bandenspanning
bandenspanning
Ik heb een ambu s109 metgeneral grabber at2 banden, wat is de bandenspanning hiervoor??
Re: bandenspanning
Op de zijkant staat in ieder geval de maximaal toelaatbare druk... dan heb je een indicatie...
Harro
Harro
De maximaal toelaatbare druk die op de zijkant vermeld is, is ongeschikt om mee te rijden, veel te hoog. Zou voor ongeveer 2,5 bar gaan
Kees
Kees
Met een 109 kun je gerust 3.5 bar erin doen.
Is een vrij normale verhouding lucht/gewicht voertuig.
Ed Yellow lw88 '71
Is een vrij normale verhouding lucht/gewicht voertuig.
Ed Yellow lw88 '71
Bandenspanning is sterk afhankelijk van soort band en vooral de maat
Ik gok zo´n 29 psi voor en 49 psi achter, oftewel 2,0 en 3,5 bar. Das namelijk de normale bandenspanning voor een 110 SW met 235/85 R16 Grabbers, waarvan ik er de afgelopen 3 weken nu zo´n 6 gecontroleerd heb, haha.
Komt mij wel erg vreemd over. 2 bar voor de voorkant terwijl het grootste deel van het autogewicht op de vooras rust. 3,5 bar voor de achteras lijkt me dan geweldig stuiteren. Lijkt mij niet pluis deze drukken.
Kees
Kees
Ik zal het je nog beter vertellen. Een 110 SW zonder extra´s heeft precies een 50/50 gewichtsverdeling tussen voor en achter. Dit is in onbeladen toestand.
De 3.5 bar achter is vanwege het feit dat bij beladen van een 110 er zowat alleen maar gewicht bij komt op de achteras.
Overigens is een band uberhaupt veel te stijf om in z´n eentje stuiteren tegen te gaan. Een band haalt alleen kleine oneffenheden weg. Het stuiteren wordt opgevangen door de veren. Het deinen vervolgens weer tegen gehouden door de dempers.
De 3.5 bar achter is vanwege het feit dat bij beladen van een 110 er zowat alleen maar gewicht bij komt op de achteras.
Overigens is een band uberhaupt veel te stijf om in z´n eentje stuiteren tegen te gaan. Een band haalt alleen kleine oneffenheden weg. Het stuiteren wordt opgevangen door de veren. Het deinen vervolgens weer tegen gehouden door de dempers.
Reken maar uit:
A rough method of establishing your full street pressure:
Assume your tyres have a full load pressure of 5 bar
Take your vehicle's mass, loaded as normal (Assume 2 000 Kg for the example)
Multiply the maximum carrying capacity of your the tyres by 4 (Assume 1 000Kg each for the example)
This gives a maximum load potential of 4 000Kg for the vehicle at full load pressure.
Therefore, in theory, the Ideal pressure will be:
Which gives Ideal_pressure = (2000/4000) x 5 = 2.5 bar
This value can be offset by front and rear loading changes:
If the front to rear loading of the vehicle is 40/60 then:
Front pressure = (40/50) x 2.5 = 2 bar
Rear pressure = (60/50) x 2.5 = 3 bar
Roland @ work
A rough method of establishing your full street pressure:
Assume your tyres have a full load pressure of 5 bar
Take your vehicle's mass, loaded as normal (Assume 2 000 Kg for the example)
Multiply the maximum carrying capacity of your the tyres by 4 (Assume 1 000Kg each for the example)
This gives a maximum load potential of 4 000Kg for the vehicle at full load pressure.
Therefore, in theory, the Ideal pressure will be:
Which gives Ideal_pressure = (2000/4000) x 5 = 2.5 bar
This value can be offset by front and rear loading changes:
If the front to rear loading of the vehicle is 40/60 then:
Front pressure = (40/50) x 2.5 = 2 bar
Rear pressure = (60/50) x 2.5 = 3 bar
Roland @ work