Laadstroom van 17 Volt

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
keesje disco V8 LPG

Laadstroom van 17 Volt

Bericht door keesje disco V8 LPG »

Nu eens niet met de Disco maar met de Nissan van mijn vrouw een probleempje. Wilde vanochtend niet starten, accu leeg. zojuist startkabels er aan en gelijk draaien. Meet ik bij stationair draaien ruim 17 volt op de accu. Hoe kan dit ?
Als de motor niet draait staat de voltmeter op 12,8.
Als ik dan start gaat tie naar 10,5 maar slaat nu goed aan maar loopt gelijk op naar 17 volt.
Is de dynamo stuk of de accu weg ?
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Re: Laadstroom van 17 Volt

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

accu is stuk, maar ik denk ook de dynamo, maar test eerst eens de massa aansluitingen.
MaartenB

Bericht door MaartenB »

Bij mij was het de spanningsregelaar van de dynamo. Als ik gas gaf gingen alle lampen feller branden, en de meter liep het voltage soms op tot 19V.
Na vervanging van de regelaar (garantie) was alles weer in orde. Ik heb de accu niet hoeven vervangen.
greetz, Maarten
fred101

Bericht door fred101 »

Enn dynamo die te veel volt geeft heeft een defecte regelaar of denkt dat de laadspanning welke hij meet op de accu rond de 14V zit.
Dat kan door een slecht contact in de sense of laadkring. Je meet als ik het goed begreep 2V te weinig en hij geeft 2V te veel. Maar het kan ook een defecte accu zijn. Dus drie opties. Als je regelaar echt defect was zat je waarschijnlijk rond de 30V dus 1) accu 2) contact/massa 3) regelaar

Fred
Plaats reactie