afstellen diesel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
verydisco1

afstellen diesel

Bericht door verydisco1 »

hoi

wie kan mij vertellen of er waardes bekend zijn voor de verbranding van een 300TDI.
ik heb namelijk me motor gereviceerd en de brandstof pomp hoger afgesteld.
ik weet wel hoe dit allemaal werkt en de motor loopt goed alleen rookt hij licht en bij optrekken (optoeren) rookt hij iets zwart. naar mijn weten moet dan de snelhijd waarmee de druk oploopt omlaag moet.

maargoet ik ben van beroep brander technicus en heb apratuur om de rookgassen te kunnen meten.

Maar ik weet niet hoeveel O2 en Co2 er moet zijn of wordt een Diesel motor op CO afgesteld en eventueel de maximale uitlaat tempratuur.

groetjes pascal
Benno

Re: afstellen diesel

Bericht door Benno »

Hierover is al veel geschreven op allerlei forums. de 300TDI met oude pompen zijn eenvoudig af te stellen. Ruwweg op drie manieren.

Op het deksel wat met vier boutjes vastzit zit een kapje. hieronder zit de smokescrew (Torx T25 dacht ik). deze regelt de hoeveelheid rook bij lage toerentallen. Iets lossen of vaster draaien reduceert de hoeveelheid rook bij lage toerentallen.

Als je het deksel losmaakt vind je daaronder de brandstofnaald (betere naam weet ik er niet voor). Deze is taps en excentrisch. Door hem te draaien (ongeveer 90 graden naar rechts totdat de grootste excenter bij de brandstofnaald voor ligt) bepaal je de hoeveelheid diesel die ingespoten wordt. Daarnaast zit hier nog een stervormig tandwieltje wat de veervoorspanning regelt voor het oplopen van deze naald. Deze verder aandraaien verhoogt het vermogen (en de rook).(maak wel vantevoren een merkteken op de membraanrand en de pomp zodat je terug kunt draaien als je overdrijft.

Laatste optie is het radicaalst. Achterop de pomp zit de mengselschroef waarmee je de totale hoeveelheid mengsel bepaalt. Deze voorzichtig indraaien levert een hoop extra diesel, roet en vermogen op. Voorzichtig de balans vinden in de drie afstellingen moet het hem doen.

volgens mij worden diesels eigenlijk alleen op roet gemeten. Bij een goede afstelling roken ze eigenlijk niet alleen bij een koude start even en bij plots gasgeven een zwarte pluim

Succes,

Benno
verydisco1

Re: afstellen diesel

Bericht door verydisco1 »

jep

dat weet ik

ik was alleen benieuwd of er andere gegevens bekend waren over de verbranding

pascal
Plaats reactie