Sjoerd
De fan wordt geregeld door de tempswtich van een nissan sunny, deze heeft de juiste schakel temp 87/84 en heeft ook nog eens eenvoudige schroefdraad waardoor je geen moeilijke bout hoeft te zoeken. Nu een klein stukje pijp nemen daar een gat in boren moer erop lassen, switch erin, slang na de thermostaat doorsnijden en pupke ertussen ff electrisch aansluiten en klaar.
Neem wel lekkere dikke elektriciteits kabel want zo'n fan gebruikt redelijk stroom. Voor de veiligheid een zekeringetje.
Veel plezier,
Sjoerd
Let inderdaad op de dikte van de kabels! Ik heb er een relais tussen gemaakt zodat niet alle stroom via de temperatturschakelaar hoeft te gaan.
Greetz, Maarten
Aja suf
die zit er ook nog tussen bij mij.
Groet Sjoerd

Groet Sjoerd
De meningen hierover zijn verdeeld, maar de temp zender moet in de onderste
radiatorslang, in de bovenste blijft de fan onnodig vaak draaien
en het water wordt in de radiator toch wel gekoeld.
Je haalt op de sloop een fan, en bij onderstaand bedrijf een 2 temp zender plus inbouw huis dat je zo tussen de slang kan zetten.
Deze kan 17 amp schakelen zodat je geen relais nodig hebt.
[www.x-eng.co.uk]
Sybren
radiatorslang, in de bovenste blijft de fan onnodig vaak draaien
en het water wordt in de radiator toch wel gekoeld.
Je haalt op de sloop een fan, en bij onderstaand bedrijf een 2 temp zender plus inbouw huis dat je zo tussen de slang kan zetten.
Deze kan 17 amp schakelen zodat je geen relais nodig hebt.
[www.x-eng.co.uk]
Sybren
Mannen, wat als je een series III hebt in 24 volt? waar haalje dan een fan vandaan? of kan je er iets tussen zetten zodat je er 24 volt van maakt?
jullie begrijpen ik ben een technische leek.
jullie begrijpen ik ben een technische leek.
Dan zet je er 2 kleintjes in serie bv van een golf.
Sybren
Sybren
Dergelijke huizen voor temp zenders kan je in NL bij bijvoorbeeld Brezan ook kopen voor en fractie van de prijs (ik dacht rond de €10,- van autostyle). Ook allemaal leuke kleurtjes.
Ik heb overigens de temp. zender voor mijn fan in de bovenste slang zitten. Dit lijkt mij de meest geschikte plek aangezien ze fan nu reageert op de watertemp uit het blok en niet uit de radiator!
Feit is inderdaad wel dat de fan nog een aantal keer aan kan slaan na een lange rit, terwijl de motor al uitstaat. Ik heb hem overigens bewust niet over het contact geschakeld.
Greetz, Maarten
Schakelen via relais 24 volt uiteraard en de hoofdstroom ff aftakken van 1 accu 12 volt en uiteraard een zekering ertussen 15 Amp.
Grt Henk..
Grt Henk..