Veerhuls

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Rob Laro

Veerhuls

Bericht door Rob Laro »

Beste sleutelaars,

Ik mnoet voor de keuring de hulzen in de schommel van mijn linkervoorbladveer vervangen. Nu lees ik in het handboek wel dat ik dan het beste de hele veer eerst eronderuit kan halen. Is dit nodig???
Dan staat er in het handboek dat je eerst de auto op steunen moet zetten en dan de as moet opkrikken om de beugels los te maken. Moet de krik dan onder de bevestigingsplaat van de bladveer staan of niet. Moet de schokdemper dan eerst los of niet.
Als laatste: de bladveer staat toch onder spanning? Hoe hang ik hem dan weer terug?

Groeten,
Rob
Laro 109 1976 6-cylinder LPG
Gert

Re: Veerhuls

Bericht door Gert »

Hallo Rob,

Dit klusje heb ik een paar maanden geleden met mijn vader ook gedaan.
Bij hem zat dezelfde bus los in het oog van het veerblad, waardoor er speling ontstond.

Wij hebben de krik onder een ander punt van de auto gezet.
Toen hebben we de U bouten los gehaald, zodat de as niet meer aan het veerpakket vast zat. Vervolgens zijn is het veerpakket er onder uit gehaald, de as blijft hangen aan de veerstrop (indien aanwezig) . Binnen hebben we op de werkbank alle werkzaamheden verricht.

Deze bussen zitten volgens mij redelijk vast. Onder de auto kun je door alle rare lichamelijke bochten vaak minder kracht zetten.

Ik zou toch proberen het veerpakket er onder vandaan te halen, het werkt een stuk makkelijker.

Of het ook onder de auto lukt weet ik niet, want in ons geval zat het rubber natuurlijk extreem los. Tips volgen vast nog wel !

Groeten,

Gert
macweekers110hcpu

Re: Veerhuls

Bericht door macweekers110hcpu »

Nooit de auto op de krik laten staan!!! altijd op een bokje of op een steun zetten!
en de wielen goed blokkeren i.v.m. de handrem op de transmissie... als één wiel van de grond is doet de handrem helemaal niets mee.

PS. Als je de auto dan toch op het bokje hebt staan... kun je krik gebruiken voor de as en de veer te ondersteunen en op te tillen bij het monteren.

SUCCES
Plaats reactie