speling verdeelbak s3
speling verdeelbak s3
Hallo prikkers
Na een leuk weekendje LRCH in bertrix
Maakt mijn druklager toch wel zoveel herrie dat ik hem uit voorzorg maar ga vervangen en alles wat daarbij hoord als ik de bak los heb van de motor
Als ik het koppelings pedaal ietje aanraak begint ie te janken
Alleen nu kom ik tot de ontdekking bij het los maken van het alles dat ik wat spelling heb op de verdeel bak en dan wel op de flens van de voorste aandrijfas. Deze kering lekte ook al een tijdje olie vooral na een eind rijden
Is deze speling weg te stellen en hoeveel voorspaning moet deze dan hebben of moet ik hier een nieuw lager in monteren
Of is er een andere optie
De oorzak is denk ik dat ook mijn voorste aandrijf as op het schuif gedeelte heel erg veel speling heeft en dit denk dit trillingen veroorzaakt
Deze ga ik nu dus ook vervangen
En mijn radiator is lek dus ik ben voorlopig nog niet klaar
groeten jorisLW
Re: speling verdeelbak s3
De voorste aandrijfflens heeft een diepgroef kogellager, deze is niet af te stellen en hoort iets speling te hebben.
Mocht de speling naar jouw mening toch te groot zijn dan kun je hem vrij eenvoudig wisselen, hij zit vlak achter het flensje waar de keerring in zit.
Dennis B.
Mocht de speling naar jouw mening toch te groot zijn dan kun je hem vrij eenvoudig wisselen, hij zit vlak achter het flensje waar de keerring in zit.
Dennis B.
Dennis, weet jij of dit aan de achterste uitgaande as ook zo is? Daar heb ik na tweemaal wisselen nog steeds lekkage. Of is dit lager wel te stellen?
Greetz, Maarten
Ps Hoe was de trophy Joris? Nog kunnen winnen met jouw team. Ik vind het erg jammer eerder weg te moeten. het enige voordeel hiervan was dat ik eerder kon beginnen met het vervangen van de koppakking en het uitlaatspruitstuk
Greetz
De achterste uitgaande as wordt gelagerd met twee hoekcontactlagers en hoort onder voorspanning te staan, welke je afstelt met de vullingen tussen de tussenbak en het snelheidsmeterhuis.
De volledige procedure staat uitgebreid in het werkplaatshandboek omschreven.
Let vooral op het oppervlakte waar de keerring over loopt en vergeet niet om de viltring tussen de uitgaande as en de sluitring te plaatsen, beiden zijn de meest voorkomende oorzaken van lekkage bij de achterste uitgaande as.
Bij een lekkende/niet geplaatste viltring wordt het vochtig rond de flens van de cardanas en bij een beschadigde of versleten keerring/aandrijfflens wordt de achterkant van de handremtrommel nat.
Zolang de olievanger in de handremtrommel goed gemonteerd is blijft de trommel zelf droog van binnen.
Dennis B.
De volledige procedure staat uitgebreid in het werkplaatshandboek omschreven.
Let vooral op het oppervlakte waar de keerring over loopt en vergeet niet om de viltring tussen de uitgaande as en de sluitring te plaatsen, beiden zijn de meest voorkomende oorzaken van lekkage bij de achterste uitgaande as.
Bij een lekkende/niet geplaatste viltring wordt het vochtig rond de flens van de cardanas en bij een beschadigde of versleten keerring/aandrijfflens wordt de achterkant van de handremtrommel nat.
Zolang de olievanger in de handremtrommel goed gemonteerd is blijft de trommel zelf droog van binnen.
Dennis B.
Bedankt dennis
Denk dat ik dat lagertje maar eens ga vervangen er zit na mijn mening te veel speling op. Heb al twee keer de kering vervangen en het blijft lekken
En nu de bak er onderuit gaat is dat een stuk makelijker
Het is lekker sleutel weer deze week dus mij hoor je niet klagen
joris LW
Het is dan zeker ook een bekend verschijnsel dat wat er in de buurt zit van de roterende as volgespetterd zit met olie? Dus zitbak, chassisbalken, uitlaat....
Dat is bij mij in ieder geval een mooi zooitje aan het worden. Was allemaal aardig schoongemaakt door mij toen ie nog niet mocht rijden, dus ik zie nu aardig wat er zoals rondgaat na enkele km's...
Hou sowieso het peil in de gaten, maar veel lager dan de as zal het niet komen..
Dat is bij mij in ieder geval een mooi zooitje aan het worden. Was allemaal aardig schoongemaakt door mij toen ie nog niet mocht rijden, dus ik zie nu aardig wat er zoals rondgaat na enkele km's...
Hou sowieso het peil in de gaten, maar veel lager dan de as zal het niet komen..
In dat voorste lager ook te vervangen als de bak nog in de auto hangt? Ik bedoel, cardan as los, flens eraf, keerring eruit en krijg je dan het lager eruit?
Groeten Pieter
Groeten Pieter
Als het goed is lukt het niet zondermeer, omdat het lager in het huis geperst zit. Je zou wel alleen het hele voorste huis kunnen demonteren en het lager vervangen.
Dennis B.
Dennis B.
Dat heb ik al eens geprobeerd maar dan moet de bak van het koppelingshuis los :s Anders heb je te weinig ruimte om het voorste huis we te draaien. Dat staat het als ik me goed herinner ook in de manual.
Al het zo makkelijk was als ik hoopte was het een mooi klusje voor een zaterdag ochtend, nu moet het maar even wachten. Of ik moet nog een leuk trucje vinden om het lager eruit te halen met de as er nog in. Misschien een stukje ijzer aan de buitenring van het lager lassen oid, maar dat is toch een beetje te spannend.
Groetjes Pieter
Al het zo makkelijk was als ik hoopte was het een mooi klusje voor een zaterdag ochtend, nu moet het maar even wachten. Of ik moet nog een leuk trucje vinden om het lager eruit te halen met de as er nog in. Misschien een stukje ijzer aan de buitenring van het lager lassen oid, maar dat is toch een beetje te spannend.
Groetjes Pieter
Als alternatief kun je ook allen de tussenbak van de hoofdbak scheiden, de hoofdbak kun je gewoon laten zitten.
Alleen de tussenbak til je er zo uit, die weegt niet zoveel.
Dennis B.
Alleen de tussenbak til je er zo uit, die weegt niet zoveel.
Dennis B.