Goeienavond, voor de techneuten onder ons een kort vraagje over mijn Laro.
Het is een '83 er 110 met de rover V8, hij loopt op benzine.
Motor start en loopt perfect.
Gedurende de afgelopen 2 dagen is het wat kouder; en speciaal in de ochtend, en vanmiddag ook in een sneeuwbui slaat soms de motor af.
In de stad treed het probleem niet op; bij wat afstanden buiten het dorp gaat het soms mis. De motor blijft na gas-los (op b.v. een rotonde of bij een stoplicht) nog een seconde wat onregelmatig lopen en valt dan uit.
Daarna starten-lopen. Geen probleem, dan loopt ie weer als een zonnetje.
Ik heb zelf het gevoel dat de carbs bevriezen. In de stad is de V8 best in staat de lucht onder de kap wat op te warmen; bij hogere snelheden wordt dat door de grotere doorstroming een stuk lastiger.
Nu zit er op het plastic koppelstuk na het luchtfilter een soort klep met de aansluiting voor een slangetje; die mij bedoeld lijkt om om te schakelen naar de "voorverwarmde" lucht die boven het spruitstuk kan worden aangezogen. Er zit echter niets op aangesloten; en ook in de workshop manual kan ik er niets over terugvinden. Wel zit er een klein metalen cilindertje tussen de beide cilinderkoppen, waarop een los stukje slang zit (te kort om de klep te bereiken.
Aan de andere kant van het cilindertje zit een slangetje naar de carburateurs.
Weet iemand of die klep daar inderdaad voor bedoelt is en of dat "cilindertje" inderdaad de sensor is ????
G-men
V8 zomer / winterklep ?
Re: V8 zomer / winterklep ?
daar is het idd voor bedoeld, maar werkt slecht.........
het probleem is dat de motor te veel koude lucht krijgt door de visco fan.
Dit is eenvoudig op te lossen. De inlaat van het luchtfilteris nu een rechthoekige aanzuigbuis, welke over gaat in een ronde. Je kunt het rechthoekige deel eraf halen, en op het ronde deel een stuk afvoerpijp met 2 90 graden bochten plaatsen, zodat de lucht word aangezogen vanaf het schutbord.
Je kunt ook alles laten zitten, en een plaatje aluminium die iets groter is als de rechthoekige aanzuigbuis, 90 graden omzetten en deze vóór de aanzuigbuis plaatsen (met 3 a 4 cm ruimte ertussen) op deze manier krijgt de motor niet de volle laag van de visco fan.
Beide manieren hebben nog een voordeel, er komt nl minder snel water in de luchtfilter
groeten Rangie
het probleem is dat de motor te veel koude lucht krijgt door de visco fan.
Dit is eenvoudig op te lossen. De inlaat van het luchtfilteris nu een rechthoekige aanzuigbuis, welke over gaat in een ronde. Je kunt het rechthoekige deel eraf halen, en op het ronde deel een stuk afvoerpijp met 2 90 graden bochten plaatsen, zodat de lucht word aangezogen vanaf het schutbord.
Je kunt ook alles laten zitten, en een plaatje aluminium die iets groter is als de rechthoekige aanzuigbuis, 90 graden omzetten en deze vóór de aanzuigbuis plaatsen (met 3 a 4 cm ruimte ertussen) op deze manier krijgt de motor niet de volle laag van de visco fan.
Beide manieren hebben nog een voordeel, er komt nl minder snel water in de luchtfilter
groeten Rangie
dat de carbs bevriezen lijkt me niet waarschijnlijk met dit weer.
in je luchtfilter zit een sensor die bepaalt of lucht direct van onder de motorkap moet komen, of eerst langs het spruitstuk. die bedient een klep in de aanzuigmond. daar moet het eerste slangetje (dat bij jou ontbreekt) dus tussen.
het andere slangetje (met een busje en een dunner slangetje eraan) waar jij over schrijft moet idd aangesloten tussen je carburateurs (bij mij staat er ' to inlet manifold' op)
hoopp dat dit je helpt, gr.
peter
in je luchtfilter zit een sensor die bepaalt of lucht direct van onder de motorkap moet komen, of eerst langs het spruitstuk. die bedient een klep in de aanzuigmond. daar moet het eerste slangetje (dat bij jou ontbreekt) dus tussen.
het andere slangetje (met een busje en een dunner slangetje eraan) waar jij over schrijft moet idd aangesloten tussen je carburateurs (bij mij staat er ' to inlet manifold' op)
hoopp dat dit je helpt, gr.
peter
Rangie schreef:
>
> gaat in een ronde. Je kunt het rechthoekige deel eraf halen,
> en op het ronde deel een stuk afvoerpijp met 2 90 graden
> bochten plaatsen, zodat de lucht word aangezogen vanaf het
> schutbord.
bij mij zit er gewoon een flexibel stuk slang aan dat de lucht bij het schutbord wegzuigt. Werkt ook prima.
Met groet, Hans
>
> gaat in een ronde. Je kunt het rechthoekige deel eraf halen,
> en op het ronde deel een stuk afvoerpijp met 2 90 graden
> bochten plaatsen, zodat de lucht word aangezogen vanaf het
> schutbord.
bij mij zit er gewoon een flexibel stuk slang aan dat de lucht bij het schutbord wegzuigt. Werkt ook prima.
Met groet, Hans
Heren, bedankt.
Deze eerste serie defenders is uitgerust met een filter dat tegen het schutbord geplaatst is. Aanzuiging zit dus boven en achter de motor.
Dat het echter door de hoeveelheid koude lucht van de visco fan komt is heel goed mogelijk.
Ik zal morgen eerst eens het losse slangetje aansluiten op de klep en kijken of dit het probleem oplost. Ik gok erop dat de klep dan wel schakelt omdat hij werkt met de onderdruk vanuit het inlaatspruitstuk.
Werkt dat niet dan is een meer handmatige oplossing waarschijnlijk de beste.
I'll keep you posted.
Gerrit
Deze eerste serie defenders is uitgerust met een filter dat tegen het schutbord geplaatst is. Aanzuiging zit dus boven en achter de motor.
Dat het echter door de hoeveelheid koude lucht van de visco fan komt is heel goed mogelijk.
Ik zal morgen eerst eens het losse slangetje aansluiten op de klep en kijken of dit het probleem oplost. Ik gok erop dat de klep dan wel schakelt omdat hij werkt met de onderdruk vanuit het inlaatspruitstuk.
Werkt dat niet dan is een meer handmatige oplossing waarschijnlijk de beste.
I'll keep you posted.
Gerrit