kruissnelheid 109 2.25 diesel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
herman

kruissnelheid 109 2.25 diesel

Bericht door herman »

wat wordt aangehouden als kruissnelheid met bandmaat235/85/16 voor een 109 2.25D

gr herman
109 ambu
Kapitein Iglo

Re: kruissnelheid 109 2.25 diesel

Bericht door Kapitein Iglo »

Zonder overdrive, met normale diffs, hou ik een snelheid tussen de 80 en 90 km/h aan. Mijn bandenmaat is 7.5 X 16, dus vrijwel vergelijkbaar.
fred101

Bericht door fred101 »

Zet eens een 7,50 x16 naast deze banden, dat scheelt best wel. Normaal heb je bij een auto een top en een kruissnelheid. De topsnelheid van een diesel schommelt tussen de 80 en 100. De kruissnelheid ligt bij de meeste auto's een stuk onder de top, bij een diesel kun je niet veel lager wil je nog met het verkeer mee komen.

Fred
wilberth

Bericht door wilberth »

inderdaad, de kruissnelheid is de snelheid waarbij je de minste brandstof/km nodig hebt en die ligt waarschijnlijk niet op 90 maar een stukie lager, 70-75 denk ik (wellicht dat hermen daar ergens docu over heeft) , alhoewel 90 met de overdrive een erg lekkere snelheid is om langere tijd vol te houden.

Groet, Wilberth
Stumpertje S III 2,25 D

Bericht door Stumpertje S III 2,25 D »

mie toe, op 235x85x16
stumpertje gaat als de brandweer, maar boven de 95 km/uur vind ik het genoeg. Ik hoor de radio dan niet meer, kan niet meer praten met de bijrijdster.
Ik kan dan nog rustig met 1 handje sturen, en heb het gevoel dat ik in noodsituaties nog veilig kan stoppen of uitwijken.

Gullukug nog nooit in zo'n omstandigheden terecht gekomen met de landrover.
Marco
Landterfanter (l.w.diesel)

Bericht door Landterfanter (l.w.diesel) »

Een lightweight heeft origineel wel iets kleinere banden maar heeft volgens de nederlandse landmacht een kruissnelheid van 70 km/u.

Groet Dirk
Plaats reactie