Druklager?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
driver110

Druklager?

Bericht door driver110 »

Beste heren en dames!

Ik heb sinds Maart '03 een 110 met een versnellingsprobleem die de vorige eigenaar ook al drie jaar had.
Als je de wagen start in z'n vrij; hoor je een ratel.
Trap je de versnelling in; is deze ratel weg.
Nou hoorde ik vorige week dat dit heel goed de druklager kan zijn.

Deze operatie gaat een kleine werkdag duren x het uurloon van de goede man...
Het onderdeeltje is mogelijk iets in de geest van 120 eurootjes.

laat ik eerlijk zijn; ik heb nagenoeg geen rooie cent meer voor deze operatie en baal dus goed als ik erbij te horen krijg dat als ik zo blijf doorrijden er meer en meer schade optreed met alle gevolgen van dien.
En zeker als de vorige eigenaar er al drie jaar mee doorreed.

Is er iemand in NoordHolland (regio Alkmaar is mijn woonadres) die mij kan helpen de versnellingsbak te openen, te repareren en weer terug te plaatsen?
Ik wil meedoen om te weten hoe en wat het daar allemaal werkt en als vergoeding een maaltijd, bier, evt slaapplaats een fin.vergoeding en mogelijk een hoop plezier.

Hopelijk tot horens/ ziens...

Marco; a 110-driver!
Dennis101

Re: Druklager?

Bericht door Dennis101 »

Marco,

Zoals je weet woon ik bij jou in de buurt (Obdam), en zou je daar wel bij willen helpen.
Echter, het geluid van het druklager vindt ik eigelijk geen reden om je zorgen over te maken, er zijn maar weinigen waarbij je het druklager helemaal niet hoort.
Je moet je pas zorgen maken als je het druklager hoort, als je de koppeling intrapt, want dit zal de vingers van de drukgroep beschadigen.
Even een voorbeeld: Het druklager van onze Astra maakt bij warm weer soms ook veel herrie, met de koppeling los.
Navraag bij de vorige berijder (mijn broer) leerde mij dat dit verschijnsel al begonnen was in de 3e maand. De Astra is nu 9,5 jaar met 270.000 km op de teller.
Kom anders een keer langs, dan kan ik het horen, en wellicht wat beter beoordelen.

Dennis B.
110

Bericht door 110 »

Waarom niet zelf verhelpen ?
Als ik je goed begrijp, dan hoor je de "clutch relaese bearing".
Om dit te vervangen hoef je de versnellingsbak niet open te maken, maar moet je in het koppelingshuis zijn.
Dit is werk dat je, met enige moeite, makkelijk zelf kan doen (twee man: één dag).
Een nieuw lager kost bij Paddock 7.64 Pond.

Neem meteen even in overweging of je niet ook nieuwe koppelingsplaten wilt plaatsen (als je de boel toch open hebt).

Succes
110

Bericht door 110 »

P.S.,

kijk even onder Manuals LR op:

[users.skynet.be]

Land Rover Defender Manual 1984-1990 [PDF - format] (880 pages, 8 parts)
driver110

Bericht door driver110 »

thanx 4 tha reaction, one-ten!
ik kan het natuurlijk zelf proberen, heb je gelijk in.
ben er een beetje huiverig om dat het mis gaat en ik er niet mee kan rijden.
daarom wilde ik het door iemand laten doen die er verstand van heeft.
maar ach; eigenlijk is het gewoon nog echte en begrijpbare techniek, zou
moeten lukken?!

thanx again! Marco
Hugo

Bericht door Hugo »

Marco,

Ik ben het met Dennis eens. Een ruisend druklager is in mijn boekje niet echt een heel urgent probleem. Als het geluid weg is (en dan mag er geen ander geluid voor in de plaats komen) als je de koppeling intrapt dan zou ik me niet al te veel zorgen maken. Als het lager nou echt heel hard staat te gillen/rammelen dan wordt het tijd om geld uit te geven. Het vervangen is (wederom in mijn boekje) niet echt een heel moeilijk klusje als je een manual bij de hand hebt. Als je geen evaren sleutelaar bent moet je denk ik wel op meer dan een dag rekenen. Het terugzetten van de bak tegen de motor kan wat spierkracht kosten, dat moet je dus ook in huis hebben.

