klopgeest

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
aj0799

klopgeest

Bericht door aj0799 »

hoi ik heb een klopgeest onder de motorkap van mijn 109 2.5 diesel ik dacht eerst aan krukaslagers want zo klonk het ook ,met stationair niets maar met het verhogen van het toerental komt tie tevoorschijn ik heb de lagers van de drijfstangen vervangen zagen er niet zo best uit en de voorste hoofdlagers waar de middelste wel fors versleten was ik zat al op de koperlaag dus ik dacht het lek boven te hebben maar nee hij zat er nog steeds toen de verstuivers gewisseld van de voorst en de tweede cilinder en ik denk dat hij in de voorste cilinder zit ik heb nu de kop gelicht en ik zie daar ook niet veel aan alleen de voorkamers liggen iets los wie heeft er een goede tip ?
Apke

Re: klopgeest

Bericht door Apke »

Het is altijd lastig vast te stellen waar een geluid uit de motor komt. Ik heb last gehad van 1 slechte verstuiver en heb drie maal moeten wisselen om de juiste verstuiver te vervangen.

Nu je de kop er af hebt liggen kan je kijken naar de roet / kool aanslag op de zuigers, kleppen en de kop. Ook kan je de cilinderwanden controleren op groeven en krassen (zouden niet aanwezig moeten zijn).
Verder is dit een mooi moment om de kleppen eens vanaf de andere kant te belijken. Ik weet niet presies hoe jou klop hoort, maar een tikkende klep is ook niet zeldzaam.

Zelf sluit je de krukaslagers al uit, maar de drijfstanglagers kunnen speling hebben.

Heb je al eens een compressietest uitgevoerd, dit om de staat van de zuigerveren en de mate van slijtage van zuigerveren en cilinderwand te bepalen (maar ook een lekkende klep of een lekke koppakking).

Apke
Kirst

Re: klopgeest

Bericht door Kirst »

Misschien Jomanda of Char erbij halen???
Als die geest Jomanda in haar blauwe jurk ziet verschijnen, dan is ie zo weg!
Plaats reactie