front propshaft SIII

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
wilberth

front propshaft SIII

Bericht door wilberth »

Bestaan er verschillende lengtes propshaft voor de 4-cyl SIII, heb er nu 2 liggen, de ene lijkt ruim een cm langer als de ander. Kan dit en waar ligt dat dan aan.

Zijn er verschillende varianten geweest (bv. militair) of is dit gewoon een ander fabrikaat (één is hardy spicer en lijkt langer, ander heb ik nog geen merk op gevonden).

De lange heeft ongeveer een halve cm ruimte tijdens monteren, is dit voldoende? (shaft ligt dan nagenoeg horizontaal, dus steekt niet erg schuin naar beneden weg) of moet ik toch die kortere oplappen.

(Ja Aad, je had gelijk, kruisjes vervangen duurt langer als smeren, maar deze kreeg ik vorige keer ook al geen vet in, dus dat zat eraan te komen, was toen alleen echt pleuris weer, dus ben blijk dat "garage de oprit" nu weer wat vergevings gezinder is ;-) )

En bestaan er kruisjes zonder smeernippel (ja, zit er een in m'n rear prop shaft) en zijn die even goed of is nasmeerbaarheid echt een vereiste?

Zijn er nog merken shafts/kruisjes die echt te vermijden zijn?

Groet, Wilberth
arthur verhalle

Re: front propshaft SIII

Bericht door arthur verhalle »

Wilberth,

Ik weet het niet zeker, maar een militaire landrover series staat hoger op zijn wielen door langere veerhanden, dus een langere propshaft voor zou idd niets verbazen.

Een kruisje zonder smeernippel kan ook het gevolg zijn van het niet meer (of misschien wel nog nooit) aanwezig zijn van zo'n ding. In ieder geval komt het mij niet bekend voor, maar als het kan, dan graag want ik weet eigenlijk geen stommere karweitjes aan een Landrover dan die ellendige kruisjes smeren.....

Groet,

Arthur
Bram109

Bericht door Bram109 »

Ik wel....

Deurscharnieren smeren....

Groetjes Bram
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De 1 tons cardanassen ( militaire 109" hebben ook zo'n chassis) zijn inderdaad iets langer als de standaarduitvoering.

Er bestaan ook kruisstukken zonder smeernippel. Door het ontbreken van de boringen zijn ze sterker als de nasmeerbare kruisstukken.
Voor onze Land Rovers is de belasting op de kruisstukken niet zo hoog, dus zijn de kruisstukken zonder nippel niet nodig.
Bij Land Rovers is over het algemeen vocht de hoofdoorzaak bij het falen van de kruisstukken, vandaar dat nasmeerbare versies hier een beter keuze zijn.

Dennis B.
wilberth

Bericht door wilberth »

kortom, nieuwe kruisjes bestellen, met nippels, en die iets langere prop er dan maar weer uithalen, alhoewel ik geen problemen verwacht, want hij heeft ook jaren onder m'n 109 station gezeten.

Groet, Wilberth

<a href="[landrover.prikpagina.nl] src="[i15.tinypic.com];
Plaats reactie