Ik rijd een Freelander Td4 van 2003.
Regelmatig gaan onder het rijden, als ik rem, twee AMBERkleurige waarschuwingslampjes permanent branden.
Het betreft het ronde lampje waarin TC staat (gripregeling)
en het HDC afdalingsremregeling lampje.
Ik rijd bv. op de snelweg, moet afremmen en beide lampjes gaan branden. Als ik dan nogmaals het rempedaal intrap, gaan ze weer uit.
Weet iemand hier de oorzaak van, kan het kwaad en wat is er aan te verhelpen.
Alvast bedankt, Paul.
brandende controle lampjes freelander
Re: brandende controle lampjes freelander
Om zo maar te gokken lijkt me niet erg slim, als ik jou was zou ik eerst even naar de dealer rijden om de auto uit te laten lezen. De ECU van de traction control / HDC zal hopelijk de storing in zijn geheugen hebben opgeslagen. Dan weet je in elk geval waar je het moet gaan zoeken.
Maar misschien zijn er mensen met ervaring met dergelijke symptomen...
Succes,
Ruben
Maar misschien zijn er mensen met ervaring met dergelijke symptomen...
Succes,
Ruben
mijn ervaring met die lampjes, fout melding in de abs modulle...
moet uitleesbaar zijn
moet uitleesbaar zijn
Ja, voor mij een bekend probleempje.
Onze Freelander heeft dit ook gehad en dat is (toen onder garantie) vervangen.
Helaas was ik er toen zelf niet bij, maar de monteur vertelde aan mijn vrouw dat er een probleempje was met de remplaatjes (letterlijke tekst van de monteur). Als het geen garantiewerk zou zijn geweest dan zou het €75,- gekost hebben bij deze dealer (Kimman Haarlem).
Ik denk zelf dat het te maken had met de temperatuurmeting van de remblokken, wat een gemeenschappelijk onderdeel is van de ETC en HDC (beide systemen geven een melding als de temperatuur van de blokken te hoog wordt, dat zou de term remplaatjes kunnen verklaren).
Als de auto aan Testbook uitgelezen wordt zit het bijna op het einde van de testcyclus, dus het duurt even tot het voorbij komt.
Voor de remwerking en ABS in het algemeen heeft het geen invloed.
Het probleem heeft zich sindsdien (twee jaar terug) niet meer voorgedaan en is tot op heden ook de enige storing geweest aan onze Freelander TD4 uit 2002.
Dennis B.
Onze Freelander heeft dit ook gehad en dat is (toen onder garantie) vervangen.
Helaas was ik er toen zelf niet bij, maar de monteur vertelde aan mijn vrouw dat er een probleempje was met de remplaatjes (letterlijke tekst van de monteur). Als het geen garantiewerk zou zijn geweest dan zou het €75,- gekost hebben bij deze dealer (Kimman Haarlem).
Ik denk zelf dat het te maken had met de temperatuurmeting van de remblokken, wat een gemeenschappelijk onderdeel is van de ETC en HDC (beide systemen geven een melding als de temperatuur van de blokken te hoog wordt, dat zou de term remplaatjes kunnen verklaren).
Als de auto aan Testbook uitgelezen wordt zit het bijna op het einde van de testcyclus, dus het duurt even tot het voorbij komt.
Voor de remwerking en ABS in het algemeen heeft het geen invloed.
Het probleem heeft zich sindsdien (twee jaar terug) niet meer voorgedaan en is tot op heden ook de enige storing geweest aan onze Freelander TD4 uit 2002.
Dennis B.
Gevonden.
Het blijkt nog veel simpeler te zijn als ik zelf bedacht had. In diverse forums zijn er behoorlijk wat Freelander rijders die hetzelfde gehad hebben en bij hun was het de (zelfstellende) remlichtschakelaar die het probleem veroorzaakte.
Dat verklaart ook de relatief lage prijs van de reparatie (schakelaar vervangen en uitlezen computer).
De remlichtschakelaar zit overigens op een plaatje (vandaar dus) en wordt vastgezet met een bajonetfitting.
De schakelaar wordt bij montage afgesteld door het rempedaal in te drukken en als hij ingedrukt staat moet het bedieningspennetje uit de schakelaar uitgetrokken worden tot hij contact maakt met de aanslag.
Zo leer je elke dag wat bij.
Dennis B.
Dat verklaart ook de relatief lage prijs van de reparatie (schakelaar vervangen en uitlezen computer).
De remlichtschakelaar zit overigens op een plaatje (vandaar dus) en wordt vastgezet met een bajonetfitting.
De schakelaar wordt bij montage afgesteld door het rempedaal in te drukken en als hij ingedrukt staat moet het bedieningspennetje uit de schakelaar uitgetrokken worden tot hij contact maakt met de aanslag.
Zo leer je elke dag wat bij.
Dennis B.