Mvrgr, Hugo
110

Bericht door 110 »

Om de bak te tillen:
balk door de cabine steken, van deur tot deur en buiten de auto steunen (op een behoorlijke hoogte ivm. takel), in de cabine alle delen weghalen (vloer en tunnel) en met een takel hijsen.

Het blijft een priegelwerkje met een zwaar voorwerp, maar zo hoef je niet zelf te tillen.

Groot voordeel van een 110 is de verwijderbare balk in het chassis.

Succes
La Gomera

Bericht door La Gomera »

Ola Hombre!!!

Vervangen die hap want het kan in een keer over zijn en dan sta je net als ik afgelopen week in Tjechie gewoon stil. Ik dacht ook een rumoerige release lager kan geen kwaad. Toch blijft het een kwestie van tijd voor dat het voorbij is met de
pret en dat komt altijd slecht uit. Gelukkig heb ik in Tjechie een prima Landrover garage ondekt en de prijs is echt een lachertje daar, het uurloon is 13 euro en dan zit je bij een officiele landrover garage!!! Ik ga er in het najaar weer heen om daar in twee drie dagen de hele auto 110 HT td5 uit elkaar te halen en een antie roest behandeling van top tot teen uit te laten voeren. Scheelt een bom duiten en mee sleutelen is ook geen probleem. Zowie zo is Tjechie een prima landover land, veel off road weggetjes, bergen, rivieren en meren en belachelijk goedkoop. Dit alles op 1a2 dagen rijden van hier.

Adios Henk
Frank

Bericht door Frank »

Wat kost zo'n antiroest behandeling daar dan?

frank
Disco

Bericht door Disco »

Tjechië beetje verdwaald jij zou toch riching kanarpietjeseiland(twiet,twiet) gaan???

Groeten Theo Kaufmann/Disco
La Gomera

Bericht door La Gomera »

Ola Hombre!

Natuurlijk blijft het La Gomera plan overeind maar ik was al twee jaar niet in Tjechie geweest terwijl ik er voorheen 5x per jaar was. Op La Gomera zal ik de komende twee jaar regelmatig zijn want over twee jaar wil ik er wonen dus moet ik er regelmatig zijn om het e.e.a. voor te bereiden.
Wat de prijs van de antiroest behandeling betreft reken ik daar de uren af en het te gebruiken materiaal neem ik w.s. zelf mee (w.s. Sanders vet), hun hebben de apparatuur voor de holle ruimtes etc. Ik schat zo drie dagen werk (=24 uurx13 euro=312 euro) en materiaal 200 euro (= w.s. minder).

Adios Henk
110

Mike Sanders

Bericht door 110 »

Henk,

Heb je al eerder een auto behandel, danwel laten behandelen met Mike Sanders vet ?
Ik wil namelijk van de zomer mijn 110 "invetten".
Ik kan de verwarmde spuit en al het andere materiaal lenen en hoop er in een dag mee klaar te zijn.

Groet
La Gomera

Re: Mike Sanders

Bericht door La Gomera »

Ola Hombre!

Nee ik heb het nog nooit eerder laten doen maar weet wel dat het verdomd hard nodig is want voor een defender uit 1999 gaat het wel erg hard. Mijn idee was om de auto zo ver te demonteren dat echt het hele chasis (dus ook de bovenkant van de balken etc.) zichtbaar is. Vervolgens alles behandelen en weer opbouwen. Hoe ga jij het doen en wat gebruik je Sanders? Mischien kunnen we het met z'n tweeen of meerderen doen dan wordt het voor iedereen weer wat goedkoper.

Adios Henk.
110

Re: Mike Sanders

Bericht door 110 »

Ik begin wel even een nieuwe posting (zie bovenaan de lijst)
Plaats reactie