weerstand bobine? SPOED
weerstand bobine? SPOED
prikkers,
naar aanleiding van m'n eerdere posting over slecht lopende V8
Wat is de weerstand die ik moet meten op de bobine? We meten nu 1 a 2 ohm op de - en de +.
we hebben nog steeds een zwakke vonk overigens.
Als de motor loopt, meten we op de - 11v en op de + 12.2 volt, is dit normaal?
Durk
naar aanleiding van m'n eerdere posting over slecht lopende V8
Wat is de weerstand die ik moet meten op de bobine? We meten nu 1 a 2 ohm op de - en de +.
we hebben nog steeds een zwakke vonk overigens.
Als de motor loopt, meten we op de - 11v en op de + 12.2 volt, is dit normaal?
Durk
Re: weerstand bobine? SPOED
voor test, zet er eens rechtstreeks 12v op en niet over die rare spaningsregelaar, hoe loopt je V8 dan???
ps alleen voor korte duur doen als je een punten ontsteking hebt
ps alleen voor korte duur doen als je een punten ontsteking hebt
Re: weerstand bobine? SPOED
Roald,
we hebben een rechtstreekse plus van de accu geprobeerd, geen verschil in vonk en nog steeds 11 v op de - van de bobine.
we hebben een rechtstreekse plus van de accu geprobeerd, geen verschil in vonk en nog steeds 11 v op de - van de bobine.
Re: weerstand bobine? SPOED
dat kan ook weerstand zijn,..heb je vonk geprobeerd met alleen een hoogspannings draad van de bobine naar een aardingspunt??
Re: weerstand bobine? SPOED
bobine eruit halen. Een hoogspanningsdraad eraan. Een bougiedop er op en een bougie erin. Aarde aan de bougie, accu aansluiten. De aarde ook aan de bobine. Dan de plus via een drukschakelaar aansluiten. Als je de plus even indrukt en dan weer loslaat moet er na het loslaten een vonk overslaan in de bougie. Eigenlijk moet je de electrode van de bougie afhalen en de vonk naar een massa punt laten overspringen. De bougie in een houdertje schroeven zodat je bv de vonkafstand van 1 tot 5 mm kunt veranderen. Een goede bobine moet dacht ik 7mm kunnen overbruggen.
De bobine is een spoel. Als je daar spanning op zet wordt er een magnetisch veld opgebouwd. Als de spanning wegvalt moet die opgeslagen energie ergens heen. Dat gebeurt door een tegengestelde stroom in de tweede spoel. Daar deze veel meer wikkelingen heeft wordt dat een veel hogere spanning. Deze kan alleen via de bougie weg.
Als deze spanning te laag is kan dat eigenlijk alleen doordat er te weinig stroom loopt. Te weinig stroom is normaal gesproken het gevolg van te veel weerstand. Oja, ook belangrijk. Die stuurdraad naar je bobine moet niet om of vlak langs een hoogspanningskabel lopen. Dat geeft hele vreemde effecten. Heeft me heel lang gekost om te achterhalen waarom hobbel bij warme motor niet stationair liep tot ik die draad verlegde.
Een electronische ontsteking werkt vaak met een lagere spanning. De bobine moet daar voor geschikt zijn. Bij starten komt er dan 12V over (of wat er van over blijft) tot de motor loopt en dan wordt er meestal iets van 9V op gezet. Dit is omdat bij starten de spanning inzakt. Dan heb je toch nog een goede vonk. Als jij een 12V bobine gebruikt terwijl je een 9V met voorschakelweerstand moet hebben dan krijg je een prut-vonkje. Zeker als je een 12V met weerstand gebruikt. De rangerover heeft zover ik weet een voorschakelweerstand. Volgens jansen niet dus ik kocht er een voor de 101 maar deze werd bloedheet. Er bleek later toch echt een weerstand in het circuit van de RR te zitten.
fred
De bobine is een spoel. Als je daar spanning op zet wordt er een magnetisch veld opgebouwd. Als de spanning wegvalt moet die opgeslagen energie ergens heen. Dat gebeurt door een tegengestelde stroom in de tweede spoel. Daar deze veel meer wikkelingen heeft wordt dat een veel hogere spanning. Deze kan alleen via de bougie weg.
