aanlopende remmen
aanlopende remmen
Hallo techneuten,
Ik heb al enige tijd last van aanlopende remmen op de achteras van m'n lightweight.
Beide achterwielen hebben er last van. Hoe langer de rit hoe erger het lijkt te worden.
Ik heb inmiddels geconstateerd dat de zuigertjes in de wielremcilinders goed los zijn.
Ook de veren zitten keurig op hun plaats. De voeringen zijn droog en schoon.
Ik heb deze aan de oplopende kant voorzien van een schuin kantje en met schuurpapier enigzins opgeruwd.
Toch voel ik na te hebben geremd dat de rem aan blijft lopen, en de temperatuur van de wielen verraden me dat het uitsluitend gaat om de achterwielen.
Wie weet hier de oorzaak van, en een oplossing voor ?
Groet Dirk.
Ik heb al enige tijd last van aanlopende remmen op de achteras van m'n lightweight.
Beide achterwielen hebben er last van. Hoe langer de rit hoe erger het lijkt te worden.
Ik heb inmiddels geconstateerd dat de zuigertjes in de wielremcilinders goed los zijn.
Ook de veren zitten keurig op hun plaats. De voeringen zijn droog en schoon.
Ik heb deze aan de oplopende kant voorzien van een schuin kantje en met schuurpapier enigzins opgeruwd.
Toch voel ik na te hebben geremd dat de rem aan blijft lopen, en de temperatuur van de wielen verraden me dat het uitsluitend gaat om de achterwielen.
Wie weet hier de oorzaak van, en een oplossing voor ?
Groet Dirk.
Re: aanlopende remmen
waarschijnlijk is de flexibele slang van de achteras soppig geworden.
deze remt dan de terugloop van de remvloeistof.
als je er in knijpt zal hij vrij zacht aanvoelen.
groet paul
deze remt dan de terugloop van de remvloeistof.
als je er in knijpt zal hij vrij zacht aanvoelen.
groet paul
Re: aanlopende remmen
Paul, de slang voelt niet anders aan dan alle andere. Is er in de regel, met een dergelijk euvel echt verschil voelbaar of kan het dan toch stiekem binnenin goed fout zitten ?
Greot Dirk.
Greot Dirk.
Re: aanlopende remmen
Hoi Fred,
ik ben vergeten te melden im m'n posting, dat ik o.a. ook de rem achter zo ver mogelijk teruggesteld heb. Dit heeft het echter ook niet verholpen.
Groet Dirk
ik ben vergeten te melden im m'n posting, dat ik o.a. ook de rem achter zo ver mogelijk teruggesteld heb. Dit heeft het echter ook niet verholpen.
Groet Dirk
Re: aanlopende remmen
Misschien blijft de remdrukverdeler / drukverliesbeveiliger hangen? Ik bedoel dat verdeler blokje dat op de rechter chassis balk zit. Brandt het remtest lampje?
En je weet zeker dat de veren goed zitten:
www.prikpagina.nl/archief/read.php?f=1003&i=239558&t=239511
Succes
En je weet zeker dat de veren goed zitten:
www.prikpagina.nl/archief/read.php?f=1003&i=239558&t=239511
Succes
Re: aanlopende remmen
Aan de remdrukverdeler had ik idd ook gedacht.
Maar ik hoorde van iemand, dat die normaal gesproken altijd kruislings verbonden zijn. Dus links voor met rechts achter en rechts voor met links achter.
Maar ik weet eigenlijk niet 100% zeker of dit bij een Landrover ook zo is.
In mijn geval lopen echter uitsluitend beide achterwielen aan.
De remmen hebben natuurlijk eerst wel goed gewerkt en de veren zijn er nadien niet afgeweest. Dus nu ze niet gebroken of eraf zijn, kan het daar volgens mijn logica niet aan liggen.
Groet Dirk.
Maar ik hoorde van iemand, dat die normaal gesproken altijd kruislings verbonden zijn. Dus links voor met rechts achter en rechts voor met links achter.
Maar ik weet eigenlijk niet 100% zeker of dit bij een Landrover ook zo is.
In mijn geval lopen echter uitsluitend beide achterwielen aan.
