voorrruit: GELAAGD glas vs GEHARD glas ???
voorrruit: GELAAGD glas vs GEHARD glas ???
nog ff een vraagje over ruiten,
als ik het goed heb begrepen zijn moderne ruiten gelaagd glas.
wel splinters maar die blijven bij elkaar (in je raam zitten) door de kunststof folie
gehard glas springt uit elkaar in dobbelsteentjes (wordt ook bij zij- /achter-ruiten gebruikt)
voor zover ik weet hadden veel auto's vroeger ook geharde voorruiten. ik kan me nl nog herinnneren dat we in de renault 5 altijd zo'n nood voorzet ruit bij ons hadden. als je geharde ruit gebroken is kan je er nl niet meer doorheen kijken en moet hij eruit (als'ie toch was blijven hangen)
doe ik er verstandig aan om geharde ruiten als voorruit de gaan plaatsen?
zijn die sterker / zwakker. dan denk ik vooral aan de spanningen in het voorraam tijdens terreinrijden en de boomtak die net ff te hard op je voorruit komt.
iemand ervaring? heeft iemand in de buurt van boxtel toevallig nog een paar gelaagde voorruiten liggen?
Yuri
SIII 109D
p.s. met onze renault 5 hebben we weing of niet terrein gereden dus daar heb ik geen ervaring mee
als ik het goed heb begrepen zijn moderne ruiten gelaagd glas.
wel splinters maar die blijven bij elkaar (in je raam zitten) door de kunststof folie
gehard glas springt uit elkaar in dobbelsteentjes (wordt ook bij zij- /achter-ruiten gebruikt)
voor zover ik weet hadden veel auto's vroeger ook geharde voorruiten. ik kan me nl nog herinnneren dat we in de renault 5 altijd zo'n nood voorzet ruit bij ons hadden. als je geharde ruit gebroken is kan je er nl niet meer doorheen kijken en moet hij eruit (als'ie toch was blijven hangen)
doe ik er verstandig aan om geharde ruiten als voorruit de gaan plaatsen?
zijn die sterker / zwakker. dan denk ik vooral aan de spanningen in het voorraam tijdens terreinrijden en de boomtak die net ff te hard op je voorruit komt.
iemand ervaring? heeft iemand in de buurt van boxtel toevallig nog een paar gelaagde voorruiten liggen?
Yuri
SIII 109D
p.s. met onze renault 5 hebben we weing of niet terrein gereden dus daar heb ik geen ervaring mee
Re: voorrruit: GELAAGD glas vs GEHARD glas ???
In mijn ligtweight zit volgens mij nog ander glas.
Volgens mij zit hier glas in dat scherven geeft of niet?
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Volgens mij zit hier glas in dat scherven geeft of niet?
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Hoi Yuri,
Hoe gaat het?.
Je kan ook vragen of 1 of andere lichtbakkenboer 2 plaatjes Slagvast Lexaan voor je wil snijden.
Is stuk flexibeler dan glas, en sommige diktes zijn zelfs kogelvrij.
Vraag me niet wat 'kost., maar 2 plaatjes kan nooit veel zijn.
Groetjes en knutsel ze,
Arie
SIII 88 enz
Hoe gaat het?.
Je kan ook vragen of 1 of andere lichtbakkenboer 2 plaatjes Slagvast Lexaan voor je wil snijden.
Is stuk flexibeler dan glas, en sommige diktes zijn zelfs kogelvrij.
Vraag me niet wat 'kost., maar 2 plaatjes kan nooit veel zijn.
Groetjes en knutsel ze,
Arie
SIII 88 enz
hihi, dan heb je een auto van waaibomenaluminium met kogelvrije voorruiten 
Is dat spul ook een beetje krasvast? En zou het ook voor de schuifraampjes te gebruiken zijn? Of is het daar te flexibel voor???
