niet in de 2de versnelling

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
jos van zutphen

niet in de 2de versnelling

Bericht door jos van zutphen »

ik heb een laro 109 SIII uit 1973 met 20.000km op de teller.( ex brandweer)

ik krijg hem niet in de tweede versnelling, terwijl de rest prima schakeld.
als ik de deksel van de selecteursgroep los maak ziet er alles als nieuw uit en hebben de tandwielen niets geleden.
ik heb de veertjes, kogeltjes en de rubbertjes vernieuwd en ook nieuwe olie, maar nog schakeld hij niet.
de pook blijft wel zitten in de tweede versnelling.
wie heeft de oplossing voor mijn probleem.
alvast bedankt
Edgar

Re: niet in de 2de versnelling

Bericht door Edgar »

Probeer eens met dubbel clutshen.

Edgar
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het komt vaak voor dat de hoekjes, waarin de blokkeerplaatjes van de schakelgroep 1/2 lopen afbreken.
Normaal gesproken merk je dan alleen dat het schakelen naar 1 en/of 2 bij een rijdende auto zelden zonder gekraak gaat.
De restanten van deze hoekjes vallen meestal naar beneden, en blijven onder in de bak liggen. Het is mogelijk dat jij tot de ongelukkigen hoort waarbij een hoekje de boel blokkeert. Helaas is dit zonder demontage niet te zien.
Je zou kunnen proberen om met het selecteur deksel eraf de schakelgroep met de hand in 1 en 2 te zetten, en te proberen de synchro ringen heen en weer te bewegen, misschien komt het restant los, en kun je weer schakelen.

Dennis B.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het komt vaak voor dat de hoekjes, waarin de blokkeerplaatjes van de schakelgroep 1/2 lopen afbreken.
Normaal gesproken merk je dan alleen dat het schakelen naar 1 en/of 2 bij een rijdende auto zelden zonder gekraak gaat.
De restanten van deze hoekjes vallen meestal naar beneden, en blijven onder in de bak liggen. Het is mogelijk dat jij tot de ongelukkigen hoort waarbij een hoekje de boel blokkeert. Helaas is dit zonder demontage niet te zien.
Je zou kunnen proberen om met het selecteur deksel eraf de schakelgroep met de hand in 1 en 2 te zetten, en te proberen de synchro ringen heen en weer te bewegen, misschien komt het restant los, en kun je weer schakelen.

Dennis B.
Plaats reactie