{Series] Ijzeren doortops vernieuwen
{Series] Ijzeren doortops vernieuwen
Sorry, weet even geen treffend NLD woord voor doortops. Ik heb ter vervanging van mijn verroeste ijzeren doortops (incl. mos en slechtlopende niet-originele ruitjes) aluminium doortops van Rocky Mountains aangeschaft. Deze lijken erg op militaire schuiframen, zoals deze voorkomen op Land Rover 110's ( de eerste paar jaar ook op civiele....)
Dit weekend heb ik ze alvast geplaatst; later zal ik ze nog wel eens rood verven.
Het ontmantelen van de oude doortops (bovenkant van de zijdeuren) ging niet gemakkelijk omdat beide doortops voor 50% vastgeroest zaten. Dat wil zeggen: een doortop zit met 2 bouten vast aan de onderdeur. Die bouten steken naar beneden door buisjes in de onderdeur. Van de linker doortop zat de achterste bout vastgeroest in zijn buisje; van de rechter doortop de voorste. Uiteindelijk heb ik voorzichtig met Land Rover special tool No. 4 (koevoet) de doortops (beschadigd) losgekregen. De beschadiging betrof gelukkig alleen de ijzeren doortop (die toch vervangen zou worden). In de Land Rover Parts Manual kon ik aan een tekening zien hoe het profiel van de apart bestelde raamrubbers geplaatst diende te worden: met de inkeping naar boven, zodat het rubber met popnagels vastgezet zou kunnen worden in de onderdeur; ik heb de rubbers echter los geplaatst; ze worden toch wel vastgedrukt door beide deurhelften. Daarna de nieuwe bouten in de doortops gedraaid en de deurtops geplaatst op de rubbers, in de deur. Oh ja, natuurlijk eerst 2 gaatjes in het rubber maken.... Vervolgens de nieuwe moeren aangedraaid en klaar is Harry! Tijdens het proces heb ik een 9-tal foto?s gemaakt en gepubliceerd op mijn fotosite: [rus.fotopic.net]
De proefrit laat zien dat deze doortops een sprong voorwaarts zijn in comfort. Ze staan iets meer naar binnen gebogen (zodat ze nu wel aansluiten op mijn deurrubbers) en de schuiframen staan in plastic rails, waardoor ze soepel lopen (en waarschijnlijk geen mos aantrekken). Tevens kan nu ook het voorste raampje naar achteren schuiven. Kortom: meer schuifgemak en geen tocht.
Mvg
Harry & de 'RUS'
Dit weekend heb ik ze alvast geplaatst; later zal ik ze nog wel eens rood verven.
Het ontmantelen van de oude doortops (bovenkant van de zijdeuren) ging niet gemakkelijk omdat beide doortops voor 50% vastgeroest zaten. Dat wil zeggen: een doortop zit met 2 bouten vast aan de onderdeur. Die bouten steken naar beneden door buisjes in de onderdeur. Van de linker doortop zat de achterste bout vastgeroest in zijn buisje; van de rechter doortop de voorste. Uiteindelijk heb ik voorzichtig met Land Rover special tool No. 4 (koevoet) de doortops (beschadigd) losgekregen. De beschadiging betrof gelukkig alleen de ijzeren doortop (die toch vervangen zou worden). In de Land Rover Parts Manual kon ik aan een tekening zien hoe het profiel van de apart bestelde raamrubbers geplaatst diende te worden: met de inkeping naar boven, zodat het rubber met popnagels vastgezet zou kunnen worden in de onderdeur; ik heb de rubbers echter los geplaatst; ze worden toch wel vastgedrukt door beide deurhelften. Daarna de nieuwe bouten in de doortops gedraaid en de deurtops geplaatst op de rubbers, in de deur. Oh ja, natuurlijk eerst 2 gaatjes in het rubber maken.... Vervolgens de nieuwe moeren aangedraaid en klaar is Harry! Tijdens het proces heb ik een 9-tal foto?s gemaakt en gepubliceerd op mijn fotosite: [rus.fotopic.net]
De proefrit laat zien dat deze doortops een sprong voorwaarts zijn in comfort. Ze staan iets meer naar binnen gebogen (zodat ze nu wel aansluiten op mijn deurrubbers) en de schuiframen staan in plastic rails, waardoor ze soepel lopen (en waarschijnlijk geen mos aantrekken). Tevens kan nu ook het voorste raampje naar achteren schuiven. Kortom: meer schuifgemak en geen tocht.
Mvg
Harry & de 'RUS'
Re: {Series] Ijzeren doortops vernieuwen
Ik heb ook net m'n linker doortop vervangen van mijn Lw. Merk alleen wel dat ie iets recht omhoog uitsteekt t.o.v. de vorm van de auto. Enig idee hoe je dat een beetje netjes krijgt?
Re: {Series] Ijzeren doortops vernieuwen
Peter,
begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Bedoel je dat de bovenkant van je deur nu hoger is dan voorheen, of ..... wijkt je bovenkant nu teveel naar buiten?
Mvg
Harry
begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Bedoel je dat de bovenkant van je deur nu hoger is dan voorheen, of ..... wijkt je bovenkant nu teveel naar buiten?
Mvg
Harry
wigvormig rubber tussen doortop & onderdeur?
Peter,
mijn nieuw geplaatste doortops lijken een ietwat scheef ingedraaide bout te hebben, waardoor ze met enige spanning tegen de deurrubbers gedrukt worden.
Je zult niet jouw bout durven buigen (omdat je dan -terecht- bang bent dat je doortop of glas sneuvelt).
Ik zou het gaan proberen met een wigvormig rubber tussen doortop en onderdeur. Dan kun je hem weer naar je carosserie 'richten'.
Suc6
Harry
mijn nieuw geplaatste doortops lijken een ietwat scheef ingedraaide bout te hebben, waardoor ze met enige spanning tegen de deurrubbers gedrukt worden.
Je zult niet jouw bout durven buigen (omdat je dan -terecht- bang bent dat je doortop of glas sneuvelt).
Ik zou het gaan proberen met een wigvormig rubber tussen doortop en onderdeur. Dan kun je hem weer naar je carosserie 'richten'.
Suc6
Harry
Re: wigvormig rubber tussen doortop & onderdeur?
Is een stuk minder werk dan wat ik heb gedaan zie ik wel. Ik heb de beplating losgepelt, toen nieuwe profielen gezet en die er in gelast, daarna plaatwerk er weer op (eerst een dikke laag waxoil en ML) en terug gemonteerd. Gelukkig nu na 4 jaar nog steeds roestvrij. (achterdeur en linker doortop hobbel, linker onderdeur 101)
Fred101
Fred101