Voor iedereen met een NATO Trekhaak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Coen Caminada

Voor iedereen met een NATO Trekhaak

Bericht door Coen Caminada »

Ik heb dit van deze website.

[www.dixonbate.co.uk]

Betekend een TUV approval dat deze haak in de eu is goedgekeurd? (TUV = Duits
Het lijkt er wel op.
Dat betekend dan dat onze haaken gewoon gebruikt kunnen worden!

Towing Pintles are hooks designed to rotate up to 360 degrees to allow the trailer to rotate independently of the towing vehicle when off-road. This is particularly important when towing at high speed, which is often a military requirement.

The Towing Pintle is suitable for normal on-road usage as it can be locked in a fixed position when necessary.

With the exception of the 5 tonne Towing Jaw (Part No 201910), Towing pintles are the only products designed to tow trailers fitted with the military 3inch towing eye.

Part No: FV987958
Light Towing Pintle

Safety:
Upper mechanism secured by secondary locking device, spring clip

Towbar fixing:
4 x fixing holes at 85 x 44.5 mm centres. BS Au 24.
Uses M12 bolts available upon request

Compatibility:
Suitable for
Towing eyes: I.D. 75.00 mm
Section: 28.6 mm

Rotation:
Lower lock designed to secure jaw in one position or allow it to rotate 360°. Lock secured with steel pin & clip.

Towing Capacity
4.07 tonnes
Tensile strength 22 tonnes

Approval:
TUV No TP4 1308
NATO Stock No: 2540-99-825-6119
Disco

Re: Voor iedereen met een NATO Trekhaak

Bericht door Disco »

Was al reeds bekend maar bij mr Knook €325,- vind ik dit wat te gortig en een Ringfeder met +/-€550 evenzeer
De Ringfeders zitten onder de militaire MB's(ook met een TUV rapport
Ben nog aan het uitzoeken hoe duur men in Engeland is maar ja dat duurt natuurlijk even.
Uiteraard is de alom andere wijze bekend(ja juist het er in sl***.

Ps ter aanvulling trek je een aanhanger zwaarder dan 750 kilogram ben je verplicht een gekeurde haak/kogel te hebben.
Gaat het je niet om het gewicht(dus boven de 750 kilo) sloop dan gewoon de typekeuringsplaatjes eraf
Groeten Theo kaufmann/Disco
jacco sIII lw Pepé

Bericht door jacco sIII lw Pepé »

in principe mag je iedere deugdelijke verbinding met je aanhanger gebruiken tot een gewicht van 750 kg, en deugdelijk is een nato-haak zeker.

Daarboven zal je trek zq nato haak moeten zijn voorzien van een typegoedkeuringsplaatje.
Deze ontbreekt op een nato-haak uit het leger en daar komen de problemen van.

Mijn polynorm aanhangetje mag ik dus maar beladen tot een gewicht (incl aanhanger) van 750 kg, wat ik dan weer voldoende vindt.
incidenteel zal ie wel wat zwaarder zijn (er ligt niet voor niets een landrover as onder) maar dat is altijd voor korte afstanden.

Daarmee voldoe ik voor zover ik weet aan alle eisen.

JAcco
Yuri

Bericht door Yuri »

mag ik mijn nato trekhaag ook gebtuiken (vook <750kg) als er op m'n kenteken geen trekhaak vermeld staat?

Yuri
SIII 109D
James

Bericht door James »

tuurlijk alles mag zolang de kit het maar niet ziet.
als je aangehouden wordt vraag ban of ze even in de twee gaatjes willen kijken en haal de trekker over.(geintje)
groetjes,
James.
(ben al de hele avond met mijn bonnen bezig dus op een geg. moment ben ik het wel effe zat met alles wat "gezag" heeft.)
Steven

Bericht door Steven »

nee mag niet
een polynorm heeft een hoger gezamelijk gewicht (eigen gewicht + laadvermogen) dan 750 kg en dus mag je er nooit mee rijden in dit geval.
Disco

NATO Trekhaak

Bericht door Disco »

Even voor alle duidelijkheid omdat ik een Disco heb,heb ik een maand of twee geleden contakt gezocht met de RDW.
Het heeft ongeveer 4 weken geduurd eer men mij wat kon vertellen(ik kreeg iedere keer bericht vraag te technisch u wordt doorgestuurd)
De RDW maak geen onderscheid in kogels, vangmuilen,natohaken en/of andere systemen.
Er wordt geciteerd uit een verkeersregelementboek(of zoiets)
Wat voor de RDW van belang is onder de 750 kilogram mag alles,boven de 750 kilogram moet alles gekeurd zijn.
Het trekken van een Polinorm met een totaal gewicht boven de 750 kilogram(dus leegvoertuig en lading) is met een ongekeurde haak/kogel dus strafbaar, ook indien de aanhanger leeg is en minder dan de 750 kilo weegt.
Wil je dus met z'n aanhanger rijden kan je twee dingen doen
1 sloop alle type plaatjes er af en ga voor de 750 kilo(en neem de keer dat je er overheen zit op de koop toe
2 vraag een eigen kenteken op de aanhanger en neem een gekeurde trekhaak(of sla zelf het n***** er in.
Uiteraard moet indien je meer dan 750 kilo gaat trekken, er een aanvulling op je kenteken komen.
groeten Theo Kaumann/Disco (met Saris d'r achter)
Yuri

