temperatuur 300TDI

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
john

temperatuur 300TDI

Bericht door john »

Hallo,

Ik heb een vraag in verband met het oplopen van de temperatuur van mijn Defender 110 met 300 TDI motor uit 1998.
Dit weekend zijn wij voor het eerst met caravan van ca. 1400 kg en 6 volwassenen op pad geweest.
Normaal (zonder caravan) blijft de temperatuur van de motor keurig stabiel onder de helft van de meter staan, maar nu liep deze op tot zeer dichtbij het rode vlak.(met een snelheid van ca. 80 km per uur)
Ik begrijp best wel dat als de auto harder moet werken de temperatuur op kan lopen, maar ik denk dat dit toch niet helemaal goed is.
In Januari is er een nieuwe thermostaat in gezet + grote onderhoudsbeurt, dus dat kan het denk ik niet zijn.
Heeft iemand tips of een goed advies?

Over een paar weken willen we met defender en zware aanhanger naar ons huis in Zweden en ik wil liever niet halverwege de 1400 km blijven staan.

Alvast bedankt voor de reacties, John
Ex-fietser

Re: temperatuur 300TDI

Bericht door Ex-fietser »

Radiator vuil van binnen mischien? Koelvloeistof is wel helder van kleur? Kachel doet het goed? Geen lucht in het systeem? De V-snaar slipt niet?

Arnold.
john

Bericht door john »

Hallo Arnold,

Bedankt voor de snelle reactie. De kachel doet het goed en de V-snaar slipt niet.
De antwoorden op de rest van de vragen moet ik je even schuldig blijven, maar ik zal hier naar kijken.
Ex-fietser

Bericht door Ex-fietser »

Ik heb zelf een series dus van een 300 TDI weet ik niet veel. Maar dit zijn dingen die ik bij mijn series even zou checken als ik een soortgelijk probleem zou hebben.
Ik hoop dat je er wat mee kunt. Het lijkt er op dat je koelcapaciteit te kort komt. Ik zou dat er inderdaad uit willen hebben als ik een grote reis zou moeten maken..
Mischien moet je de temperatuur meten met een goede thermometer En kijken of de temp binnen de gestelde grenzen valt. Mischien is dit wel normaal. Meters op het dashboard staan niet bepaald als nauwkeurig bekend. En dat de temperatuur bij zware belasting hoger is, is natuurlijk niet vreemd.

succes,

Arnold.
Andrew V8 RRC

Bericht door Andrew V8 RRC »

kijk ook even of je radiateur lamellen schoon zijn envenals die van de interkoeler

werkt de visco kopeling goed?? deze moet bij met de hand draaien vrij stroef te draaien zijn, als het niet zo is vervangen dus

is de auto evt opgeschroefd?? dit kan ook een oorzaak zijn.

suc6 Groet Andrew.
john

Bericht door john »

Hallo,

OK, bij de laatste beurt is de retourleiding van de uitlaat (ik kan even niet op de echte benaming komen) die er voor zorgde dat de uitlaatgassen nog een keer door de motor geleid werden, er af gehaald om meer vermogen uit de motor te halen.
Bedoel je dit met "opschroeven"?

Ik zal de lamellen ook even controleren.

Groeten, John
Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan »

John,

Dat zou een oorzaak kunnen zijn. Ik heb zelf ook een 300tdi en 2 zomers geleden ook zo'n issue gehad. Toen bleek dat de radiator z'n beste tijd gehad had. Zowel deels verstopt als ver heen vwbt verroeste lammellen. Ik zou dit eens even goed controleren. Met m'n 300tdi heb ik nooit last van een warm wordende motor.

groet,
Gert-Jan
Joke ruud & Sylvester

Bericht door Joke ruud & Sylvester »

John,

Een 300 Tdi mag niet warm worden met sleurhut

Je kan de radiateur ook eens goed doorspoelen en dan opnieuw vullen met antivries, GEEN koelvloeistof gebruiken.

Groet Ruud.
LaRobbie

Bericht door LaRobbie »

ik heb zelf ook een defender met 300tdi uit '98 en de lamellen worden idd minder maar zelfs hier op bonaire, waar het altijd 30+º is komt hij niet boven de helft. en ik heb de kachel er zelfs uitgesloopt
dus denk idd iets van verstopping of zo
Emiel

Bericht door Emiel »

Hallo John,

ik heb hetzelde gehad met mijn defender 300 tdi '98. onder normale omstandigheden niks aan de hand bij "hard werken" liep de temp hoog op. Bij mij waren de lamellen van de radiator verroest, dit kon je niet zien vanaf de buitenkant maar ik kon met een schroevendraaier zo alle lamellen uit de radiator "vegen". Nieuwe radiator geplaatst en alles was weer helemaal in orde.
Ik heb mijn defender ook wat meer vermogen laten geven door andere uitlaat, grotere intercooler en opschroeven van de brandstofpomp dit had geen enkel effect op de temperatuur.

Groeten Emiel
Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan »

Joke ruud & Sylvester schreef:
> vullen met antivries, GEEN koelvloeistof gebruiken.

Euh? Hoebedoelu antivries en geen koelvloeistof?
john

Bericht door john »

Hallo allemaal,

Mooi dat ik zoveel reacties krijg! Ik heb zonet even snel gekeken en de lamellen van de radiator zijn inderdaad op een klein gedeelte vergaan en met je vinger zo weg te vegen.
Ik vraag mij wel af of dit kleine gedeelte voor zoveel temperatuurverschil kan zorgen.

De koelvin is gemakkelijk met de hand rond te draaien, dus daar kan hnet volgens mij dan niet aan liggen.

Met de grote beurt is alle koelvloeistof uit het systeem geweest en is het systeem ook ontlucht.

Domme vraag misschien, maar wat moet het peil van de koelvloeistof zijn? Ik zie nml geen streepje staan oid.

Groeten, John

Dienogveelovereendefendermoetleren
Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan »

John,

Reken er maar op dat die lamellen nodig zijn voor je koeling.
Nu "even" zoeken naar een nieuwe. De meeste verkopen een komplete set, dat heet radiator en intercooler en dat is nogal duur. Ik heb destijds alleen de radiator gekocht bij budgetparts in Gouda.
Vwbt vulling, radiator vollaten lopen tot helemaal vol, daarna motor laten lopen en eea checken. Makkelijkst is dan niveau checken in het expansie vat, moet half vol zitten.

succes,
Gert-Jan
Plaats reactie