S1 107
S1 107
De afgelopen weken ben ik door tentamens en wat extra dagen werken niet meer zo heel veel bij de 107" geweest. Het laatste dilemma ging over hoe ik nu toch het motorblok eraf kon halen. Uiteindelijk heb ik de nok niet gebruikt, en dus heb ik gewacht op iets anders.
Vandaag was het zo ver, de motor heb ik er uit getild met behulp van een opbouw hefinrichting van een trekker.
Dit zijn de foto's van vandaag; in het groot zijn ze te bekijken op [www.mijnalbum.nl]
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Zo begon ik de dag, het motorblok stond nog op het chassis en ook de vooras zat er nog onder </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b>Vervolgens heb ik eerst maar eens een flinke tijd gespendeerd aan het loskrijgen van die ontzettend vervelende bouten waarmee de bladveren vast zitten, met dit als resultaat. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> En zo ziet bijvoorbeeld een bout van het bladveerklemsysteem er uit, na 50 jaar (en een beetje). De buitenste mantel lijkt wel gesprongen, en wat er daadwerkelijk nog over is is ruwweg een derde van de originele dikte. Dit heb ik veel vaker gezien bij de 107". </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Het vastzetten van de plaat van de motormontagesteun, zodat ik die er later met een simpele beweging overheen kon schuiven. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Vervolgens de U-bouten doorgeslepen, loshalen ben ik niet aan begonnen, twee foto's eerder is al uitgelegd waarom. Nieuwe kosten anderhalve pond, en daar ga ik geen uren aan besteden.</b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Toen de voor-as los was, heb ik hem gebroederlijk naar de achteras gelegd. De voor-as is nóg zwaarder dan de achter-as. De stal waar ik in sleutel heeft een donker dak, en is niet echt goed belucht. Jullie begrijpen dat het zweet er met carterpannen tegelijk van af droop. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Toen was daar... nog meer leegte. De twee voorste veerhanden heb ik losgehaald, zodat de as door die kier naar voren weggehaald kon worden. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Daar kwam een vriend aan, met de trekkers van zn vader, inclusief hef/hijsinstallatie. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Toen het motorblok vastgeknoopt met een stel sjorbanden, die bij vrachtwagens gebruikt worden om staaltransport vast te zetten. Even voor Dennis, de hijs-ogen heb ik inderdaad gemonteerd, dat was een goede keus. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> En toen was daar..... lift off ! Met gemak kwam het motorblok naar boven, je zou zeker niet zeggen dat het blok 300 kilo weegt. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Toen moest het motorblok nog even aan de steun gemaakt worden, en vanaf het moment dat de trekker binnenkwam waren we nog lang geen 10 minuten bezig. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Zo goed als kaal chassis, met de motor op de achtergrond. Werkelijk een pak van mijn hart, omdat je bij ditsoort handelingen al snel afhankelijk bent van iets of iemand. Jullie zullen je wel afvragen waarom het motorblok onder een hoek in de steun staat, dat zit zo: De zwarte basisplaat van een eerdere foto hoort normaal gesproken horizontaal aan het motorblok gemaakt te worden. Als ik dat probeerde, kwam óf de motor heel hoog te zitten (waardoor het zwaartepunt érg hoog kwam te liggen) óf de flens van de krukas zat in de weg. Toen ik de plaat een kwartslag draaide, was het geen probleem. Het nadeel is dan dat de zwarte stalen buis niet loodrecht op de aarde geborgd kan worden. Volgende week zal ik een extra gat boren in de motorsteun, zodat de motor recht op komt te staan.</b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Een beetje "typische" rot in een hoekje van het chassis, ter hoogte van de achterste veerhand van de voorste veer. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> De rechter langsbalk is aan de voorkant niet goed, zoals ik al eerder heb gemeld. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> De onderkant is zonodig nóg slechter. De bovenkant daarintegen is wonderbaarlijk hard. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> De onderkant van de voorste dwarsbalk (van o.a. hulpstuurhuis) is ook heel matig. </b>
Als de voorste veren er af zijn, kan ik het hebben over een kaal chassis. De achterbalk is niet origineel, en slecht, en dus moet die vervangen worden.
Vanaf de voorste as-bumps naar voren toe is met name de onderkant van de langsliggers in slechte staat. De voorste dwarsligger is slecht. Op een páár plekken vond ik ook rot in de onderste hoeken van de langsliggers, vaak in de buurt van outriggers. Ongeveer de helft van de outriggers moet vervangen worden. Met name de gebogen outriggers zijn bijna vergaan.
Het hulpstuurhuis krijg ik met geen mogelijkheid uit de dwarsbalk, dus daar moet ik nog goed naar kijken.