De remmen hebben natuurlijk eerst wel goed gewerkt en de veren zijn er nadien niet afgeweest. Dus nu ze niet gebroken of eraf zijn, kan het daar volgens mijn logica niet aan liggen.
Groet Dirk.
Re: aanlopende remmen
Hoi Dirk,
Bij een LW heb je ook 2 systemen, alleen niet diagonaal gescheiden. Hier zijn de systemen voor en achter gescheiden en dus is de optie dat er in de brake failure switch iets mis is wel reeel. Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad op de voorwielen, hier was het probleem dat de plunjer van de hoofdremcilinder door een rand roest niet ver genoeg terug kon veren na een remactie. Met als gevolg dat het retourklepje naar het reservoir niet opende en er dus druk op de wielremcilinders bleef staan met weer als gevolg slepende remmen. Dat was ook een heel gezoek, suc7 dus!
Groeten,
Martin
Bij een LW heb je ook 2 systemen, alleen niet diagonaal gescheiden. Hier zijn de systemen voor en achter gescheiden en dus is de optie dat er in de brake failure switch iets mis is wel reeel. Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad op de voorwielen, hier was het probleem dat de plunjer van de hoofdremcilinder door een rand roest niet ver genoeg terug kon veren na een remactie. Met als gevolg dat het retourklepje naar het reservoir niet opende en er dus druk op de wielremcilinders bleef staan met weer als gevolg slepende remmen. Dat was ook een heel gezoek, suc7 dus!
Groeten,
Martin
Re: aanlopende remmen
Hoi Dirk,
Hoe rijden de nieuwe slofjes?
grtn Jeroen
<img src="[members.home.nl];
JeroenS Landlover Afaire, SIII 109, 2.6 liter 6 cilinder, ex-CH brandweer
Hoe rijden de nieuwe slofjes?
grtn Jeroen
<img src="[members.home.nl];
JeroenS Landlover Afaire, SIII 109, 2.6 liter 6 cilinder, ex-CH brandweer
Re: aanlopende remmen
Als het zo spontaan ontstaan is dan moet er iets defect ofzo zijn. Dan heb je de situatie dat de vloeistof in de hoofdremcilinder wordt samengeperst. Dan verplaatst die druk zich naar de cilinders via de leidingen en via het verdeelstuk. Daar worden de zuigers uit hun huis geduwd. Als de remdruk wegvalt dan trekken de veren de zuigers weer terug en de olie loopt terug naar de hoofdremcilinder en terug het reservoir in. Het is dus mogenlijk dat de zuigers blijven hangen. Het zou echter toevallig zijn als dat bij beide wielen is.
Dus kan het in het remdrukverschilsensorhuisje (3x woordwaarde) zitten of in de hoofdremcilinder (genoeg speling op het pedaal ? )
De enige manier om dat te vinden is om ze open te maken. Ik zou bij die sensor beginnen. Ik heb zoiets bij mijn volvo gehad, daar was de oorzaak een geplette leiding.
Fred
Dus kan het in het remdrukverschilsensorhuisje (3x woordwaarde) zitten of in de hoofdremcilinder (genoeg speling op het pedaal ? )
De enige manier om dat te vinden is om ze open te maken. Ik zou bij die sensor beginnen. Ik heb zoiets bij mijn volvo gehad, daar was de oorzaak een geplette leiding.
Fred
Re: aanlopende remmen
Hoi Jeroen, jou exsloffen doen het goed op Landterfanter. Gek genoeg maken ze, ondanks dat het wegbanden zijn, meer geluid dan m'n G 48-jes. Niet dat het me stoort maar het verbaasde me enigzins. Ik heb nu iets meer snelheid bij minder toeren en dat was m'n doel en ben er dus blij mee. Hij heeft nu ook iets meer spillebeentjes, omdat de wielen nu hoger en smaller zijn maar dat staat 'm ook wel weer charmant vind ik.
Groet Dirk
Groet Dirk
Re: aanlopende remmen
Hoi Frans,
de lagers zou idd ook een optie kunnen zijn maar het heeft duidelijk een relatie met remsessie's dus dat wijst toch weer naar de remmen.