Als deze spanning te laag is kan dat eigenlijk alleen doordat er te weinig stroom loopt. Te weinig stroom is normaal gesproken het gevolg van te veel weerstand. Oja, ook belangrijk. Die stuurdraad naar je bobine moet niet om of vlak langs een hoogspanningskabel lopen. Dat geeft hele vreemde effecten. Heeft me heel lang gekost om te achterhalen waarom hobbel bij warme motor niet stationair liep tot ik die draad verlegde.
Een electronische ontsteking werkt vaak met een lagere spanning. De bobine moet daar voor geschikt zijn. Bij starten komt er dan 12V over (of wat er van over blijft) tot de motor loopt en dan wordt er meestal iets van 9V op gezet. Dit is omdat bij starten de spanning inzakt. Dan heb je toch nog een goede vonk. Als jij een 12V bobine gebruikt terwijl je een 9V met voorschakelweerstand moet hebben dan krijg je een prut-vonkje. Zeker als je een 12V met weerstand gebruikt. De rangerover heeft zover ik weet een voorschakelweerstand. Volgens jansen niet dus ik kocht er een voor de 101 maar deze werd bloedheet. Er bleek later toch echt een weerstand in het circuit van de RR te zitten.
fred
Re: weerstand bobine? SPOED
De primaire weerstand van een bobine voor electronische ontsteking heeft een weerstand van ongeveer 1,5 ohm, dus dat kan wel kloppen. De gemeten weerstand zegt overigens niets over de toestand van de secundaire wikkelingen, de bobine kan dus evengoed een defect vertonen.
Dat je zowel op de - als de + van de bobine een spanning van rond de 12v meet ten opzichte van massa klopt, je meet immers met een hoogohmige meter op een laagohmige spoel.
Je meet dus de voedingsspanning gewoon door de primaire spoel van de bobine heen.
Heb je ook al een andere bobine geprobeerd?
Dennis B.
Dat je zowel op de - als de + van de bobine een spanning van rond de 12v meet ten opzichte van massa klopt, je meet immers met een hoogohmige meter op een laagohmige spoel.
Je meet dus de voedingsspanning gewoon door de primaire spoel van de bobine heen.
Heb je ook al een andere bobine geprobeerd?
Dennis B.
Re: weerstand bobine? SPOED
dennis,
ik heb nog een andere bobine- en onstekingunit geprobeerd, van een tot voor kort goed rijdende 3.5 efi. Die geeft 't zelfde effect, weerstanden gelijk, spanning gelijk, vonk gelijk.
Kan een slappe vonk een oorzaak zijn voor zo slecht lopen en dikke rookpluimen? Het stinkt wel ontzettend, net of, is er halve verbranding, en er tikt ook iets bovenin de motor, het lijkt wel op de snelheid van de pully mee, een vrij harde tik. Kan dit een klep zijn, duidt zoiets op een iets verdraaide verdeler?? of verstopte oliekanalen?
DuRRk
ik heb nog een andere bobine- en onstekingunit geprobeerd, van een tot voor kort goed rijdende 3.5 efi. Die geeft 't zelfde effect, weerstanden gelijk, spanning gelijk, vonk gelijk.
Kan een slappe vonk een oorzaak zijn voor zo slecht lopen en dikke rookpluimen? Het stinkt wel ontzettend, net of, is er halve verbranding, en er tikt ook iets bovenin de motor, het lijkt wel op de snelheid van de pully mee, een vrij harde tik. Kan dit een klep zijn, duidt zoiets op een iets verdraaide verdeler?? of verstopte oliekanalen?
DuRRk
Re: weerstand bobine? SPOED
Ik bedenk mij net dat 12.2v tussen massa en de +12 volt aansluiting op de bobine niet echt hoog is met een lopende motor. Door het laden van de dynamo zou je een spanning van tegen de 14 volt verwachten.
Probeer het eens met een draad buitenom bv. vanaf de accu en kijk eens wat dat voor effect heeft. De motor stoppen gaat dan natuurlijk alleen als je die draad losneemt.
