expeditie...?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Polo

expeditie...?

Bericht door Polo »

Enig idee wat het kost om een laro expeditie klaar te maken. M.a.w... ik koop een "gewone" kale laro en wil die dan optuigen om door Afrika en/of Zuid Amerika te gaan reizen.

Dus met alle mechanische aanpassingen en alle externe poespas (GPS, daktent, (indien nodig).... enz enz......)...

thanks alvast
Disco

Re: expeditie...?

Bericht door Disco »

Waar ga je heen, met wat voor wagen ga je, alleen of met meerdere, georganiseerd of niet?

Als je een wagen helemaal uit wil rusten ben je aardig wat kwijt.
maak voor je zelf een lijst wat je echt nodig heb.
maak een tweede lijst met hebbedingetjes.
Er zijn verschillende sides waar je voertuig aanpassingen kunt vinden (denk aan Camel Trophy).

kijk even bij wat mensen met reis ervaring, een bedrijf op de "Jurjenlijst"zal je kunnen vertellen wat voor onderdelen je mee moet nemen.

veel plezier met de voorbereiding en uiteindlijk met de vakantie.

Groeten Theo Kaufmann/Disco
tijn Leussink

Bericht door tijn Leussink »

Dit is zeker niet goedkoop, ik weet niet precies alle prijzen en het ligt ook aan de kwaliteit die je wil kopen. Je kan goed tweede hands artikelen kopen om de prijs nog een beetje normaal te houden. Hieronder een lijstje met enkele geschatte prijzen, ik kan er een stukje naast zitten!!

daktent: 1500
Roofrek: 700
Diverse lampen: 500
auto gps: 500
high jacket:100
Rij platen:200
Lier: 1500

Duur geintje dus, voor exacte prijzen zou je eigelijk contact op moet nemen met ET in coevorden. Dit bedrijf is erg bekend met het expeditie klaarmaken van Land Rovers

succes

grt tijn
Edgar

Bericht door Edgar »

Ik heb deze trip met een Toyota Landcruiser gedaan. Het enige dat we aan de auto's veranderd hebben is het inbouwen van een vrachtwagen brandstof tank in de auto. Daarnaast hebben we beide auto's op technische gebreken nagekeken en alles vervangen dat versleten of kapot was. Wat je in ieder geval moet doen is de auto voorzien van 8 ply nieuwe Michelin banden. Verder moet je denken aan reserve onderdelen zoals: 2 extra banden, voor en achter reserve veren. Wat ik verder mee zou nemen is een set pakkingen voor de cilinder kop, koelwaterslang reparatie set en een paar meter brandstof bestendige rubber slang met bijbehorende slang klemmen.
Je praat over een dak tent, die zijn in de praktijk hartstike duur. We hadden een roofrack op de auto waar op konden slapen. In de sahara zonder tent. In de rimboe sliepen we in een tent gekocht bij Obelink in Winterswijk voor toen nog geen FL 125,- Neem een katoenen tent met een vast grondzeil, waarbij het grondzeil minsten 25 CM boven de grond aan de binnentent genaaid zit. Neem verder fatsoenlijke stoelen mee waar je op kunt zitten en een groot zeil die je aan het dak vast kunt knopen en je onder kunt zitten.
Verder is belangrijk een goede schep, bijl, een highlift jack en een lang stuk sterk touw en uiteraard een gereedschaps kist met alle belangrijke maten sleutels en doppen. Verder is het van belang dat je e.a. aan EHBO spullen mee neemt.
Er is uiteraard nog veel meer wat je mee moet nemen, maar dit leek mij alvast een aardig begin.

Succes er mee
Als je vragen hebt kun je altijd een mailtje sturen

Groeten
Edgar 109V8
aart

Bericht door aart »

moet dat allemaal zo duur en heb je het eigenlijk allemaal wel nodig.heb je persee een daktent nodig en een gps(in afika zin zo weinig wegen dat als je op een weg zit het vaak de goede is)nee maar serieus je hebt alleen echt een gps nodig als je van de wegen afgaat en ver de woestijn indwaald, honderden jaren heeft men zich gered met kompas en landkaart.een roofrek is ook nog wel zelf te fabrieken en zandladders ook en als je dan toch die stoere wilt dan kun je ook gewoon stalen nemen die zijn echt een stuk goedkoper.xtra lampen heb je ook niet echt nodig want je moet niet snachts gaan rijden met al die dieren (ezels kamelen) die op de weg liggen te slapen of plotseling uit het niets oversteken.en heb je een lier nodig? je kunt beter goed kijken waar je rijd en de tijd van je reis een beetje proberen te plannen(regentijd en zand zijn geen goede combinatie),een high jack is ook als soort van lier te gebruiken, het kost wel wat kruim maar je kunt je auto door heel afrika trekken met een high jack(die zal dan wel aardig versleten zijn) dus een high jack is een goed id. verder zou je nog wat jerrycanns voor diesel moeten hebben en natuurlijk de diverse reserve onderdelen.
conclusie je kunt het zo duur of goedkoop maken als je wilt
aart
Bouke

Bericht door Bouke »

Hoi Polo,

Gaaf dat je zo'n reis gaat maken!
Kijk eens op www.deexpeditie.nl dit is een erg leuke site van een stel dat een wereld reis maakt, zij hebben ook een lijst op de site staan met aanpassingen aan hun standaard landrover. Geen prijzen maar wellicht interessant.

Doeg Bouke

110 TD HT
Emiel

Bericht door Emiel »

Hoi Polo,

ik ben ook druk bezig met de voorbereiding van een reis per Land Rover door Afrika en Zuid Amerika (vertrek feb. 2004).
Je kan het inderdaad zo gek maken als je zelf wil met het optuigen van je auto.
Wil je alles nieuw en helemaal compleet met extra ingebouwde water en brandstoftaks, dubbel accu's roofrack tent lier koelkast etc.etc. dan zal je rekening moeten houden met een bedrag van zeker 13.000 euro. van hieruit kan je dan gaan strepen wat je niet wil hebben of tweedehands kan aanschaffen.

Groeten Emiel
Polo

Bericht door Polo »

Het is weer geweldig...!! thanks voor de reactie's.

Ik kan weer even vooruit....;-)
Pim

Bericht door Pim »

Wat ik echt kan aanraden is een goede compressorkoelkast, eventueel met zonnepaneel wanneer je langer op één plaats wilt blijven. Twee accu's natuurlijk. Lier kan je thuis laten, scheelt weer gewicht. Alu-rijplaten, geen ijzeren meuk, veel te zwaar.
Jacco SIII LW Pepé

Bericht door Jacco SIII LW Pepé »

Hoe zat dat ook al weer met die koelkast in jou camel Pim? ;-)

groeten

JAcco
Bart Doeswijk

Bericht door Bart Doeswijk »

Polo,

Samen gaan?

Bart SIIa 1966 diesel
Plaats reactie