Groet Dirk.
de lagers zou idd ook een optie kunnen zijn maar het heeft duidelijk een relatie met remsessie's dus dat wijst toch weer naar de remmen.
Groet Dirk.
Re: aanlopende remmen
Hoi Martin,
dat het circuit voor en achter gescheiden is door de remdrukverdeler werpt al een ander licht op de kwestie. Maar dan nog kan het, i.p.v. aan de remdrukverdeler ook aan de hoofdremcilinder liggen begrijp ik uit jou verhaal.
Wat zou je denken als ik eerst de remdrukverdeler ga vernieuwen en kijk wat het resultaat is ? Of zou jij een andere zet in gedachten hebben ?
Groet Dirk
dat het circuit voor en achter gescheiden is door de remdrukverdeler werpt al een ander licht op de kwestie. Maar dan nog kan het, i.p.v. aan de remdrukverdeler ook aan de hoofdremcilinder liggen begrijp ik uit jou verhaal.
Wat zou je denken als ik eerst de remdrukverdeler ga vernieuwen en kijk wat het resultaat is ? Of zou jij een andere zet in gedachten hebben ?
Groet Dirk
Re: aanlopende remmen
Da's mooi. Qua geluid viel het mij ook al op dat mijn nieuwe at's minder lawaai produceren terwijl er grover profiel opzit, zal ook wel met de compound te maken hebben. Check de spanning nog even.
succes met de remmen!
grtn Jeroen
<img src="[members.home.nl];
JeroenS Landlover Afaire, SIII 109, 2.6 liter 6 cilinder, ex-CH brandweer
succes met de remmen!
grtn Jeroen
<img src="[members.home.nl];
JeroenS Landlover Afaire, SIII 109, 2.6 liter 6 cilinder, ex-CH brandweer
Re: aanlopende remmen
Hoi Dirk,
Sorry, ik reageer een beetje laat. Komt door de verbouwing van onze schuur voor de LW en het bijbehorende huis
Volgens mij hoef je de brake failure switch (vanaf nu BFS en dit is geen remdrukverdeler!) niet zomaar te vervangen. Dat ding zit ervoor om je te alarmeren als er lekkage is in 1 van de circuits. Het lekke circuit wordt hierbij ook afgesloten, waardoor het niet meer werkt (in LaRo theorie dus )
Als je met ontluchten een beetje onvoorzichtig bent geweest kan het zo zijn dat het plunjertje in de BFS uit het midden staat en dus de oliestroom van en naar de achterwiel remcilinders blokkeert/belemmert wat weer jouw probleem tot gevolg kan hebben.
De truc is dus om te controleren of dat plunjertje nog in het midden staat. Dit kun je het gemakkelijkst even met een Ohm-meter doen tussen het chassis (massa) en 1 van de twee elektrische aansluitingen van de BFS (ik weet het: er zijn twee pinnetjes onder de stekker, maar die zijn intern doorverbonden, de BFS schakelt naar massa). Als de plunjer in het midden staat mag je geen verbinding meten, meet je wel verbinding, dan betekent dat dat de plunjer is verschoven, in jouw geval waarschijnlijk richting de achterremmen. Je kunt de plunjer terug drukken door bij 1 van de voorremmen de ontluchtingsnippel los te draaien, terwijl er iemand anders op het rempedaal trapt. Hierdoor ontstaat er in het achter circuit een hogere druk en zal de plunjer dus terug naar voor schuiven. Dit controleer je door tijdens deze sessie constant de Ohmmeter tussen de BSF en het chassis te houden en net zolang op het rempedaal te laten trappen tot de verbinding weg is.
Over de hoofdremcilinder: je kan 'm zo van de booster afhalen en even kijken. Pas wel op: er zit geen borging voor de buitenste plunjer, je kan 'm er zo uihalen en weer een nieuwe ontluchtingsactie tegemoet zien!
Bij mijn LW was het probleem dat het asje dat uit de booster kwam te lang afgesteld was....waardoor de hoofdremcilinder constant iets ingedrukt was.