Het is zeker verstandig om de timing van de ontsteking te controleren, als de verdeler niet goed genoeg vast heeft gezeten kan die te ver verdraaid zijn geraakt.
Dat getik zou eenklep kunnen zijn, maar een lekje in een uitlaatspruitstuk klinkt bijna hetzelfde. beiden hebben niet zoveel invloed op het draaien van een V8 (zolang het niet teveel kleppen zijn).
Afgezien van de verwachtte problemen in de ontsteking, die zeker slecht lopen tot gevolg kan hebben (met name op LPG) zou je ook alvast kunnen kijken of beide gaskleppen van de carburateurs wel tegelijk openen (verbindingsstang los?).
Een vastzittende zuiger van een van de carburateurs kan ook slecht lopen tot gevolg hebben (ook op LPG). Dit kun je eenvoudig contoleren door de bochten aan de inlaat van de carburateurs los te halen en vanaf de inlaatzijde (bij stilstaande motor) de zuigers omhoog het duwen. Als het goed is zie je de zuigers dan vloeiend naar beneden zakken en hoort ze met een tikje op de brug neerkomen.
Dat laatste over de carburateurs heb ik er toch maar bij vermeld omdat het beoordelen van de vonk best lastig kan zijn als je geen referentie hebt van een gezonde vonk.
Uiteindelijk blijft het de bedoeling dat de auto weer goed gaat lopen, wat de oorzaak van het slecht lopen ook is.
Dennis B.
Probeer het eens met een draad buitenom bv. vanaf de accu en kijk eens wat dat voor effect heeft. De motor stoppen gaat dan natuurlijk alleen als je die draad losneemt.
Het is zeker verstandig om de timing van de ontsteking te controleren, als de verdeler niet goed genoeg vast heeft gezeten kan die te ver verdraaid zijn geraakt.
Dat getik zou eenklep kunnen zijn, maar een lekje in een uitlaatspruitstuk klinkt bijna hetzelfde. beiden hebben niet zoveel invloed op het draaien van een V8 (zolang het niet teveel kleppen zijn).
Afgezien van de verwachtte problemen in de ontsteking, die zeker slecht lopen tot gevolg kan hebben (met name op LPG) zou je ook alvast kunnen kijken of beide gaskleppen van de carburateurs wel tegelijk openen (verbindingsstang los?).
Een vastzittende zuiger van een van de carburateurs kan ook slecht lopen tot gevolg hebben (ook op LPG). Dit kun je eenvoudig contoleren door de bochten aan de inlaat van de carburateurs los te halen en vanaf de inlaatzijde (bij stilstaande motor) de zuigers omhoog het duwen. Als het goed is zie je de zuigers dan vloeiend naar beneden zakken en hoort ze met een tikje op de brug neerkomen.
Dat laatste over de carburateurs heb ik er toch maar bij vermeld omdat het beoordelen van de vonk best lastig kan zijn als je geen referentie hebt van een gezonde vonk.
Uiteindelijk blijft het de bedoeling dat de auto weer goed gaat lopen, wat de oorzaak van het slecht lopen ook is.
Dennis B.
Re: weerstand bobine? SPOED
Kijk oof ff naar je dynamo. Of deze genoeg laadspanning levert en niet te veel schommelt. 14 Volt bij een draaiende motor is goed. Alstie meer geeft dan 14Volt kan dat nadelig zijn voor je bobine!!
Laat ons ook de oplossing horen voor je probleem
Groeten Raymond
Laat ons ook de oplossing horen voor je probleem
Groeten Raymond
Re: weerstand bobine? SPOED
Hoi dennis,
en als de zuigers niet met een tikje neerkomen maar blijven hangen.......wat dan?
tips?
gr,
tonnie
en als de zuigers niet met een tikje neerkomen maar blijven hangen.......wat dan?
tips?
gr,
tonnie
Re: weerstand bobine? SPOED
Dan wordt het tijd voor een carb revisie/afstelling. Naaldgeleiders moeten dan gecentraliseerd worden.
Fred
Fred