Fan/Ventilator Airco TD5 continue draaien??

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
vincent

Fan/Ventilator Airco TD5 continue draaien??

Bericht door vincent »

Heel even een korte vraag omtrend de ventilator van de airco van een TD5

Jawel onze laro is uitgerust met een airco, wat mij betreft helaas want ik gebruik het ding nooit. Maar nu ben ik erachter gekomen dat de ventilator van deze continue draait. Is dit normaal?? Aangezien deze tevens voor de radiator van het koelwater zit vraag ik me af of deze het goed op temp komen van het motorblok ten goede komt.

De tweede vraag is dus, indien ik de airco niet gebruik, kan ik deze fan straffeloos afkoppelen?

Vincent
Frans Bonnes

Re: Fan/Ventilator Airco TD5 continue draaien??

Bericht door Frans Bonnes »

Hoe ben je er achtergekomen dat hij constant draait?
Die dingen draaien zo soepel, dat ze al draaien als de wind er maar door blaast.
Ook als je stilstaat.

En zover ik weet verplaats een uit zich zelf draaiende (dus niet aangedreven) vin geen lucht.

Maakt voor de koeling dus niks uit.

fb
vincent

Bericht door vincent »

Frans,

Hij draait wel degelijk op de motor. zodra ik het contact aanzet begint ie namelijk al als een gek te draaien....

Vincent

(nooit je vingers in een draaiende ventilator steken
Andrew V8 RRC

Bericht door Andrew V8 RRC »

je airco koel vinnen sprinnegen bij warmere temperatuuren bij om het koel systeem te helpen, dit om dat de lucht door voer door de airco koeler een beetje belemert.

als je de airco uit schakeld zullen deze koel vinen niet meer draaien tenzei Het koelsysteem te warm word dan zal de motormanagment die koelvinnen inschakelen.

dus niet verwijderen tenzei je de gehele airco eruit haalt.

als je een klimat control hebt waarbij je aleen de gewenste temperatuur instelt dan zal de airco automaties in en uitschakelen als je met dit weer bijvoorbeeld instelt op 18 graden dan doet de electronica de rest en houd hij de auto op 18 graden.

Groet Andrew
vincent

Bericht door vincent »

Andrew

Dan klop het dus niet als deze bij een koude motor al aan slaat meteen als je het contact aan zet?

Vincent
Hugo

Bericht door Hugo »

Vincent,

Ik heb zelf ook een originele airco in mijn defender TD5 en daarvan gaat de fan niet draaien als ik mijn contact aanzet. (warme of koude motor). Volgens mij heb je een storing.

Mvrgr, Hugo
vincent

Bericht door vincent »

Hugo, Ik ben niet helemaal duidelijk geweest misschien, maar de fan begint te draaien op het moment dat ik de motor start. Hij draait wel met een koude motor en de airco uit. Weet jij of hier ergens een thermostaat voor moet zitten?

Vincent
Plaats reactie