By the way, als je de twee draadjes bij de BFS tegelijk tegen massa drukt moet het rode lampje in de remschakelaar van het dashboard gaan branden. Hieraan kun je dan ook zien of de plunjer van de BFS in het midden staat. Je moet dan wel even de twee draden van de vacuumschakelaar af trekken en even tijdelijk met elkaar doorverbinden (niet tegen massa). Ik heb je destijds toch ook een schema gestuurd? Daarop staat dit circuitje ook.
Zo, een heel verhaal en ik hoop dat ik het niet voor niets gedaan heb, ik haal nl geen 140 aanslagen per minuut.
Suc7,
Martin
PS: laat nog even horen of je al succes hebt geboekt.
Sorry, ik reageer een beetje laat. Komt door de verbouwing van onze schuur voor de LW en het bijbehorende huis
Volgens mij hoef je de brake failure switch (vanaf nu BFS en dit is geen remdrukverdeler!) niet zomaar te vervangen. Dat ding zit ervoor om je te alarmeren als er lekkage is in 1 van de circuits. Het lekke circuit wordt hierbij ook afgesloten, waardoor het niet meer werkt (in LaRo theorie dus )
Als je met ontluchten een beetje onvoorzichtig bent geweest kan het zo zijn dat het plunjertje in de BFS uit het midden staat en dus de oliestroom van en naar de achterwiel remcilinders blokkeert/belemmert wat weer jouw probleem tot gevolg kan hebben.
De truc is dus om te controleren of dat plunjertje nog in het midden staat. Dit kun je het gemakkelijkst even met een Ohm-meter doen tussen het chassis (massa) en 1 van de twee elektrische aansluitingen van de BFS (ik weet het: er zijn twee pinnetjes onder de stekker, maar die zijn intern doorverbonden, de BFS schakelt naar massa). Als de plunjer in het midden staat mag je geen verbinding meten, meet je wel verbinding, dan betekent dat dat de plunjer is verschoven, in jouw geval waarschijnlijk richting de achterremmen. Je kunt de plunjer terug drukken door bij 1 van de voorremmen de ontluchtingsnippel los te draaien, terwijl er iemand anders op het rempedaal trapt. Hierdoor ontstaat er in het achter circuit een hogere druk en zal de plunjer dus terug naar voor schuiven. Dit controleer je door tijdens deze sessie constant de Ohmmeter tussen de BSF en het chassis te houden en net zolang op het rempedaal te laten trappen tot de verbinding weg is.
Over de hoofdremcilinder: je kan 'm zo van de booster afhalen en even kijken. Pas wel op: er zit geen borging voor de buitenste plunjer, je kan 'm er zo uihalen en weer een nieuwe ontluchtingsactie tegemoet zien!
Bij mijn LW was het probleem dat het asje dat uit de booster kwam te lang afgesteld was....waardoor de hoofdremcilinder constant iets ingedrukt was.
By the way, als je de twee draadjes bij de BFS tegelijk tegen massa drukt moet het rode lampje in de remschakelaar van het dashboard gaan branden. Hieraan kun je dan ook zien of de plunjer van de BFS in het midden staat. Je moet dan wel even de twee draden van de vacuumschakelaar af trekken en even tijdelijk met elkaar doorverbinden (niet tegen massa). Ik heb je destijds toch ook een schema gestuurd? Daarop staat dit circuitje ook.
Zo, een heel verhaal en ik hoop dat ik het niet voor niets gedaan heb, ik haal nl geen 140 aanslagen per minuut.
Suc7,
Martin
PS: laat nog even horen of je al succes hebt geboekt.
Re: aanlopende remmen
Martin88LW schreef:
>
> Pas wel op: er zit geen borging voor de buitenste plunjer, je kan 'm er zo
> uihalen en weer een nieuwe ontluchtingsactie tegemoet zien!
Het kantelklepje zorgt ervoor dat de zuiger niet uit de cilinder zal vallen, de zuiger is dus wel degelijk geborgd.
Dennis B.
>
> Pas wel op: er zit geen borging voor de buitenste plunjer, je kan 'm er zo
> uihalen en weer een nieuwe ontluchtingsactie tegemoet zien!
Het kantelklepje zorgt ervoor dat de zuiger niet uit de cilinder zal vallen, de zuiger is dus wel degelijk geborgd.
Dennis B.