Re: NATO Trekhaak

Bericht door Yuri »

dus zonder "trekhaak" op m'n kenteken mag ik WEL een aanhanger <750kg trekken??????
johan - LaRo graveyard

Bericht door johan - LaRo graveyard »

ja. zolang alles (en daar bedoel ik mee de trekhaak, de aanhanger, de auto en jou rijbewijs) maar correct is voor dat gewicht. Of tewel, zonder trekgewicht op je kenteken (want er staat NOOIT op of er een trekhaak op zit maar wel het max trekgewicht) mag je zowel geremd als ongeremd max 750 kg trekken (en zoals al gezegd wordt daar NIET het eigen gewicht van de aanhanger maar het totaal laadgewicht (dus eigen gewicht + laadvermogen) kleiner of gelijk is aan 750 kg. Staat op de aanhanger geen typeplaatje dan is dat automatisch 750 kg. Staat op de trekhaak geen typeplaatje dan is dat ook automatisch 750 kg. staat er geen trekgewicht in je kenteken dan is dat ook automatisch 750 kg. Dus zonder enig typeplaatje mag je gewoon met ongekeurde trekhaak en aanhanger 750 kg trekken, geen probleem.

Boven de 750 kg moet je aan allerlei eisen gaan voldoen:
- het max trekgewicht moet in je kenteken staan (en overeen komen met de aanhanger die je erachter legt!)
- de trekhaak moet gekeuerd zijn (en ook in gewichten overeenkomen met de aanhanger, een trekhaak met max 2 ton mag op een auto met max 1500 kg zolang de aanhanger dan ook maar max 1500 kg totaal gewicht heeft
- de aanhanger moet niet alleen voorzien van een eigen kenteken (die moet sinds een jaar) maar ook zelfremmend zijn en overeenkomen met de mogelijkheden van de auto.
- en last but not least: jij moet een E rijbewijs hebben....
Coen Caminada

Bericht door Coen Caminada »

Ik kan geen documenten meesturen maar dit is wat ik heb gekregen van Dixon Bates: De Copien van de keurings rapporten van de TUV!
Wil je een kopie stuur dan een mailtje naar
Coen@Caminada.info

Dit is het mailtje wat ik kreeg:

Dear Mr. Caminada,

Your question:

I need a towing hook for a nato towing eye (3 inch) but it must have a eu type approval.

What can you recoment me?

Is a tuv approval the same as a eu approval?

I drive a landrover 90 200 TDi.

Answer:

A Light Towing Pintle is recommended and the Pintle we sell will be OK.

A TUV approval is NOT the same as an EU approval.

However, the Light Pintle has been TUV approved and we have NOT had any problems from TUV or other technical controls as long as they have the attached document. Please Print this and show your tester. Should you order directly from us please specify that a EU label needs to be included.

Your Land Rover 90 200 Tdi is strong enough and otherwise suited.

Hope this helps and should you have any queries, please do not hesitate to contact me.

Yours sincerely

N. Collomb

Design Engineering Manager
jacco sIII lw Pepé

Bericht door jacco sIII lw Pepé »

Coen,

ik ben wel erg nieuwsgierig naar dat document, wil je het naar mij mailen?

JAcco

jacco.hendriksen@planet.nl
Marchel Gerbers

Geen type plaatje op de nato trekhaak!

Bericht door Marchel Gerbers »

Hallo allemaal,

Voor mijn werk houd ik mij vaak bezig met type goedkeuringen (maar dan voor hele andere producten). Als iemand een type goedkeuringsdocument heeft en het is te bewijzen dat er een relatie is met de NATO trekhaak aan de landrover dan lijkt mij dat deze trekhaak officieel gebruikt mag worden.

Op de NATO trekhaak moet dan wel een (type/merk) plaatje zitten welke aangeeft dat deze trekhaak bij dit type goedkeurings document hoord.

Zover ik weet zit op de leger NATO trekhaak geen plaatje. Het zal dus niet of zeer moeilijk te bewijzen zijn dat deze NATO trekhaak bij dit document hoord.

Groeten,

Marchel
(blauwe landrover lightweight)
musketier

Bericht door musketier »

hoe kom je aan deze informatie m.b.t het tot 750 kg. dus niets op je kenteken hebben staan dat je mag trekken met een trekhaak, maar dan toch tot 750 kg mag trekken met zo'n haak. Moet er dan niet in het kenteken staan dat je tot 750 kg mag trekken? kan ik dit ergens teruglezen op een officiele overheidsinstantie website, want bij ons in de gemeente doet de politie zeer moeilijk over dit.
Disco

Bericht door Disco »

Ik weet niet of deze vraag voor mij is maar het orginele mailtje bij de RDW vandaan is onderweg.

Voor een ieder, geef een mailtje en ik stuur het RDW mailtje naar jouw/jullie toe

Groeten Theo Kaufmann/Disco
albert

Bericht door albert »

Geldt dat ook voor dit soort trekhaak???

TJ691.jpg --> mod_embed_images_loadimage('075d5229e3ca2a119058cfb19063136f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.towbarwarehouse.co.uk%2Fimages%2Faccessories_large%2FTJ691.jpg', 'http://www.towbarwarehouse.co.uk/images/accessories_large/TJ691.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.towbarwarehouse.co.uk%2Fimages%2Faccessories_large%2FTJ691.jpg', '', 6064254, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Heeft iemand al ervaring met dit type??

Albert
Plaats reactie