Ik probeer een diagnose te stellen van de oorzaak van aanhoudende motorlekkages. Ik heb de symptomen op een rijtje gezet, mischien dat een van jullie de oorzaak ziet.
-LR 110 mariniers, bj '90, km 140.000 (nog maar...)
-de motor lekt de laatste weken meer olie en lekt nu op de volgende punten:
- De al twee keer vervangen krukaspoelie lekt vrijwel gelijk
- bij verhoogd toerental sputtert olie uit de peilstokpijp (als de peilstok eruit is)
- bij de bevestigingsbout van de oliepeilstok lekt olie (ietsje)
- bij een sensor vlak onder de brandstofpomp lekt olie (niet het filter, ook niet het sensortje bij het filter, maar een (zelfde) sensor dichter tegen 't blok)
-De karterpan is flink nat, komt volgens mij niet van de drainplug..
- De motor lijkt wat ruwer te klinken, vooral bij stationair toeren te voelen aan meer trilling op versnellingspook (in z'n vrij)
- Bij een warme motor komt er vrij veel grijze rook via de karterontluchting vrij.
-Met de hand op de karterontluchting voel je geen druk, ook niet bij de peilstok, het waait er meer uit...
En dan nog iets: Bij de eerste vervanging van de krukaskeerring heeft de garage met hak en breekwerk het distributietandwiel verwijderd omdat die niet los wilde. Nu zie ik dat bij stationair toeren de krukaspoeli en de schijf daarachter niet in balans zijn en schudden. Kan het zijn dat de krukas niet helemaal recht is en daardoor de keerring lekt?
Zou een compressie en lektest antwoord geven op de vraag: Motorrevisie nodig? Of kan ik daar op een andere manier achter komen. Ik heb geen zin om voor jan joker een reviesie uit te voeren
Ik hoop dat jullie me weer wat verder op weg helpen...
Chris Visser
motorrevisie of niet?
Re: motorrevisie of niet?
bijzonder,ik zit met hetzelfde probleem,op die poelie na dan.
ik heb een series 2A uit 1965,met een2,25 diesel.
ik weet niet wat voor motor jij hebt maar ik vermoed een 2,5.
carterdruk voel je pas als je alle gaten dicht heb,dus de eventueel geventileerde vuldop,de peilstok,en het eigenlijke ventilatie kanaal.
het is bij mij zelfs zo erg dat de olie er gewoon uit gegooid word via de vulpijp.
ik ben dus op zoek naar een goede diesel,om in mijn auto te hangen,en dan vervolgens mijn eigen blok te reviseren.
ik denk dat jij er verstandig aan doet om jou blok te testen op de manier die jij zelf al noemde.
ik denk dat het blok wel aan zijn eind is,en dat revisie wel op zijn plaats is.
100000 kilometers dienstplichtiggen is tenslotte een ramp voor elke larodiesel,en ik kan het weten,ik was zelf zo'n laropiloot.
ik heb een series 2A uit 1965,met een2,25 diesel.
ik weet niet wat voor motor jij hebt maar ik vermoed een 2,5.
carterdruk voel je pas als je alle gaten dicht heb,dus de eventueel geventileerde vuldop,de peilstok,en het eigenlijke ventilatie kanaal.
het is bij mij zelfs zo erg dat de olie er gewoon uit gegooid word via de vulpijp.
ik ben dus op zoek naar een goede diesel,om in mijn auto te hangen,en dan vervolgens mijn eigen blok te reviseren.
ik denk dat jij er verstandig aan doet om jou blok te testen op de manier die jij zelf al noemde.
ik denk dat het blok wel aan zijn eind is,en dat revisie wel op zijn plaats is.
