jerrycan
jerrycan
Hoi,
als we op vakantie gaan wil ik een aantal jerrycans met extra
diesel meenemen. Wordt het als veilig beschouwd om die
op je dak mee te nemen, of wordt ik in bijv. Noorwegen aangehouden?
Verder vroeg ik me af of zo'n metalen jerrycan in de hete zon wel veilig is (gevuld met diesel) - wat is de dampdruk van diesel bij een graad of 80?
Ik zie op zo'n jerrycan nl geen ontluchting zitten (wel een extra stevige sluiting).
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Roel Knops
S3 109D
als we op vakantie gaan wil ik een aantal jerrycans met extra
diesel meenemen. Wordt het als veilig beschouwd om die
op je dak mee te nemen, of wordt ik in bijv. Noorwegen aangehouden?
Verder vroeg ik me af of zo'n metalen jerrycan in de hete zon wel veilig is (gevuld met diesel) - wat is de dampdruk van diesel bij een graad of 80?
Ik zie op zo'n jerrycan nl geen ontluchting zitten (wel een extra stevige sluiting).
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Roel Knops
S3 109D
Re: jerrycan
Roel,
Jerrycans zijn theoretisch de veiligste verpakkingen voor brandstof, al wil dat niet zeggen dat er nooit iets mis mee kan gaan.
Een jerrycan kan op een rijdende auto in de zon vervoer worden, immers deze wordt gekoeld door de rijwind, echter als je stilstaat zul je ze er af moeten halen of beschermen tegen de zon daar de temperatuur dan wel snel oploopt.
Op de roofrack vervoeren is op zich geen probleem, houdt er echter wel rekening mee dat elke jerrycan +/- 25 kilo weegt en de toegestane belasting van een Land Roverdak slechts 85 kilo bedraagt (dus 2 jerrycans en een roofrack met wat licht spul is al gauw 85 kilo).
Succes met de voorbereidingen,
Aad Koene, LR S2a Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Jerrycans zijn theoretisch de veiligste verpakkingen voor brandstof, al wil dat niet zeggen dat er nooit iets mis mee kan gaan.
Een jerrycan kan op een rijdende auto in de zon vervoer worden, immers deze wordt gekoeld door de rijwind, echter als je stilstaat zul je ze er af moeten halen of beschermen tegen de zon daar de temperatuur dan wel snel oploopt.
Op de roofrack vervoeren is op zich geen probleem, houdt er echter wel rekening mee dat elke jerrycan +/- 25 kilo weegt en de toegestane belasting van een Land Roverdak slechts 85 kilo bedraagt (dus 2 jerrycans en een roofrack met wat licht spul is al gauw 85 kilo).
Succes met de voorbereidingen,
Aad Koene, LR S2a Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Dat gaat prima, Heb 55 graden gehad in de Iraanse woestijn en niks aan de hand. Zorg wel voor goede afsluitrubbers, Zijn los te koop voor weinig geld.
Diesel op het dak mag, Benzine is levensgevaarlijk
Peter
SIII 109
Diesel op het dak mag, Benzine is levensgevaarlijk
Peter
SIII 109
De maximale belasting van je dak ligt aan je type LaRo. Een Pickup type (welke ik heb) met een hardtop kan beduidend meer dragen dan een stationwagon type.
Heb 1 jaar rondgereden over allerlei soorten terrein met een Brownchurch roofrack (gegalvaniseerd staal) met vier volle stalen 20 liter Jerrycans plus twee luchtdichte stalen kisten (ex-leger) vol met onderdelen plus nog een ekstra reservewiel met band.
Geen enkel probleem geweest. Wel een beetje gevoeliger in de bochten natuurlijk....
Peter
SIII 109
Heb 1 jaar rondgereden over allerlei soorten terrein met een Brownchurch roofrack (gegalvaniseerd staal) met vier volle stalen 20 liter Jerrycans plus twee luchtdichte stalen kisten (ex-leger) vol met onderdelen plus nog een ekstra reservewiel met band.
