ff een vraag voor een collega van mij
hij rijdt en *p*l dieseltje en sinds er een paar koelslangen zijn vervangen doet zich het volgende voor. bij starten blauwe rook na 5 minuten is dat over en dan lijkt allles normaal.
Als hij 's middags naar huis gaat staat in het overloopvat te weinig koelvloeistof, als hij dan de dop eraf draait hoor je een zuigend geluid en gutst het koelvloeistof er bijna uit door de druk die er achter zit. dan staat het weer op het normale peil.
als een motor warm wordt zet het koelwater uit en teveel gaat dan in het overloopvat. als de motor afkoelt dan zou hij het water weer terug moeten zuigen in de koeling maar dat gebeurt blijkbaar niet. in de dop van het vat zit een klein gaatje zou dit verstopt kunnen zitten en al deze elllende veroorzaken of kan er ook nog iets aan de hand zijn met de thermostaat ofzo. Of is het heel normaal bij een *p*l om druk te hebben op het systeem na afkoelen?
Stevn
koel probleempje k*d*tt
Re: koel probleempje k*d*tt
even goed ontluchten, dop er af van het expansievat, kachels vol open en dan laten warmdraaien, waarschijnlijk zit er lucht in.
Bert
Bert
Re: koel probleempje k*d*tt
Het zit toch nog een beetje anders. het lijkt wel of hij teveel aanzuigt in plaats van niet . Daardoor staat het niveau in het drukvat ook zo laag. als je de dop eraf draait borrelt het koelwater omhoog het vat in. zou dit ook met lucht te maken hebben?
Steven
Steven
Re: koel probleempje k*d*tt
Druk op het koelsysteem klinkt als een lekke koppakking. Kan ook de oorzaak zijn van de kapotte koelslangen. Als er olie door de koelvloeistof komt, worden die slangen week en gaan ze kapot.
Succes ermee,
Danny.
Succes ermee,
Danny.