In mijn speurtocht naar landrover-zaken op het internet vond ik veel chassis reparatiedelen. Bij landro, en bij andere zaken, verkopen ze het volgende;
<img src="[www.landro.nl];. De afstand tussen de twee langsliggers van de S1, boven de verdikking van de veerhanden gemeten is ongeveer 63,6mm. Morgen zal ik bij de ambu op dezelfde plek meten. Als dit hetzelfde is, is dit een reparatiedeel was toch vrij belangrijk kan zijn. Op die manier los ik het probleem van de dwarsbalk op, en ook het grootste deel van de rotte onderkant van de langsliggers is daarmee verholpen.
Het chassis repareren komt snel dichterbij. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog twijfel of ik dit zelf wil gaan doen, of dat ik het ga uitbesteden. Helaas heb ik mede door mijn leeftijd niet heel veel las-ervaring. Ik zou er vast iets van kunnen maken, maar anderen krijgen absoluut een veel beter resultaat.
De komende tijd moet ik ook goed op een rijtje krijgen wat het e.e.a. gaat kosten.
- Hoe reparereer ik het chassis?
- Wat doe ik met het schutbord?
- Laat ik het chassis galvaniseren?
- Welke onderdelen moeten er vervangen worden?
- Welke onderdelen zijn uberhaupt niet meer te krijgen?
Enzovoort !
Dit zijn vragen waar iemand een modaal inkomen in veel gevallen minder lang over hoeft na te denken dan iemand met een bijbaan naast zijn studie.
Voorlopig hoef ik me geen grote zorgen te maken over geld, want ik heb een aantal jaar van mijn leven weinig uitgegeven. Maar ik moet natuurlijk wel voorzichtig zijn met wat en hoeveel ik uitgeef.
Affijn, jullie zien het al, dit project houd me voorlopig nog wel even bezig !!
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, ik zal ze met aandacht lezen.
Groeten,
Gert
Die óntzettend moe is.
Vandaag was het zo ver, de motor heb ik er uit getild met behulp van een opbouw hefinrichting van een trekker.
Dit zijn de foto's van vandaag; in het groot zijn ze te bekijken op [www.mijnalbum.nl]
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Zo begon ik de dag, het motorblok stond nog op het chassis en ook de vooras zat er nog onder </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b>Vervolgens heb ik eerst maar eens een flinke tijd gespendeerd aan het loskrijgen van die ontzettend vervelende bouten waarmee de bladveren vast zitten, met dit als resultaat. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> En zo ziet bijvoorbeeld een bout van het bladveerklemsysteem er uit, na 50 jaar (en een beetje). De buitenste mantel lijkt wel gesprongen, en wat er daadwerkelijk nog over is is ruwweg een derde van de originele dikte. Dit heb ik veel vaker gezien bij de 107". </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Het vastzetten van de plaat van de motormontagesteun, zodat ik die er later met een simpele beweging overheen kon schuiven. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Vervolgens de U-bouten doorgeslepen, loshalen ben ik niet aan begonnen, twee foto's eerder is al uitgelegd waarom. Nieuwe kosten anderhalve pond, en daar ga ik geen uren aan besteden.</b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Toen de voor-as los was, heb ik hem gebroederlijk naar de achteras gelegd. De voor-as is nóg zwaarder dan de achter-as. De stal waar ik in sleutel heeft een donker dak, en is niet echt goed belucht. Jullie begrijpen dat het zweet er met carterpannen tegelijk van af droop. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Toen was daar... nog meer leegte. De twee voorste veerhanden heb ik losgehaald, zodat de as door die kier naar voren weggehaald kon worden. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Daar kwam een vriend aan, met de trekkers van zn vader, inclusief hef/hijsinstallatie. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Toen het motorblok vastgeknoopt met een stel sjorbanden, die bij vrachtwagens gebruikt worden om staaltransport vast te zetten. Even voor Dennis, de hijs-ogen heb ik inderdaad gemonteerd, dat was een goede keus. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> En toen was daar..... lift off ! Met gemak kwam het motorblok naar boven, je zou zeker niet zeggen dat het blok 300 kilo weegt. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Toen moest het motorblok nog even aan de steun gemaakt worden, en vanaf het moment dat de trekker binnenkwam waren we nog lang geen 10 minuten bezig. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Zo goed als kaal chassis, met de motor op de achtergrond. Werkelijk een pak van mijn hart, omdat je bij ditsoort handelingen al snel afhankelijk bent van iets of iemand. Jullie zullen je wel afvragen waarom het motorblok onder een hoek in de steun staat, dat zit zo: De zwarte basisplaat van een eerdere foto hoort normaal gesproken horizontaal aan het motorblok gemaakt te worden. Als ik dat probeerde, kwam óf de motor heel hoog te zitten (waardoor het zwaartepunt érg hoog kwam te liggen) óf de flens van de krukas zat in de weg. Toen ik de plaat een kwartslag draaide, was het geen probleem. Het nadeel is dan dat de zwarte stalen buis niet loodrecht op de aarde geborgd kan worden. Volgende week zal ik een extra gat boren in de motorsteun, zodat de motor recht op komt te staan.</b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> Een beetje "typische" rot in een hoekje van het chassis, ter hoogte van de achterste veerhand van de voorste veer. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> De rechter langsbalk is aan de voorkant niet goed, zoals ik al eerder heb gemeld. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> De onderkant is zonodig nóg slechter. De bovenkant daarintegen is wonderbaarlijk hard. </b>
<img src="[www.mijnalbum.nl];
<b> De onderkant van de voorste dwarsbalk (van o.a. hulpstuurhuis) is ook heel matig. </b>
Als de voorste veren er af zijn, kan ik het hebben over een kaal chassis. De achterbalk is niet origineel, en slecht, en dus moet die vervangen worden.