Geen enkel probleem geweest. Wel een beetje gevoeliger in de bochten natuurlijk....
Peter
SIII 109
Re: jerrycan, diesel uit-invoeren
Let wel op dat het in de meeste landen niet toegestaan is om meer dan een bepaalde hoeveelheid brandstof in en uit te voeren (vaak niet meer dan tien liter).
Succes
Succes
Peter,
bedankt voor je reactie. Waar heb je die stalen kisten vandaan?
Zoiets zoek ik nog.
Roel
bedankt voor je reactie. Waar heb je die stalen kisten vandaan?
Zoiets zoek ik nog.
Roel
Re: jerrycan, is nu kisten
Die heb ik gekocht bij een dumpzaak ergens in Utrecht. Weet nog dat het de Amsterdamseweg was. Klein zaakje aan deze drukke zaak, je rijdt er zo langs. Dus niet in het centrum van Utrecht maar er net (niet) uit. Zoek maar even op dumpzaken want ze schijnen een site te hebben.
De aankoop was wel 3 jaar geleden. We hebben er erg veel plezier van gehad omdat ze stof en waterdicht zijn (ze blijken ook nog een brandwerend poedertje in de deksel te hebben), wel zwaar. Je schijnt ook aluminium kisten te hebben maar die zijn over het algemeen vrij hoog en prijzig.
Peter
SIII 109
De aankoop was wel 3 jaar geleden. We hebben er erg veel plezier van gehad omdat ze stof en waterdicht zijn (ze blijken ook nog een brandwerend poedertje in de deksel te hebben), wel zwaar. Je schijnt ook aluminium kisten te hebben maar die zijn over het algemeen vrij hoog en prijzig.
Peter
SIII 109
Re: jerrycan, is nu kisten
Dump utrecht [www.snuffeldump.nl]
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Roel,
Mocht je jerrycans nodig hebben.... ik heb er nog wel een paar:
[beta.prikpagina.nl]
Groetjes,
Ella
Mocht je jerrycans nodig hebben.... ik heb er nog wel een paar:
[beta.prikpagina.nl]
Groetjes,
Ella
20 liter mag je naar Noorwegen menemen (en geen milliliter meer) en zorg er voor dat de diesel er niet rood uitziet want ze controleren fanatiek aan de grens (eigen ervaring) en zorg dat je je groene kaart paraat hebt.
suc6
andre h (limestone 88 sIII, pamela a)
suc6
andre h (limestone 88 sIII, pamela a)
bedankt voor jullie reacties
Bedankt voor de reacties.
Ik maak een rekje en bevestig de jerrycans (ik zoek er nog een, helaas Ella: Aalsmeer is me wat te ver ...) op het dak en zal voor ik de Noorse grens overga ze allemaal behalve 1 leeg rijden.
Groetjes,
Roel
Ik maak een rekje en bevestig de jerrycans (ik zoek er nog een, helaas Ella: Aalsmeer is me wat te ver ...) op het dak en zal voor ik de Noorse grens overga ze allemaal behalve 1 leeg rijden.
Groetjes,
Roel
Hoi Roel,
Ik ben Jerrycan's op het dak van mijn auto gevuld met diesel door de Sahara heen gereden en geen problemen ondervonden. Zet ze wel met de sluiting naar boven.
Succes
Groeten
Edgar 109V8
Ik ben Jerrycan's op het dak van mijn auto gevuld met diesel door de Sahara heen gereden en geen problemen ondervonden. Zet ze wel met de sluiting naar boven.
Succes
Groeten
Edgar 109V8
Ik zou voor alu expeditie kisten gaan. Heb ik ook op mijn motor. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Zie bv:
[www.dearr.de]
Ik weet, het is duits, maar mijn ervaring is dat als die duitsers iets maken, ze het ook goed doen. De oer-jerrycan bijvoorbeeld.
Zie bv:
[www.dearr.de]
Ik weet, het is duits, maar mijn ervaring is dat als die duitsers iets maken, ze het ook goed doen. De oer-jerrycan bijvoorbeeld.