Ik overweeg een Freelander diesel uit 1999 met 110.000 km op de teller aan te schaffen.
Het is een vijf-deurs, rood metallic en de vraagprijs is 8.000 Euro.
Aan de buitenkant ziet hij er netjes uit, ik moet nog een afspraak maken om hem te bekijken.
Wat zijn dingen om zoal op te letten bij deze auto?
zijn er bekende minpunten of dingen die gewoon slecht zijn bij de Freelander?
Goede raad is welkom!
aanschaf freelander
Re: aanschaf freelander
Persoonlijk zou ik geen Freelander kopen van voor het bj2000 deze staan bekend om de vele problemen, voornamelijk motorisch gezien.
Als er 110.000 op de teller staat in 7/8 jaar heeft de auto weinig gelopen. Motor is dus nooit echt "warm" geweest. Betekend veel slijtage motorisch gezien. Carosserie en chassis zullen nog wel in orde zijn.
Of er meer problemen zijn of punten waar je op moet letten weet ik zo niet heb geen ervaring met deze auto.
Zelf heb ik een Freelander van 2004. Een prima waar je lekker in kunt rijden. (is overigens wel te koop ivm gezinsuitbreiding).
Ik zou nog meer info inwinnen over de auto van het bj1999, de buitenkant zegt niks over de binnenkant en technische staat namelijk.
Succes
Remco a.k.a. Mr Epic
[www.landrover.co.uk]
Als er 110.000 op de teller staat in 7/8 jaar heeft de auto weinig gelopen. Motor is dus nooit echt "warm" geweest. Betekend veel slijtage motorisch gezien. Carosserie en chassis zullen nog wel in orde zijn.
Of er meer problemen zijn of punten waar je op moet letten weet ik zo niet heb geen ervaring met deze auto.
Zelf heb ik een Freelander van 2004. Een prima waar je lekker in kunt rijden. (is overigens wel te koop ivm gezinsuitbreiding).
Ik zou nog meer info inwinnen over de auto van het bj1999, de buitenkant zegt niks over de binnenkant en technische staat namelijk.
Succes
Remco a.k.a. Mr Epic
[www.landrover.co.uk]
Re: aanschaf freelander
Kijk of de visco koppeling in orde is.
Als deze niet goed is heb je grote kans dat de "tussenbak" kapot gaat en dan heb je een dure reparatie.
Een freelander heeft idd wel minpuntjes, maar over de freelander is ook veel geschreven.
Problemen met andere merken worden vaak in de doofpot geduwd terwijl er hier en op andere LR forums open over word gepraat.
Zoek maar eens onder googl ne je zult over iedere 4x4 wel wat vinden.
1 tip is een wagen kopen met garantie, dan weet je in ieder geval dat je in het begin geen onkosten gaat krijgen voor je eigen geldbuidel.
I heb iemand leren kennen die al jaren met een model 99 rondrijd zonder problemen.
Zelf heb ik net een freelander en ik had de pech dat de visco dus niet goed was, met als gevolg dat de "tussenbak"(ird) wel kapot is gegaan. Gelukkig is dit alles zeer netjes door de verkoper opgelost en is er een nieuwe op gezet.
Als deze niet goed is heb je grote kans dat de "tussenbak" kapot gaat en dan heb je een dure reparatie.
Een freelander heeft idd wel minpuntjes, maar over de freelander is ook veel geschreven.
Problemen met andere merken worden vaak in de doofpot geduwd terwijl er hier en op andere LR forums open over word gepraat.
Zoek maar eens onder googl ne je zult over iedere 4x4 wel wat vinden.
1 tip is een wagen kopen met garantie, dan weet je in ieder geval dat je in het begin geen onkosten gaat krijgen voor je eigen geldbuidel.
I heb iemand leren kennen die al jaren met een model 99 rondrijd zonder problemen.
Zelf heb ik net een freelander en ik had de pech dat de visco dus niet goed was, met als gevolg dat de "tussenbak"(ird) wel kapot is gegaan. Gelukkig is dit alles zeer netjes door de verkoper opgelost en is er een nieuwe op gezet.
Re: aanschaf freelander
Helemaal eens.
De oudere Freelander heeft als aandachtspunt de viscokoppeling, maar als je dat op tijd signaleert blijft de schade beperkt tot de visco zelf.
Het gros van de problemen uit de eerste modellen is ondertussen wel door terugroepacties hersteld.
De L-serie Rover motor uit de vroegere modellen is niet zo levendig als de TD4, maar in vergelijking met veel andere Land Rover modellen evengoed behoorlijk vlot.
In het zeer druk bezochte Engelse Freelander forum/mailinglist wordt de L-serie Rover motor zelfs als betrouwbaarder dan de TD4 aangemerkt.
Dennis B.
De oudere Freelander heeft als aandachtspunt de viscokoppeling, maar als je dat op tijd signaleert blijft de schade beperkt tot de visco zelf.
Het gros van de problemen uit de eerste modellen is ondertussen wel door terugroepacties hersteld.
De L-serie Rover motor uit de vroegere modellen is niet zo levendig als de TD4, maar in vergelijking met veel andere Land Rover modellen evengoed behoorlijk vlot.
In het zeer druk bezochte Engelse Freelander forum/mailinglist wordt de L-serie Rover motor zelfs als betrouwbaarder dan de TD4 aangemerkt.
Dennis B.