v8 loopt slecht

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
DuRRk

v8 loopt slecht

Bericht door DuRRk »

prikkers,

laatst had ik ook al eens een posting gedaan over slecht lopen van m'n v8 RR carb.

na een laatste lange rit wil de auto nu slecht op lpg starten en 't lijkt net of ie heel gesmoord loopt.

gisteravond kon ik em ook niet echt aan de praat krijgen op benzine.

wat kan er loos zijn en hoe pak ik dit aan?

De ontsteking werkt, en ik heb nog de onsteking (bobine en ontstekingmodule) van m'n sloop RR (die prima reed een maand geleden) overgebouwd, geen verschil in vonk. Ik zie gewoon een vonk direct van de bobine af, als ik er een bougie aandoe.

De bougiekabels zijn net 2 mnd geleden vervangen, de bougies zijn niet extreem smerig en zitten er een paar duizend km in.

m'n verdeler ziet er keurig schoon uit, geen signalen van ingebranden contacten enzo. Er zit nog wel een rotor in, voor de rest is ie dacht ik electronisch?

kan 't iets met 't luchtfilter zijn?
ik heb de membranen van de carb's gisteren bekeken, die zijn keurig heel, en er zit olie bovenin de carbs.

De naalden zijn versleten, dat weet ik wel, de auto wil erg slecht co afstellen. (Co=6,5)

Wat moet ik in welke volgorde doen om erachter te komen wat er aan de hand is?


Durk
fred101

Re: v8 loopt slecht

Bericht door fred101 »

Dat benzine verhaal zal wel met de naalden te maken hebben. Op lpg echter niet. Als hij dus op lpg slecht af te stellen is zit er iets fout in
- de verdamperinstallatie. Wel eens schoongemaakt ? membraam nog goed ?
- de ontstekingsafstelling (lijkt me echter sterk)
- de carbafstelling.
- luchttoevoer verstopt
- valse lucht
- solinoid wat blijft hangen
- verstopt gasfilter

Hij moet altijd eerst zo gesteld worden dat hij op benzine het juiste toerental en CO heeft. Daarna het gas zo stellen dat hij even hard stationair loopt.
Aangezien hij op gas en benzine beroerd loopt verwacht ik eerst dat de carburateur afstelling niet in orde is. Als hij echter altijd goed heeft gelopen en nu ineens niet dan is er iets defect, vuil of verstopt. Die carb-afstelling verloopt niet spontaan zo snel dat hij niet meer loopt.

Maar je nokkenas kan op zijn, een klep verbrand, een gat in de zuiger enz.

Het beste kun je de boel oplossen door uitsluiting. Dus eerst compressie meten. Is dat OK dan ontstekingstijdstip controleren.
Dan klepdeksels los en kijken of de kleppen voldoende lift hebben.
Dan hele gasinstallatie nalopen. Verdamper openmaken en reviseren cq reinigen. Natuurlijk een schoon luchtfilter en verse benzine. Forte in je carbs of nog beter (ultrasoon) reinigen. Zit de antenne van het lpg relais nog goed om je bobinedraad. Is de oliedrukschakelaar niet half dood ?

Succes, dit is niet makkelijk weet ik uit ervaring. Bij mij resulteerde het in een revisie.

Oja, electronische ontstekingen kunnen niet goed tegen vonken zonder bougie. Als de bobines hun vonk niet kwijt kunnen naar de bougie dan gaat deze terug de ontsteking in, dat hoeft maar 1x te gebeuren en de boel fikt door (behalve als er nog wel puntjes tussen zitten, dan kun je mazzel hebben.)

Fred
DuRRk

Re: v8 loopt slecht

Bericht door DuRRk »

Fred,

aanvullende info en nieuwe indrukken:

Er zit net 1 jaar een gereviseerde motor in bij een LR/RR specialist vandaan, ik heb nog geen 5dkm ermee gereden.

vanavond toen ik em startte, stond ie te schudden op de wielen, met grote witte pluimen uit de uitlaat. Ik krijg een vermoeden dat de kop lek is.

Mijn zwager monteur komt hopelijk vanavond nog ff meekijken en compressiemeting doen.

mocht dit nou zo zijn, wat moet er dan gecontroleerd worden behalve het monteren van een nieuwe koppakking?



Durrk
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Re: v8 loopt slecht

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Hoi Durk,

Heb je ook de rotor van de sloop RR overgezet?

groet frank
Durk

Re: v8 loopt slecht

Bericht door Durk »

Frank,

die heb ik niet overgezet, die heb ik verkocht met die motor.

Maar kan ie daardoor zo verschrikkelijk slecht gaan lopen van de 1 op de andere dag met zoveel witte rook?

DuRRk
Rene W. V8

Re: v8 loopt slecht

Bericht door Rene W. V8 »

Durk,

Hoe is de vonk op de bougiekabels naar de cilinders.
Mooie blauwe vonk of een iel rode vonk.

Als het laatste het geval is dan eerts maar even een rotor en verdelerkap verwisselen.

Rene W. V8
Durk

Re: v8 loopt slecht

Bericht door Durk »

Rene,

ik heb absoluut geen blauwe vonk, eerder een rode. Maar ik had de onststeking en die module eronder vervangen door een ruilexmplaar van m'n goedrijdende blauwe RR. Ik heb de vonk bekeken door aan de verdelerkant een bougie te hangen aan de kabel vanaf de bobine.

Kan de verdeler voor dit soort rare verstoringen zorgen?

De auto begint snel minder te lopen. De dag na die lange rit ging het nog (auto liep wel mooi vlak, alleen net of ie gesmoord liep), nu heeft ie een week gestaan en wil ie nog maar amper lopen, hij staat te schudden op de wielen, erg onregelmatig, wil niet in toeren en rookt dus wit-achtig.

Ik zag overigens ook dat het koelvloeistof niveau wel een paar cm gezakt was na die lange rit, maar het reservoir is lang niet leeg of zo.

Durk
Rene W. V8

Re: v8 loopt slecht

Bericht door Rene W. V8 »

Durk,

Heb je een 9V of een 12V ontsteking.

Als je nu een 12V ontsteking opj een 9V distributer zet dan gaat het ook niet goed.

Rene W.
durk

Re: v8 loopt slecht

Bericht door durk »

Rene,

volgens mij een 12 V ontsteking, ik meet 12 vop de onstekingunit in ieder geval.

ik meet overigens 11 v op de - vande bobine, en 12,5 v op de+

weerstand bobine:
secundair meet ik 5Kohm, moet dit niet 15 Kohm zijn?
primair meet ik 1 a 2 ohm, dat moet goed zijn.


DuRRk
Plaats reactie