Vanaf de voorste as-bumps naar voren toe is met name de onderkant van de langsliggers in slechte staat. De voorste dwarsligger is slecht. Op een páár plekken vond ik ook rot in de onderste hoeken van de langsliggers, vaak in de buurt van outriggers. Ongeveer de helft van de outriggers moet vervangen worden. Met name de gebogen outriggers zijn bijna vergaan.
Het hulpstuurhuis krijg ik met geen mogelijkheid uit de dwarsbalk, dus daar moet ik nog goed naar kijken.
In mijn speurtocht naar landrover-zaken op het internet vond ik veel chassis reparatiedelen. Bij landro, en bij andere zaken, verkopen ze het volgende;
<img src="[www.landro.nl];. De afstand tussen de twee langsliggers van de S1, boven de verdikking van de veerhanden gemeten is ongeveer 63,6mm. Morgen zal ik bij de ambu op dezelfde plek meten. Als dit hetzelfde is, is dit een reparatiedeel was toch vrij belangrijk kan zijn. Op die manier los ik het probleem van de dwarsbalk op, en ook het grootste deel van de rotte onderkant van de langsliggers is daarmee verholpen.
Het chassis repareren komt snel dichterbij. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog twijfel of ik dit zelf wil gaan doen, of dat ik het ga uitbesteden. Helaas heb ik mede door mijn leeftijd niet heel veel las-ervaring. Ik zou er vast iets van kunnen maken, maar anderen krijgen absoluut een veel beter resultaat.
De komende tijd moet ik ook goed op een rijtje krijgen wat het e.e.a. gaat kosten.
- Hoe reparereer ik het chassis?
- Wat doe ik met het schutbord?
- Laat ik het chassis galvaniseren?
- Welke onderdelen moeten er vervangen worden?
- Welke onderdelen zijn uberhaupt niet meer te krijgen?
Enzovoort !
Dit zijn vragen waar iemand een modaal inkomen in veel gevallen minder lang over hoeft na te denken dan iemand met een bijbaan naast zijn studie.
Voorlopig hoef ik me geen grote zorgen te maken over geld, want ik heb een aantal jaar van mijn leven weinig uitgegeven. Maar ik moet natuurlijk wel voorzichtig zijn met wat en hoeveel ik uitgeef.
Affijn, jullie zien het al, dit project houd me voorlopig nog wel even bezig !!
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, ik zal ze met aandacht lezen.
Groeten,
Gert
Die óntzettend moe is.
Re: S1 107
Gert, je bent in elk geval goed bezig.
Geen half werk, want dat heeft bij een auto in deze staat geen enkele zin. Ik weet niet of ik zo moedig zou zijn zoiets aan te pakken.
Succes. We blijven je met belangstelling volgen.
cheerz, Mo
1982 Range Rover “Spencerâ€Â
<img src="[farm1.static.flickr.com];
Geen half werk, want dat heeft bij een auto in deze staat geen enkele zin. Ik weet niet of ik zo moedig zou zijn zoiets aan te pakken.
Succes. We blijven je met belangstelling volgen.
cheerz, Mo
1982 Range Rover “Spencerâ€Â
<img src="[farm1.static.flickr.com];
Re: S1 107
Gert,
Zelf lassen is goed te doen. er zijn vast wel prikkers die je e.a. willen leren. Of bijvoorbeeld rustbuster.nl heeft wel cursussen. En over lasaparaten is al veel geschreven, maar hebben ze op de boerderij geen goede 380 volt? Ik zou trouwens beginnen met het laten stralen van het chassis, dan kan je goed zien hoe hij er echt aan toe is.
groet frank
Zelf lassen is goed te doen. er zijn vast wel prikkers die je e.a. willen leren. Of bijvoorbeeld rustbuster.nl heeft wel cursussen. En over lasaparaten is al veel geschreven, maar hebben ze op de boerderij geen goede 380 volt? Ik zou trouwens beginnen met het laten stralen van het chassis, dan kan je goed zien hoe hij er echt aan toe is.
groet frank
Re: S1 107
Hier past maar een woord:respect!
