Uitlijning cardanassen
Uitlijning cardanassen
Ik weet dat bij het in elkaar zetten van de cardanassen op de achterste de jukken recht tegenover elkaar moeten staan en dat bij de voorste hier een bepaalde hoek tussen zit. Wie kan mij vertellen WELKE hoek en of er nog verschil zit tussen linksom of rechtsom ?? Het werkplaatshandboek zegt hier alleen dat de as in "stadia" is geplaatst en dat je bij het uit elkaar halen merkstreepjes moet zetten . Mijn 2de hands as zat verkeerd in elkaar en heeft geen merkstreepjes.Ik weet ook dat hierover een artikel in de LRCH info heeft gestaan maar na een avondje bladeren geen sucses(zeker al te lang lid).
U zijt gegroet Pa-ul.
U zijt gegroet Pa-ul.
Re: Uitlijning cardanassen
bij mijn 109 staan 2 pijlen welke je tegenover elkaar zet.
groeten,
James
groeten,
James
Zoals ik al schreef bij mij staan er GEEN merktekens,althans ik kan ze niet vinden.
Hoi Pa-ul,
de jukken moeten recht tegenover elkaar staan. dat geeft dus twee mogelijkheden.
omdat je geen merktekens meer hebt weet je niet wat de "juiste" is, hoe hij ooit in de fabriek is uitgebalanceerd. ik heb hetzelfde probleem met een 2e hands as.
je zou de as kunnen monteren, test rondje rijden, as deel 180gr draaien en weer proberen.
balancering en speling kunnen erg nauw komen. zeker bij hogere snelheden.
het korte asdeel is echter wel zo klein dat er misschien geen merkbaar verschil in zit.
succes,
Yuri
SIII 109D
de jukken moeten recht tegenover elkaar staan. dat geeft dus twee mogelijkheden.
omdat je geen merktekens meer hebt weet je niet wat de "juiste" is, hoe hij ooit in de fabriek is uitgebalanceerd. ik heb hetzelfde probleem met een 2e hands as.
je zou de as kunnen monteren, test rondje rijden, as deel 180gr draaien en weer proberen.
balancering en speling kunnen erg nauw komen. zeker bij hogere snelheden.
het korte asdeel is echter wel zo klein dat er misschien geen merkbaar verschil in zit.
succes,
Yuri
SIII 109D
Nee Yuri bij de lange as moeten de jukken tegenover elkaar staan maar bij de korte juist niet dit is omdat de voorste as onder een grotere hoek staat . Het fijne weet ik er ook niet van maar de as moet in "stadia"worden uitgelijnd.
Pa-ul
Pa-ul
Pa-ul,
de marges zijn bij Land Rover zo ruim dat je een grote zichtbare beschadiging (bijv een deuk) in de aandrijfas moet hebben eer dat er ook maar iets van onbalans merkbaar is.
Dat, destijds bij aflevering van de toen nog nieuwe LR, alles in balans moest zijn klopt daar alles dan nog moet inlopen en inslijten.
Het zou ook nu nog zo nauw luisteren als alles vervangen is wat ook maar iets aan speling op kan leveren.
Je kunt lang zoeken naar iets wat er niet (meer) is maar de beste optie is het idee van Yuri, monteren, rijden, geen trilling laten zitten, wel trilling 180 graden draaien, terugmonteren en weer rijden.
Aad Koene, LR S2a Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
de marges zijn bij Land Rover zo ruim dat je een grote zichtbare beschadiging (bijv een deuk) in de aandrijfas moet hebben eer dat er ook maar iets van onbalans merkbaar is.
Dat, destijds bij aflevering van de toen nog nieuwe LR, alles in balans moest zijn klopt daar alles dan nog moet inlopen en inslijten.
Het zou ook nu nog zo nauw luisteren als alles vervangen is wat ook maar iets aan speling op kan leveren.
Je kunt lang zoeken naar iets wat er niet (meer) is maar de beste optie is het idee van Yuri, monteren, rijden, geen trilling laten zitten, wel trilling 180 graden draaien, terugmonteren en weer rijden.
Aad Koene, LR S2a Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Ik heb de vooras net uitelkaar gehad. De jukken staan haaks tenopzichte van elkaar, wel met dien verschil dat je de juk een spiebaan naar rechts door moet draaien.
Groetjes Anton
Groetjes Anton
He he eindelijk een antwoord op de vraag die ik gesteld heb en niet een willekeurige oplossing voor een niet bestaand probleem thank you thank you!!
en nog bedankt ook
Pa-ul
en nog bedankt ook
Pa-ul
Re: Cardanassen, waneer wel verdraaien.
Bij mijn 88" staan de jukken (voor, en achter) recht tegenover elkaar, en de pijlen (uiteraard) ook.
Het verdraaien van een juk is nodig om een differentieel, waarbij de hartlijn van het diff een hoek maakt t.o.v. de versnellingsbak (zoals bij de RR van na 1989), toch een gelijkmatige snelheid te geven.
