bandenslijtage

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Stijn/90/Dordt

bandenslijtage

Bericht door Stijn/90/Dordt »

Op dit moment zitten er een set O/R banden on de mijn landrover. Nu valt mij op dat links voor harder slijt dan rechts voor. Heeft dit met versleten schokdempers/veren te maken of kan het ook aan de uitlijning of balans liggen?
Hoe doen jullie dat trouwens; ik heb 2 sets velgen met straatbanden en terreinbanden. Wanneer je deze gaat wisselen laten julllie hem dan steeds opnieuw uitlijnen of gaat alles er gewoon op en maakt balanceren of uitlijnen niet zoveel uit?
Wat is eigenlijk het verschil tussen uitlijnen en balanceren?

Weer genoeg vragen gesteld voor nu....
Stijn
Danny van Leeuwen

Re: bandenslijtage

Bericht door Danny van Leeuwen »

Stijn,
Bandenslijtage kan zowel aan versleten schokbrekers als aan verkeerde sporing liggen. Aan balanceren iets minder, tenzij het er echt erg mee gesteld is, maar dan is de auto ook niet meer fatsoenlijk te besturen. Als je schokbrekers versleten zijn, gaat de band als het ware een beetje springen. Je krijgt dan na verloop van tijd ongelijkmatige slijtageplekken op je band. Als de sporing niet in orde is, slijt de band scheef af en moet je gaan uitlijnen.
Balanceren doe je met het wiel zelf. Door het aanbrengen van loodjes op de goede plaats op het wiel, wordt de onbalans eruit gehaald, zodat je onder het rijden geen last van trilingen hebt. Ook je wiellagers hebben dan niet zo veel te lijden. Uitlijnen dient ervoor om de auto goed te laten sporen. De wielen moeten tijdens het rijden in de goede stand staan om een maximale grip en optimale besturing te hebben.

Groeten,
Danny.

P.S.: als de auto goed spoort, wil dat nog niet zeggen dat de bestuurder dat ook doet
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Hoi Stijn,

Even nog ter aanvulling,

in principe heeft uitlijnen heeft niets te maken met banden verwisselen en is dus niet iets wat je telkens hoeft te doen, dit geld ook voor balanceren, ware het niet dat je nog wel eens een loodje knt verliezen in het terrein Maar ja je terreinbanden, kun je volgens mij beter niet balanceren (hangt zoveel modder aan dat het zinloos is )

Groetjes Bowy
Disco

Bericht door Disco »

En toch uitbalanceren!!!!!!!
Bij het omleggen van nieuwe banden zijn mijn banden uitgebalanceerd en de trilling tussen 80 en 90 was weg.
Nu is er bij mij een loodje weg dus gaan we maar baggeren om het loodje te compenceren

Groeten Theo Kaufmann/Disco
Marc (A)

bandenslijtage/uitlijen

Bericht door Marc (A) »

Als ik nu naar mijn voorbanden kijk zie ik tot mijn schrik dat ze allebei (vergelijkbaar) schuin zijn afgesleten aan de buitenzijde. Ergo bij de vervanging van de spoorstang hadden de banden opnieuw uitgelijnd moeten worden?
Of zie ik dit verkeerd?

Daarna is er nog wel een keer een wiellager vastgelopen en heb ik een fuseekogel vervangen (beide hetzelfde wiel), maar daar is niet lang genoeg mee gereden om aan beide banden een dergelijke slijtage te veroorzaken. Stom genoeg is het me ook niet opgevallen dat de banden niet recht afsleten, wel dat ze erg hard achteruit gingen.
Danny van Leeuwen

Re: bandenslijtage/uitlijen

Bericht door Danny van Leeuwen »

Marc, jouw conclusie is helemaal juist. De naam "spoorstang" zegt het al: deze heeft (onder andere) direct effect op de sporing. Uitlijnen van de auto is in dit geval zeker nodig.

Groeten,
Danny.
Plaats reactie