vast een snuggere vraag...
vast een snuggere vraag...
Als ik het contact aan zet, meet ik op bijde polen van de bobine stroom (draadje/lampje). Ten eerste klopt dit en ten tweede, moet ik dan op de kabel uitgaand naar de verdelerkap, dan ook stroom kunnen meten?
Domme vragen bestaan niet, heb ik mezelf aangeleerd, dus..........
Domme vragen bestaan niet, heb ik mezelf aangeleerd, dus..........
Re: vast een snuggere vraag...
Domme vragen bestaan inderdaad niet, een vraag stellen betekent dat je behoefte hebt aan informatie/uitleg.......
Ten eerste meet je met een draadje/lampje SPANNING en dus geen stroom.
Ten tweede : als de contactpunten geopend staan, dan meet je inderdaad aan weerszijden van de bobine spanning.
Dus ja, het komt voor, maar bij een draaiende motor heb je er niets aan.
Ik weet niet wat je met deze vraag beantwoord wilt krijgen, maar je hebt iets geconstateerd wat in orde is.
Arthur
Ten eerste meet je met een draadje/lampje SPANNING en dus geen stroom.
Ten tweede : als de contactpunten geopend staan, dan meet je inderdaad aan weerszijden van de bobine spanning.
Dus ja, het komt voor, maar bij een draaiende motor heb je er niets aan.
Ik weet niet wat je met deze vraag beantwoord wilt krijgen, maar je hebt iets geconstateerd wat in orde is.
Arthur
Het verschil tussen spanning en stroom is idd een hele goeie van me.
Punt is dat de motor niet aanslaat. Gaat rond, bougies worden nat, bobine, verdelerkap met kabels en de bougies vervangen. Als ik de bougiekabel tegen het blok aan hou, zie ik geen vonk dus probeer uit te zoeken waar ik spanning mis.
Tot aan de bobine is er dus spanning maar nu?
Punt is dat de motor niet aanslaat. Gaat rond, bougies worden nat, bobine, verdelerkap met kabels en de bougies vervangen. Als ik de bougiekabel tegen het blok aan hou, zie ik geen vonk dus probeer uit te zoeken waar ik spanning mis.
Tot aan de bobine is er dus spanning maar nu?
Heb je de dikke kabel van bobine naar verdelerkap gecontroleerd? O ja, niet met een lampje/draadje doen hoor!
Succes,
Arthur
Succes,
Arthur
En hoe controleer ik deze dus?
Vroeger drukte ik mijn duim erop om te voelen of er prik in zat, maar die tijd heb ik gehad.......
Vroeger drukte ik mijn duim erop om te voelen of er prik in zat, maar die tijd heb ik gehad.......
Als je geen vonk krijgt bij de bougie en je verdeler is in orde dan is het inderdaad òf de bobine òf de kabel van de bobine naar de verdeler. Ik weet even geen snelle manier om dit te meten.
Arthur
Arthur
Ron even een bougie uitdraaien deze tegen het motorblok houden (niet met het tipje maar met het draadeinde van de bougie) en natuurlijk met het kapje erop.
Daana iemand laten starten.. vonkt ie kun je eventueel alle kabels even testen door simelweg het kapje van een andere bougie op de uitgeschroefde bougie te plaatsen.
Vonkt ie niet dan weet je dat je verder moet zoeken richting verdelerkap of bobine.
Niet met een meter gaan meten.. het kan wel.. ploft ie dan heb je spanning in dat geval.
succes
Vincent
Daana iemand laten starten.. vonkt ie kun je eventueel alle kabels even testen door simelweg het kapje van een andere bougie op de uitgeschroefde bougie te plaatsen.
Vonkt ie niet dan weet je dat je verder moet zoeken richting verdelerkap of bobine.
Niet met een meter gaan meten.. het kan wel.. ploft ie dan heb je spanning in dat geval.
succes
Vincent
sorry niet goed gelezen in je vervolg postings.... had je al gedaan
Vincent
Vincent
Even een draadje steken in het kapje van de bobine... deze dan op een halve cm van je blok houden werkt ook.. misschien iets dichter bij, maar je hebt dan in principe het zelfde idee als een bougie.
Vincent
Vincent
Als je lampje over de bobine brand, moet je eens starten, het lampje moet dan uit/aan/uit/aan gaan.
Zo niet dan staan de kontaktpuntjes niet goed.
fb
Zo niet dan staan de kontaktpuntjes niet goed.
fb
Het belangrijkste is dat je alles stap voor stap goed door meet.
Als je dus spanning op je bobine hebt kan je met de bougies er uit gedraaid de motor laten starten terwijl je de dikke draad die naar je verdeelkap gaat tegen massa houd(plm 0,5 cm van je motorblok af) als je tijdens het starten een mooie scherpe vonk ziet en hoort is dat OK.
dan je verdeel kap er af halen en kijken of het verende koolstifje er nog inzit en veerbaar is.
Ook je rotor moet tegen het koolstifje aan komen rand van de rotor en center schoonmaken(krabben met een schroeven draaier)
Dan je verdeelkap weer monteren en goed om met het nokje in de uitsparing dan je bougie kabel(s) tegen massa houden terwijl er gestart wordt.
Weer een scherpe vonk moet hier tezien zijn.
Bougies monteren en starten.
Als de motor dan nog niet loopt kan het zijn dat de ontsteking verkeerd staat of er iets met je carburatie aan de hand is.
Misschien teveel brandstof.
Als je denkt dat de motor verzuipt niet pompen met je gas pedaal maar de choke klep open houden en PLANKgas blijven geven.
Suk6 Willem
Als je dus spanning op je bobine hebt kan je met de bougies er uit gedraaid de motor laten starten terwijl je de dikke draad die naar je verdeelkap gaat tegen massa houd(plm 0,5 cm van je motorblok af) als je tijdens het starten een mooie scherpe vonk ziet en hoort is dat OK.
dan je verdeel kap er af halen en kijken of het verende koolstifje er nog inzit en veerbaar is.
Ook je rotor moet tegen het koolstifje aan komen rand van de rotor en center schoonmaken(krabben met een schroeven draaier)
Dan je verdeelkap weer monteren en goed om met het nokje in de uitsparing dan je bougie kabel(s) tegen massa houden terwijl er gestart wordt.
Weer een scherpe vonk moet hier tezien zijn.
Bougies monteren en starten.
Als de motor dan nog niet loopt kan het zijn dat de ontsteking verkeerd staat of er iets met je carburatie aan de hand is.
Misschien teveel brandstof.
Als je denkt dat de motor verzuipt niet pompen met je gas pedaal maar de choke klep open houden en PLANKgas blijven geven.
Suk6 Willem