Namelijk, als van een cardanas met twee kruisstukken de flensen, beiden een verschillende hoek maken t.o.v. de hartlijn van de cardanas is de snelheid aan beide zijden van de as(op de flensen) eenparig. Als deze hoeken verschillen, zal de snelheid aan de aangedreven zijde een elipsvormig verloop hebben (per omwenteling).
Om dit te compenseren worden de jukken verdraaid, hiermee kan de vorm van de elips aangepast worden aan de hoekafwijking.
Dennis B.
bij mijn 109 zitten de jukken van zowel de voor- alsook de achteras RECHT tegenoverelkaar. (merk tekens tegenover elkaar).
succes,
Yuri
SIII 109D
succes,
Yuri
SIII 109D
Door de eenparige beweging gaat de as per omwenteling een keer versnellen en vertragen (180 graden versnellen/180 graden vertragen. Door de volgende juk 90 graden te verdraaien, word dit deels gecompenseerd.
Verkeerd gemonteerde aandrijfas geeft een merkwaardig gebrom bij hogere snelheid en zorgt voor vibratie in de aandrijflijn.
Anton
Verkeerd gemonteerde aandrijfas geeft een merkwaardig gebrom bij hogere snelheid en zorgt voor vibratie in de aandrijflijn.
Anton
En dat komt omdat de hartlijnen van beide diff's, en de versnellingsbak evenwijdig aan elkaar lopen bij een series.
Anton, als de snelheid juist niet eenparig verloopt zal er om de 90 gr versnelling/vertraging optreden (elipsvorm), een eenparig verloop is cirkelvormig.
Bij een cardanas waarbij beide flensen dezelfde hoek (positief of negatief) maken t.o.v. de tussenas is bij een eenparige beweging aan de aandrijfzijde, de snelheid van de tussenas niet eenparig, en de snelheid aan de aangedreven zijde wel eenparig (compensatie door het tweede kruisstuk).
Bij ongelijke hoeken moeten de jukken verdraait worden de hoek van deze verdraaiing is afhankelijk van de hoekafwijking.
Dennis B.
Anton, als de snelheid juist niet eenparig verloopt zal er om de 90 gr versnelling/vertraging optreden (elipsvorm), een eenparig verloop is cirkelvormig.
Bij een cardanas waarbij beide flensen dezelfde hoek (positief of negatief) maken t.o.v. de tussenas is bij een eenparige beweging aan de aandrijfzijde, de snelheid van de tussenas niet eenparig, en de snelheid aan de aangedreven zijde wel eenparig (compensatie door het tweede kruisstuk).
Bij ongelijke hoeken moeten de jukken verdraait worden de hoek van deze verdraaiing is afhankelijk van de hoekafwijking.
Dennis B.
Dennis101 schreef:
>
> Namelijk, als van een cardanas met twee kruisstukken de
> flensen, beiden een verschillende hoek maken t.o.v. de
> hartlijn van de cardanas is de snelheid aan beide zijden van
> de as(op de flensen) eenparig.
"Verschillende hoek" had natuurlijk "gelijke hoek" moeten zijn.
Zie reactie verderop.
Dennis B.
>
> Namelijk, als van een cardanas met twee kruisstukken de
> flensen, beiden een verschillende hoek maken t.o.v. de
> hartlijn van de cardanas is de snelheid aan beide zijden van
> de as(op de flensen) eenparig.
"Verschillende hoek" had natuurlijk "gelijke hoek" moeten zijn.
Zie reactie verderop.
Dennis B.
Dennis101
Dat zei ik dus, de jukken staan haaks op elkaar om de eenparigebeweging te compenceren, 180 graden gedeeld door twee jukken is 90 graden. Duidelijke uitleg.
Heb ik een vraagje: Hoe zit het nu met de 109 Stage I die heeft voor een dubbele kruis (een groothoek). word de eenparige beweging daar nog door beinvloed?
groetjes Anton
Dat zei ik dus, de jukken staan haaks op elkaar om de eenparigebeweging te compenceren, 180 graden gedeeld door twee jukken is 90 graden. Duidelijke uitleg.
Heb ik een vraagje: Hoe zit het nu met de 109 Stage I die heeft voor een dubbele kruis (een groothoek). word de eenparige beweging daar nog door beinvloed?
groetjes Anton
Anton,
Ik denk dat dit inderdaad invloed heeft, alleen zal de hoek die het dubbele kruis maakt waarschijnlijk zo klein zijn dat dit door het middendiff opgevangen moet worden.
Om het te onderbouwen zou een foto van een ingebouwde as welkom zijn, zodat de invloed bij benadering uit te rekenen is.
Groeten,
Dennis B.
Ik denk dat dit inderdaad invloed heeft, alleen zal de hoek die het dubbele kruis maakt waarschijnlijk zo klein zijn dat dit door het middendiff opgevangen moet worden.
Om het te onderbouwen zou een foto van een ingebouwde as welkom zijn, zodat de invloed bij benadering uit te rekenen is.
Groeten,
Dennis B.