Richtingaanwijzer Relais SIIA
Richtingaanwijzer Relais SIIA
Willem (waalring) was vanavond even bij me. Zijn knipperlichtrelais was kapot (clingelateur of zoiets). Hij had een andere gekocht, maar kreeg het niet echt aan de gang.
Het oude relais was aangesloten met drie draadjes, de nieuwe konden slechts twee draaden op aangesloten worden. Even een tijdelijke oplossing gemaakt door de plus en de draad naar de schakelaar door te verbinden en Willem gaat op zoek naar het juiste relais.
Nu kan ik me twee draden voorstellen (plus en de schakelaar), maar wie weet waar die derde draad voor dient?
Willem heeft een Serie IIa Santana, maar er is wel meer niet origineel ...
Apke
Het oude relais was aangesloten met drie draadjes, de nieuwe konden slechts twee draaden op aangesloten worden. Even een tijdelijke oplossing gemaakt door de plus en de draad naar de schakelaar door te verbinden en Willem gaat op zoek naar het juiste relais.
Nu kan ik me twee draden voorstellen (plus en de schakelaar), maar wie weet waar die derde draad voor dient?
Willem heeft een Serie IIa Santana, maar er is wel meer niet origineel ...
Apke
Re: Richtingaanwijzer Relais SIIA
Misschien dat de derde een massa aansluiting is van een eventueel elektronisch knipperlicht relais. En dat de nieuwe een bi-metaal relais is, welke geen massa aansluiting heeft.
Anders weet ik het niet zo..
Succes
Groetjes Bram
Anders weet ik het niet zo..
Succes
Groetjes Bram
Ik heb een tijdje geleden ook problemen gehad met de knipperlichten.
Er zat een aluminium doosje met 2 pooltjes die voor knipperen zorgde.
Dat heb ik vervangen voor een standaard 3 polig Hella relais, zo bij Brezan te koop.
Ik weet alleen niet meer hoe ik het heb aangesloten.
Maar het was niet moeilijk.
Er is al meer over geschreven, zoek maar eens clignoteur in het archief.
Mvg
Rien
Er zat een aluminium doosje met 2 pooltjes die voor knipperen zorgde.
Dat heb ik vervangen voor een standaard 3 polig Hella relais, zo bij Brezan te koop.
Ik weet alleen niet meer hoe ik het heb aangesloten.
Maar het was niet moeilijk.
Er is al meer over geschreven, zoek maar eens clignoteur in het archief.
Mvg
Rien
Sorry, vergeten te vermelden. Ik heb wel een schema gezien waarbij het derde contact naar het lampje op het dashboard zou lopen, maar waarom een extra aansluiting en draad als het eigenlijk hetzelfde is als naar de schakelaar van de richtingaanwijzers gaat.
Apke
(Sorry, ik ben alleen nieuwsgierig als ik iets niet weet
)
Apke
(Sorry, ik ben alleen nieuwsgierig als ik iets niet weet

Klinkt logisch, echter het metale huis van het ding zat met een bout vast aan het metaal van de auto.
Apke
Apke
Apke,
Het verhaal van paul klopt, en bij de oude 2a schakelaar met dat wieltje loopt de massa vanaf het relais via het lampje in de richting aanwijzer unit. tenminste zo zit het bij mijn 2 2a's
Sjoerd
Het verhaal van paul klopt, en bij de oude 2a schakelaar met dat wieltje loopt de massa vanaf het relais via het lampje in de richting aanwijzer unit. tenminste zo zit het bij mijn 2 2a's
Sjoerd
De knipperautomaat van een series 2a heeft inderdaad 3 aansluitingen en verschilt daarin met de knipperautomaten uit de civiele series 3.
Bij de series 2a zijn de aansluitingen als volgt:
B (of X) = voeding na het contactslot.
L = aansluiting naar het P contact van de knipperlichtschakelaar.
P = aansluiting voor de controlelamp in de knipperlichtschakelaar (is dus geen massa aansluiting !)
De knipperautomaat van een series 2a is dus uitgevoerd om een enkele controlelamp aan te sturen, vandaar dat de automaat ook de opschrift 2x21w + 5w heeft. De 2x21w staat ervoor dat de automaat belast moet worden met 2 lampjes van 21 watt om de juiste knipperfrequentie te geven.
De +5w staat voor het vermogen van het controlelampje, waarvoor er een extra contactje is opgenomen in de automaat.
De Hella 3027 knipperautomaat is een rechtstreekse vervanger voor de series 2a knipperautomaat met beugel 8003.
De series 3 automaat is bedoelt om te werken met 2 controlelampjes die elk parallel zijn aangesloten aan de knipperlichten van beide richtingen. Deze automaat mist dus het extra contactje voor een enkele controlelamp.
Om toch een series 3 automaat in een series 2a te kunnen gebruiken zou je daarom twee controlelampjes moeten aansluiten en het controlelampje in de schakelaar laten vervallen.
Alternatief hierop is het controlelampje in de schakelaar wel handhaven, maar dit lampje via twee diodes (om terugvoeding te voorkomen) te voeden vanuit beide richtingen.
De Hella vervanger voor deze automaat is de Hella 3026 knipperautomaat met beugel 8003.
Dennis B.
Bij de series 2a zijn de aansluitingen als volgt:
B (of X) = voeding na het contactslot.
L = aansluiting naar het P contact van de knipperlichtschakelaar.
P = aansluiting voor de controlelamp in de knipperlichtschakelaar (is dus geen massa aansluiting !)
De knipperautomaat van een series 2a is dus uitgevoerd om een enkele controlelamp aan te sturen, vandaar dat de automaat ook de opschrift 2x21w + 5w heeft. De 2x21w staat ervoor dat de automaat belast moet worden met 2 lampjes van 21 watt om de juiste knipperfrequentie te geven.
De +5w staat voor het vermogen van het controlelampje, waarvoor er een extra contactje is opgenomen in de automaat.
De Hella 3027 knipperautomaat is een rechtstreekse vervanger voor de series 2a knipperautomaat met beugel 8003.
De series 3 automaat is bedoelt om te werken met 2 controlelampjes die elk parallel zijn aangesloten aan de knipperlichten van beide richtingen. Deze automaat mist dus het extra contactje voor een enkele controlelamp.
Om toch een series 3 automaat in een series 2a te kunnen gebruiken zou je daarom twee controlelampjes moeten aansluiten en het controlelampje in de schakelaar laten vervallen.
Alternatief hierop is het controlelampje in de schakelaar wel handhaven, maar dit lampje via twee diodes (om terugvoeding te voorkomen) te voeden vanuit beide richtingen.
De Hella vervanger voor deze automaat is de Hella 3026 knipperautomaat met beugel 8003.
Dennis B.
Thanks, helder.
Volgens mij moet het zaterdag goed komen en kan Willem weer tik tak tik tak tik tak de bocht om
Apke
Volgens mij moet het zaterdag goed komen en kan Willem weer tik tak tik tak tik tak de bocht om

Apke
Hallo Willem,
probleem ken ik ook
moet soms zelf ook tik,tak zeggen
maar dan buk ik even en speel maueel de knipper
wel lastig als ik erop moet rekenen
krijg er een lamme arm van
sukses
probleem ken ik ook
moet soms zelf ook tik,tak zeggen
maar dan buk ik even en speel maueel de knipper