ontsteekings tijdstip 882A

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
larojan

ontsteekings tijdstip 882A

Bericht door larojan »

Wat is jullie ervaring hoe ontsteekings-tijdstip van een 2.25 petrol 2A af te stellen met de moderne benzine van tegen woordig?
"90" (90 2¼ Petrol '86)

Re: ontsteekings tijdstip 882A

Bericht door "90" (90 2¼ Petrol '86) »

Ongeveer 3 graden BTDC zou het moeten zijn, er vanuitgaande dat je Euro95 gebruikt.

Blijft ook gewoon bijkomen dat je wat moet experimenteren. Zorg in ieder gval wel voor een goed afgestelde afstand van de contactpuntjes (0,40 mm), goed gestelde kleppen (0,25 mm) en een goed afgestelde carburateur. Dan pas komt het ontstekingstijdstip aan de beurt.

Groet van Marco!
pjotr

Re: ontsteekings tijdstip 882A

Bericht door pjotr »

Ik heb hem rond de 6 BTDC staan. Met de nieuwere benzines van tegenwoordig moet hij juist vroeger staan. Hoe hoger het octaan gehalte hoe vroeger je ontsteking. Staat ook gewoon in de manuals.

Groeten Pieter
Rene W. V8

Re: ontsteekings tijdstip 882A

Bericht door Rene W. V8 »

Larojan,

Ik heb deze gegevens even opgezocht in het archief

Landrover 2 1/4 benzine
Het ontstekingstijdstip van een 2.25 benzine motor is:

3o NBDP bij 500 t/min.
3 graden naontsteking. DUS GEEN VOORONTSTEKING.

De contacthoek is 51 graden +/- 5 graden

Dit is bij 91 - 93 octaan.

Als je nu 95 euro tankt zou ik de motor op 1o VBDP zetten.
1 graad voorontsteking.

Rene W. V8

[www.roversd1.nl]
[www.rover-v8.nl]
[www.rover-v8.nl]
[autos.groups.yahoo.com]
[autos.groups.yahoo.com]
[autos.groups.yahoo.com]
Rene W. V8

Re: ontsteekings tijdstip 882A

Bericht door Rene W. V8 »

Pieter,

6 graden voorontsteking vind ik wel veel.

Rene W. V8

[www.roversd1.nl]
[www.rover-v8.nl]
[www.rover-v8.nl]
[autos.groups.yahoo.com]
[autos.groups.yahoo.com]
[autos.groups.yahoo.com]
Plaats reactie