SIII wil niet meer op 2WD

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Arjan 109S3

SIII wil niet meer op 2WD

Bericht door Arjan 109S3 »

Ik heb afgelopen weekend mijn series 3 een tijdje op 4 wiel drive gehad. Na te zijn terug geschakeld naar 2 WD lijkt het er nu op dat hij in de 4 WD stand is blijven hangen. (bochten wil hij niet echt lekker meer door)

Komt iemand dit bekend voor en wat is er aan te doen?

Alvast bedankt...

Grt,
Arjan
Kapitein Iglo

Re: SIII wil niet meer op 2WD

Bericht door Kapitein Iglo »

Is de gele pook wel omhoog? Als die naar beneden blijft staan gaat het niet goed natuurlijk.
Arjan 109S3

De gele knop is omhoog maar heeft wel steeds de neiging weer naar beneden te zakken tijdens hij rijden.
Ik merk ook geen verschil tussen omhoog of omlaag en voel ook geen klik oid bij het overschakelen :-S

Arjan
Frans Mien Mesjien

Bericht door Frans Mien Mesjien »

Staat ie toch niet (meer) in lage gearing? Rode pook moet naar voren staan.
Arjan 109S3

Yep staat ie ook...
laurens

Bericht door laurens »

Neiging naar beneden te zakken?
er zit toch gewoon een veer onder?
als die veer foetsie is kan ik t snappen, anders misschien even een elastiekje om m omhoog te houden eens proberen?
pjotr

Bericht door pjotr »

Het klinkt alsof er een stang blijft hangen in de schakelbox zelf. Met een elastiekje aan de gele pook werkt niet want het enige dat die doet als je hem indrukt is een palletje wegduwen.

Je kan even onder de auto kijken of er geen modder/klei/vuil in het mechanisme zit aan de voorkant van de bak. De gele pook scharniert daar namelijk ergens met een klein hefboompje en dat kan door vuil vast zitten.

Anders zit het probleem misschien in het volgende: Als je de rode knop naar achter trekt moet er dmv veerkracht een andere stang in je bak weer naar voren schuiven. Ik denk dat dit niet gebeurd. Het kan zijn dat hij in een glijlager vast zit. Dat was ooit bij mij ook het geval omdat de as roestig was en daardoor groter in diameter was geworden en klem kwam te zitten.

Voor op de bak boven de flens van de voorste cardanas is zit een dun metalen stofkap waar de uiteinden van de stangen van het invendige stangen mechanismen inschuiven. Als je deze kap eraf haalt (kom je zo bij zonder verder dingen los te halen dacht ik, met de rechter vloerplaat eruit heb je wel meer ruimte) kan je de uiteinden van de stangen zien. Als die roestig zijn heb je wellicht het probleem gevonden. Je kan er wat kruipolie op spuiten en met een rubber of houten hamer zachtjes een tik geven om ze los te schrikken.

Succes

Groeten Pieter
Arjan 109S3

Bij mij zit daar geen veer onder, ook nooit onder gezeten.

Misschien dat dat het probleem is maar moet ik bij het overschakelen ook niet voelen op de een of andere manier dat hij van 2 naar 4 WD gaat of andersom?
Nu glijd de knop heel rustig van boven naar beneden zonder dat ik ook maar iets voel (wel een beetje weerstand maar niet een duidelijke overschakel klik oid)
Bij het inschakelen afgelopen weekend voelde ik nl wel duidelijk dat hij van 2 naar 4WD ging.

Arjan
pjotr

Bericht door pjotr »

Ik lees je stukjes nog een keer: het vuil is het denk ik niet omdat de gele knop uit zichzelf naar beneden valt. Aangezien je geen 'klik' voelt bij het schakelen denk ik toch dat er een stang in je box blijft hangen. Kijk even of je dat voorste kapje eraf krijgt.

Mocht je er niet uitkomen of als het niet duidelijk is, kan je ook even bellen: 06 28048287

Groeten Pieter
Arjan 109S3

Morgen is het weer zaterdag en zal ik er weer eens onder kruipen ;-)

Bedankt voor de antwoorden...en Pieter, wie weet bel ik nog wel als ik er niet uitkom (wat me op zich vrij sterk lijkt :-) )

Grt,
Arjan
pjotr

Bericht door pjotr »

Ik hoop zat het zo vind. Als je een workshop manual oid hebt kan je daar eventueel in kijken om een idee te krijgen hoe het mechanisme werkt. Succes morgen en laat maar even weten of het gelukt is.

Groetjes Pieter
Arjan 109S3

Ik heb idd een workshop manual, moet gaan lukken dus ;-)

Grt,
Arjan
Jacob

Bericht door Jacob »

Er hoort toch wel een veer onder te zitten.
En als de gele handel goed om hoog staat kan die eigenlijk niet in de 4wd zitten.
(dan zou die handel namelijk niet om hoog willen)
Want van het van 4 terug gaan na twee drukt dat een palletje weg.
Dat zou niet kunnen als die stang niet wil bewegen. Dus wil je gele handel niet omhoog.

Er is 1 mogelijkheid hoe het wel kan namelijk als het boutje dat op de tussen bak zit (zeg maar het schaniertje)
er niet in zit is het volgens mij mogelijk dat de gele hendel om hoog staat en de bak nog in de 4wd staat.
Want het bewegen van de gele handel verandert niks meer in de bak. Je beweegt namelijk het schanier punt alleen maar open neer.
Dit boutje zit aan de buitenkant ongeveer 4 a5 cm van af het punt dat het pinnetje in de tussen bak verdwijnt.

Ik denk dat jou problemen erg meer valt.

mvg jacob
Columbus

Bericht door Columbus »

Ik denk ook dat het boutje van het scharnierpunt er uit is getrild en zo de hefboomfunctie heeft onderbroken. Been there....
Had toen zelf ook een paar 100 km met 4x4 op asfalt gereden.
Niks aan over gehouden hoor.

Gewoon ff een passend boutje erin draaien en klaar. Succes,

Groet'n,

Jos
Arjan 109S3

Het schakelgedeelte ligt inmiddels uit elkaar. Verder ben ik nog niet gekomen. Ik hoop vanavond de oorzaak te kunnen vinden.

Alvast bedankt voor de tips. Weet ik waar ik op moet letten :-)

Grt,
Arjan
Arjan 109S3

Het werkt allemaal weer :-)

Het was wel een lastig klusje (moeilijk bij komen)
Wat nou uiteindelijk het probleem is geweest weet ik niet maar het werkt wel weer. Ik vermoed dat het smeer is geweest en het ontbreken van een veer die de gele knop omhoog moet drukken.

Bedankt iedereen voor de antwoorden...

Grt,
Arjan
Plaats reactie