Groetjes,
Remco Vegting
www.henryv8.tk
www.little-landies.com
www.landroverforum.nl

Is dat spul ook een beetje krasvast? En zou het ook voor de schuifraampjes te gebruiken zijn? Of is het daar te flexibel voor???
Groetjes,
Remco Vegting
www.henryv8.tk
www.little-landies.com
www.landroverforum.nl
Hoi Remco,
Lexaan is niet zo erg flexibel als bv. flexiglas.
Wordt gebruikt voor lichtbakken en als glas voor bushokjes (slagvast)
Krassen doet het wel.
Is in diverse dikte's te verkrijgen en gradatie's en kleuren.
Grtz,
Arie
SIII 88 enderest.
Lexaan is niet zo erg flexibel als bv. flexiglas.
Wordt gebruikt voor lichtbakken en als glas voor bushokjes (slagvast)
Krassen doet het wel.
Is in diverse dikte's te verkrijgen en gradatie's en kleuren.
Grtz,
Arie
SIII 88 enderest.
Yuri,
de ruiten van Series Land Rover`s zijn altijd van gehard glas, gelaagd glas bestond toen nog niet, althans voor de normale beurs.
Als je gelaagd glas in jou 109" wilt hebben zult je het zelf moeten laten maken want naar mijn idee wordt het voor Series niet gemaakt.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
de ruiten van Series Land Rover`s zijn altijd van gehard glas, gelaagd glas bestond toen nog niet, althans voor de normale beurs.
Als je gelaagd glas in jou 109" wilt hebben zult je het zelf moeten laten maken want naar mijn idee wordt het voor Series niet gemaakt.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Alle ex-leger Land Rovers hebben gelaagd glas, zelfs onze S2a FFR.
Bij civiele was dit een optie.
Dennis B.
Bij civiele was dit een optie.
Dennis B.
Dus ik hoef me geen zorgen te maken over scherven die in me donder komen?
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
ik heb div bedrijven gebelt vandaag; carglass, laro (-parts) dealers ed en ik begreep dat dat gehard glas niet meerr mag in je voorruit. of die ook geldt voor auto's ouder dan xx jaar weet ik niet.
binnenkort moet ik voor apk. het is toch zo dat barsten in je voorruit alleen maar voor afkeur zorgen als ze binnen het gezichtbereik zitten???
het iedee is dus dat je voor je eigen veiligheid zou moeten kiezen voor gelaagd glas. bij beiden krijg je niets gevaarlijks in jke gezicht maar bij een gellagde ruit kan je nog wat zin en dus rustug naar de vluchtstrook sturen na de "grote klap"
bij een geharde voorruit krijg je meteen een blinddoek voor. Hi
ok, ik ben weer wat wijzer. berankt voor jullie RE's
grtz,
Yuri
SIII 109D
binnenkort moet ik voor apk. het is toch zo dat barsten in je voorruit alleen maar voor afkeur zorgen als ze binnen het gezichtbereik zitten???
het iedee is dus dat je voor je eigen veiligheid zou moeten kiezen voor gelaagd glas. bij beiden krijg je niets gevaarlijks in jke gezicht maar bij een gellagde ruit kan je nog wat zin en dus rustug naar de vluchtstrook sturen na de "grote klap"
bij een geharde voorruit krijg je meteen een blinddoek voor. Hi
ok, ik ben weer wat wijzer. berankt voor jullie RE's
grtz,
Yuri
SIII 109D
Zolang het NL-leger geen "koopjesjagers" waren, zit dit wel goed.
Bij een gelaagde ruit zie je meestal de kreet "Laminated" in de hoek bij het merkje staan, bij een gehard ruit "toughned".
En in een geharde ruit zie je blauwe vlekken als je een polariserede bril opzet.
Dennis B.
Bij een gelaagde ruit zie je meestal de kreet "Laminated" in de hoek bij het merkje staan, bij een gehard ruit "toughned".
En in een geharde ruit zie je blauwe vlekken als je een polariserede bril opzet.
Dennis B.