Maar een serie 1 is het waard.
Succes,
Jan
Maar een serie 1 is het waard.
Succes,
Jan
Re: S1 107
Aha, het is gelukt! Het blok zit aan de bok.
Vergeet niet de delen met nummers erop, die je gaat vervangen, te bewaren en later bij de RDW in te leveren. Maak daar ook foto's van, met datum erbij.
Gaat wel lekker zo. Nog even en dan ga je al weer nieuwe onderdelen verwerken en dan wordt het echt leuk.
Vergeet niet de delen met nummers erop, die je gaat vervangen, te bewaren en later bij de RDW in te leveren. Maak daar ook foto's van, met datum erbij.
Gaat wel lekker zo. Nog even en dan ga je al weer nieuwe onderdelen verwerken en dan wordt het echt leuk.
Re: S1 107
Ik ben erg benieuwd of je ook een tijdsplan hebt.
Lassen is goed te doen, er is vast een prikker in de buurt die het kan en wil. Ik kan lassen in ieder geval maar mijn apparaat heeft 380V nodig, ik weet niet waar je zit.
Ik zou het niet zelf doen voor je het echt goed kunt, je wil niet dat je ineens een achterbalk verliest. Stralen, lassen en verzinken is een goede keus.
Erg knap om op jouw leeftijd zo'n project aan te pakken. Toen ik studeerde heb ik ooit een cilinderkop gereviseerd van mijn motorfiets, was een enorme klus toen. Vooral dankzij het budget oftewel chronisch gebrek eraan.
Fred101
Lassen is goed te doen, er is vast een prikker in de buurt die het kan en wil. Ik kan lassen in ieder geval maar mijn apparaat heeft 380V nodig, ik weet niet waar je zit.
Ik zou het niet zelf doen voor je het echt goed kunt, je wil niet dat je ineens een achterbalk verliest. Stralen, lassen en verzinken is een goede keus.
Erg knap om op jouw leeftijd zo'n project aan te pakken. Toen ik studeerde heb ik ooit een cilinderkop gereviseerd van mijn motorfiets, was een enorme klus toen. Vooral dankzij het budget oftewel chronisch gebrek eraan.
Fred101
Re: S1 107
Mooi bezig Gert.
Ik ben nu langzaamaan het studentenbestaan aan het verlaten en mis nu al de vrije tijd... Maar het is natuurlijk niet alleen de tijd, het is ook de spirit!
Echt lekker aan de gang
Je zult alles wel 100 keer vastleggen en documenteren, maar doe dat vooral echt. Ik ben soms bij een boutje of 10 de draad al kwijt... En gezien een draadje hier op de prik van iemand die wel bouten heeft maar geen nummers... afijn. Je snapt t.
Veel succes!
Ik ben nu langzaamaan het studentenbestaan aan het verlaten en mis nu al de vrije tijd... Maar het is natuurlijk niet alleen de tijd, het is ook de spirit!
Echt lekker aan de gang
Je zult alles wel 100 keer vastleggen en documenteren, maar doe dat vooral echt. Ik ben soms bij een boutje of 10 de draad al kwijt... En gezien een draadje hier op de prik van iemand die wel bouten heeft maar geen nummers... afijn. Je snapt t.
Veel succes!
Re: S1 107
hey gert,
gaat lekker zo!
heb je nog nagedacht over de mogelijkheden van een minerva chassis?
ik weet er hier een te liggen die vanaf voor tot en met de plaats van het schutbord perfect is.
ik adviseer je het chassis zo snel mogelijk te laten stralen, je weet dan wat je hebt of beter wat je niet hebt.
je bent een praktijk man, dus lassen lukt je wel, heb je alleen nog een goed apparaat nodig.
groet paul
gaat lekker zo!
heb je nog nagedacht over de mogelijkheden van een minerva chassis?
ik weet er hier een te liggen die vanaf voor tot en met de plaats van het schutbord perfect is.
ik adviseer je het chassis zo snel mogelijk te laten stralen, je weet dan wat je hebt of beter wat je niet hebt.
je bent een praktijk man, dus lassen lukt je wel, heb je alleen nog een goed apparaat nodig.
groet paul