Hoi!
Ik heb van de vorige eigenaar van mijn landrover 90 diesel een vetpomp meegekregen voor het smeren van de nippels onder de auto. Mijn vraag aan jullie is; hoeveel nippels zitten er (ik ben bang dat ik er een paar over het hoofd zie) waar moet ik ze zoeken (alleen bij draaiende delen?). Hoe vaak moet ik ze smeren en heeft het klimaat of omstandigheden (offroad) hier wat mee te maken?
Nou ik jullie toch aan het lastigvallen ben.... hoevaak check je het oliepeil van je diffs (ik heb geen lekkage zover ik kan zien).
Bedankt, Stijn
smeernippels
Re: smeernippels
Als een landrover niet (meer) lekt moet je je zorgen gaan maken. Ik kijk eea iedere 2 maanden of ca elke 1000km even na. Beter teveel gekeken dan te weinig.
Noud 109
Noud 109
Mijn 110 heeft "alleen" nippels op de aandrijfassen:
elk "kruisje" en in het schuifgedeelte.
Bij een as zonder manchet over dat schuifgedeelte kan je daar rustig met enige reglmaat vet in pompen (twee/drie slagen met een hand vetspuit), het overtollige vet wordt weer naar buiten gedrukt en spat vanzelf weg. Indien er wel een manchet is gemoteerd moet je er op letten dat je niet teveel vet in de as pompt (ik heb volgens mij ooit de aanwijzing gelezen dat de as eerst losgemaakt moet worden, ingeschoven en dan pas gevuld).
De "kruisjes" van de koppelingen kan je niet teveel smeren. het vet pers je meten naar buiten en zo maak je meteen de lagertyjes een beetje schoon (doorsmeren).
Je moet alles tenminste één keer per maand smeren (is mijn bescheiden mening), en natuurlijk zo snel mogelijk na een doorwading of andere zware belasting.
succes
P.S., zie ook de manuels op:
[users.skynet.be] (kijken bij manuals LR, Land Rover Defender Manual 1984-1990 [PDF - format] (880 pages, 8 parts))
elk "kruisje" en in het schuifgedeelte.
Bij een as zonder manchet over dat schuifgedeelte kan je daar rustig met enige reglmaat vet in pompen (twee/drie slagen met een hand vetspuit), het overtollige vet wordt weer naar buiten gedrukt en spat vanzelf weg. Indien er wel een manchet is gemoteerd moet je er op letten dat je niet teveel vet in de as pompt (ik heb volgens mij ooit de aanwijzing gelezen dat de as eerst losgemaakt moet worden, ingeschoven en dan pas gevuld).
De "kruisjes" van de koppelingen kan je niet teveel smeren. het vet pers je meten naar buiten en zo maak je meteen de lagertyjes een beetje schoon (doorsmeren).
Je moet alles tenminste één keer per maand smeren (is mijn bescheiden mening), en natuurlijk zo snel mogelijk na een doorwading of andere zware belasting.
succes
P.S., zie ook de manuels op:
[users.skynet.be] (kijken bij manuals LR, Land Rover Defender Manual 1984-1990 [PDF - format] (880 pages, 8 parts))
Even ter aanvulling, soms zitten ook nog smeernippels op de stuurkogels, deze hoef je maar incidenteel te smeren (1 tot 4 x per jaar van het gebruik afhankelijk) Verder eventuele scharnierbare reservewieldragers hebben vaak ook smeerpunten.
Groetjes Bowy
Groetjes Bowy
Als je doorgesmeerd hebt verwijder dan al het oude vet. Daar blijft namelijk alle vuil en zand aanhangen en zorgt weer voor extra slijtage.
Johan
Johan