hoeveel vet.......

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
DennisM

hoeveel vet.......

Bericht door DennisM »

Hoeveel vet gaat er in de fuseehuizen van een serie III ?

Wie o wie maakt mij wijzer?

Alvast dank voor het meedenken!

Dennis M
Serious IIa

Re: hoeveel vet.......

Bericht door Serious IIa »

in de fusee huizen gaat olie (EP90) in geval van vet omdat ze lekken.... dan kun je het beste origineel swivel vet gebruiken van de dealer/paddocks voor een defender Dit zit precies in de jusite maat zakjes! (heb ze nl al een tijdje liggen maar mijn swivels lekken toch niet zo erg als ik dacht )

Groetjes Bowy
DennisM

Bericht door DennisM »

Hoi Bowy,

Ik heb op aanraden van een dealer Multi purpose EP (extreme presure) vet in de fuseehuizen gedaan. Bij olie gaat er een kleine halve liter in per huis, ik heb nu 450 gram vet per huis gedaan. Ik vraag mij af of ik er nu meer vet in moet doen...

Vandaar mijn vraag over de hoeveelheid. Overigens denk ik ergens gelezen te hebben dat er in de zakjes die jij bedoelt slechts 370 gram zit...

Wie verlicht mij ? ;-)
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Dennis,

in die zakjes zit 372 gram vet, voldoende voor 1 swivel

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
DennisM

Bericht door DennisM »

Bowy, Aad

Mijn dank is groot!

Dennis M
Frank

Bericht door Frank »

Dan heeft je dealer je toch echt iets verkeerds aangeraden want multi purpose ep (wel perfect voor het smeren van aandrijfassen en eventueel stuurkogels enz)is
niet geschikt voor je swivels het is namelijk veels te dik en dringt niet genoeg door in je railko bus en je onderste fuseelager.
Het originele Fuseevet voorgeschreven door Land Rover is veel dunner en is uitermate geschikt voor je fusees.
Je mag tevens nooit meer dan de .35 ltr olie of de 370 gram fuseevet gebruiken want na een lange rit kan er dan teveel druk in het fuseehuis ontstaan en dat kan je weer een keerring kosten.

Groeten Frank
DennisM

Bericht door DennisM »

Da's mooi kl@te!

Ik was er eerlijk gezegd al bang voor... maar nu de grote vraag... Hoe krijg ik het verkeerde vet uit de swifels en het juiste erin? (uiteraard zonder de hele ellende uit elkaar te moeten halen....)

Dennis M
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

stofzuiger? compressor in vulopening en onderzijde losdraaien.....?

Groetjes Bowy
Frank

Bericht door Frank »

Je kunt mischien de grote fuseehuis keerring los schroeven en voorzichtig er uit halen en dan gewoon even een tijdje lekker peuteren, een hetelucht fohn wil ook wel eens helpen om het vet iets dunner te krijgen als je maar zorgt dat er niets afbrandt;-) mischien loopt het er dan vanzelf uit.
De "Bowy way" samen met de fohn kun je mischien beter eerst proberen en gewoon even kijken hoeveel eruit komt om te weten of er ongeveer alles uit is.
Sorry voor het slechte nieuws!

succes Frank
Yuri

Bericht door Yuri »

eventueel verdunnen/uitspoelen met diesel...
zelf heb ik iets van 500cc vet per bol erin gedaan. nog geen problemen gehad.

grtz,

Yuri
SIII 109D
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Frank,

Ik denk dat het probleem betreffende verkeerd vet vooral in de smering van de kruisstukken of homokineet zit.
Het kegellager onderin zal ruim voldoende gesmeerd worden, en vet of zelfs olie zal niet of nauwelijks de Rialko bus bereiken (dicht van onderen, en bovenin door de pen nagenoeg afgesloten).
Daarom moet de Rialko bus altijd voldoende gesmeerd worden voor montage.
Uiteraard zijn olie of het LR-vet de enige juiste smeermiddelen.
En Yuri, het S.G. van het meeste vet zit rond de 0,8 kg/dm3, dus dan zit je maar 30 gram te hoog, is gefriemel binnen de marge.

Dennis B.
henk

Bericht door henk »

Ik wil niet bemoeizuchtig doen maar als je de LRO of een van de andere bladen leest dan staat daar heel geregeld dat er GEEN VET in de fuseehuizen van series landrovers mag omdat dan de boel niet meer voldoende gesmeerd word.

ALLEEN OLIE

Henk
Frank

Bericht door Frank »

Bemoeizuchtig wil ik niet zeggen maar verkeerde informatie wel want land Rover heeft een speciaal swivelhousing vet ontworpen om de olie te vervangen. Op alle Land Rovers sinds 1997 zit dit vet standaard . Het systeem van de fusees is al sinds 1950 hetzelfde dus er kan ook op de oudjes onder ons gewoon vet gedaan worden in de fusees.

groeten Frank
henk

Geen vet dus

Bericht door henk »

Dat klopt. Alle LandRovers met homokineten kunnen dat vet gebruiken.
En bijna alle series (uitgezonderd de stage one en sommige specials)hebben geen homokineten maar kruisstukken.
En dat vet is dus niet geschikt voor kruisstukken.

Dat zou jij moeten weten Frank

Henk
Plaats reactie