100000 kilometers dienstplichtiggen is tenslotte een ramp voor elke larodiesel,en ik kan het weten,ik was zelf zo'n laropiloot.
hoi,
Ik heb weleens gehoord dat er zo'n spietje die de voorkamer op z'n plek houd los kan raken en boven de zuiger terecht kan komen en daar schade aan kan richten in de vorm van een gaatje in de zuiger slaan waardoor compressie (veel) in het carter terecht komt. wat er van klopt of waar is weet ik niet maar ik weet wel dat ik nog een LW 2.25 diesel ex nl leger in de schuur heb staan die toen ik hem kocht totaal geen carterdruk had en een 1000 km later ineens verschrikkelijk veel en dat als je de olievuldop losdraait het er met "plukken" uit komt telkens als die ene desbetreffende cilinder een compressieslag maakt.
aangezien ik nog een andere laro (109ex nl leger) heb waar ik mee rijdt heb ik het ding in een hoek geschoven met de gedachte er ooit nog eens naar te kijken,dat was 3 jaar geleden ha ha!
dus als iemand weet wat het echt is, help ons dan aub....
misschien is het in mijn geval wel gewoon dat de koppakking is lekgeslagen naar een oliekanaal.die auto's staan zo lang daar bij het leger dat zowat alles wat lekken kan ook lekken gaat. stilstaan is heeel slecht voor een auto.echt alle pakkingen en keeringen gaan lekken.ik zal er binnenkort eens mee beginnen.
groetjes en succes, tom
Ik heb weleens gehoord dat er zo'n spietje die de voorkamer op z'n plek houd los kan raken en boven de zuiger terecht kan komen en daar schade aan kan richten in de vorm van een gaatje in de zuiger slaan waardoor compressie (veel) in het carter terecht komt. wat er van klopt of waar is weet ik niet maar ik weet wel dat ik nog een LW 2.25 diesel ex nl leger in de schuur heb staan die toen ik hem kocht totaal geen carterdruk had en een 1000 km later ineens verschrikkelijk veel en dat als je de olievuldop losdraait het er met "plukken" uit komt telkens als die ene desbetreffende cilinder een compressieslag maakt.
aangezien ik nog een andere laro (109ex nl leger) heb waar ik mee rijdt heb ik het ding in een hoek geschoven met de gedachte er ooit nog eens naar te kijken,dat was 3 jaar geleden ha ha!
dus als iemand weet wat het echt is, help ons dan aub....
misschien is het in mijn geval wel gewoon dat de koppakking is lekgeslagen naar een oliekanaal.die auto's staan zo lang daar bij het leger dat zowat alles wat lekken kan ook lekken gaat. stilstaan is heeel slecht voor een auto.echt alle pakkingen en keeringen gaan lekken.ik zal er binnenkort eens mee beginnen.
groetjes en succes, tom
Als het een oude mariniers 110 is is deze in iedergeval niet afgetrapt door dienstplichtigen want die zijn er bijna niet bij het korps.
Wel kan het zijn dat jou 110 een zwaar leven heeft gehad dwz landingen vanuit zee,schotland en noorwegen in bare en extreme omstandigheden.
dit is zeker zo erg als dienstplichtigen van de landmacht.
voor jou land rover geld er een spreek: qua patet orbis (zo wijdt de wereld strekt)
Daarom rijd ook alleen het korps nog met Laro's en geen mercedesen
want de wereld van de mercedes reikt niet zo ver.
groeten,
Marc
Wel kan het zijn dat jou 110 een zwaar leven heeft gehad dwz landingen vanuit zee,schotland en noorwegen in bare en extreme omstandigheden.
dit is zeker zo erg als dienstplichtigen van de landmacht.
voor jou land rover geld er een spreek: qua patet orbis (zo wijdt de wereld strekt)
Daarom rijd ook alleen het korps nog met Laro's en geen mercedesen
want de wereld van de mercedes reikt niet zo ver.
groeten,
Marc
1 jaar dienstpl.marinier,3 steek assen,1 differentieel achter,1 complete versnellingsbak,en van de motor was ook niet veel meer over !!!
maar het was wel de snelste van het korps,liep op een goede dag bijna 140!!!!
kwestie van pomp schroeven....
maar het was wel de snelste van het korps,liep op een goede dag bijna 140!!!!
kwestie van pomp schroeven....